Zítra přijďte dříve

Mšeno – 11. září
O půldruhé hodiny než obvykle začíná zítřejší odložené extraligové utkání mezi Mšenem a Slaným, které již může rozhodnout o druhém semifinalistovi play-off. Nicméně slavnostní nástup již o sedmnácté je jen jedním z důvodům, proč do mšenských ochozů zavítat dříve. Druhým je skutečnost, že také sem zavítá Jiří Štancl, aby osobně prodával za zvýhodněnou cenu Kč 399,- a podepisoval svou knižní autobiografii. O knihu Jiří Štancl – Fenomén ploché dráhy je skutečně velký zájem, o čemž svědčí neustále se vyprazdňující přepravní krabice, nicméně zítra se ve Mšeně rozhodně dostane na každého zájemce.


Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)

Český juniorský nároďák si prožil vlastní jedenácté září

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Praha – 11. září
Jedenáctý den měsíce září je všeobecně vnímán jako výročí teroristického útoku na newyorské mrakodrapy, nicméně dnešek vstoupí do české plochodrážní historie vysokou porážkou národního juniorského týmu od svých polských soupeřů. O českém triumfu byl přesvědčený opravdu jen málokdo. Milan Špinka ke všemu musel postrádat Zdeňka Holuba, jenž si o tréninku poranil nohu. Avšak dvanáct z patnácti rozjížděk jsme prohráli 5:1 a ty tři zbylé 4:2, když soupeřům dokázali sebrat body jen Václav Milík a Roman Čejka. Výsledná prohra o více než padesát bodů překonává všechno, čehož jsme byli v posledních letech v dvoutkáních různé úrovně zvyklí.


Do maxima chybí Polákům dva body uzmuté Romanem Čejkou a Václavem Milíkem
Poobědní trénink ještě nedospěl ke svému konci, když se stal incident, který měl negativní dopad nejen na dnešní závod. Zdeněk Holub po svém tréninkovém pádu skončil v nemocnici a do Svítkova se vrátil se sádrou na své levé noze. Pražanův úraz udělal škrt přes rozpočet v mnoha směrech, přičemž jeho vyškrtnutí z dnešní startovní listiny bylo to nejmenší zlo.

Ani nejpřesvědčenější optimista nemohl doufat, že se z triumfu v dnešním test matchi budou radovat naši mladící. Jenže průběh závodu zaskočil i je samotné. Pawel Przedpelski a Patryk Dudek dostali Polsko do vedení už po startu rozjížďky s číslem jedna a jejich postavení nerozlomil ani Václav Milík.

Vzápětí vypálil do čela Roman Čejka. Artur Czaja ho ztrestal vnější stranou první zatáčky, nicméně Kacper Gomolski cestu před slánského závodníka nenašel. Nikdo nemohl tušit, že se nadlouho jedná o nejvýraznější počin našeho družstva na hodně dlouhou dobu.

Piotr Pawlicki a Krystian Pieszczek ve třetí jízdě opět zmizeli z dohledu Václava Milíka a Michala Škurly prakticky již s vylétnutím pásky. Ke všemu Pardubičan zůstal ve třetím kole stát kvůli poruše motocyklu. Vzápětí Eduard Krčmář odstartoval mezi Kacperem Gomolskim a Bartoszem Zmarzlikem, avšak na protilehlou rovinku vyjeli oba Poláci již nikým neohrožováni v čele.

Navlas stejnou zkušenost jako Slaňák prodělal v rozjížďce s číslem pět také Ondřej Smetana. V úvodním výjezdu ho podjel Pawel Przedpelski a zařadil se za záda Artura Czajy. Skóre 24:6 vypadalo opravdu hrozivě. Start šesté jízdy vynesl do čela Piotra Pawlickeho, ovšem za ním byl Václav Milík.

Krystian Pieszczek se dlouho nerozpakoval s útokem, avšak po duelu s Pardubičanem skončil na zemi. Jeho motocykl museli do depa přinést, ale mnohem horší bylo, že propíchnutá nafukovací bariéra vyžadovala zásah servisního týmu.

Do repete nejlépe odstartoval Václav Milík. Piotr Pawlicki se v prvním výjezdu přesunul před něho, avšak domácí borec jej zasypával jedním útokem za druhým až do cíle. Krystian Pieszczek byl nyní jen oním třetím vzadu, jenž získal bod na úkor René Vidnera.

A bylo ještě hůř
Dva uzmuté body byly nadlouho jediným kompromisem, který nám polský protivník povolil. Uragán nekompromisních triumfů 5:1 přitom v rozjížďce s číslem sedm zahájil Michal Škurla svým kromobyčejně povedeným startem. Jenže v prvním výjezdu ho Patryk Dudek a Pawel Przedpelski překonali jako jeden muž.

Roman Čejka se zase v osmé jízdě nacpal mezi Krystiana Pieszczeka a Piotra Pawlickeho. Mít vítěze světového juniorského podniku v Berwicku za sebou si však slánský borec vychutnával jen na počátek třetího okruhu. V jeho první zatáčce ho totiž Piotr Pawlicki podjel. V rozjížďce s číslem devět rozdělil Václav Milík Bartosze Zmarzlika a Kacpera Gomolskeho, jenže ten Pardubičana v úvodním výjezdu podjel.

Desáté jízdě dominoval Artur Czaja, zatímco Patryk Dudek pronikl před Ondřeje Smetanu již v první zatáčce. Pražan se nakonec nedočkal ani jednoho bodu, nebo jej Lenka Felixová nachytala za vnitřní čárou. „Nemám od čáry ani bílý kolo,“ hájil se Ondřej Smetana. „Byla tam kolej a ta je před čárou!“

Na růžích však neměl ustláno ani v jedenácté jízdě. Zatímco Kacper Gomolski a Artur Czaja letěli do vedení, jemu prasknul jazýček u sedla. V rozjížďce s číslem dvanáct byl Michal Škurla za vedoucím Krystianem Pieszczekem, jenže ten nechal dost prostoru, aby se Bartosz Zmarzlik vnitřkem první zatáčky posunul ze třetího místa rovnou do čela.

Na světelné tabuli svítilo neuvěřitelné skóre 62:16, když se Václav Milík ujal vedení rozjížďky s číslem třináct. Když jej ve druhém oblouku druhého kola podjel Piotr Pawlicki, hned nájezdu do třetího okruhu mu to vrátil. Jenže v následující zatáčce udával tempo opět Polák.

Třetí prohra v uvozovkách jen v poměru 2:4 bylo maximem, jehož juniorský národní tým dnes dosáhl. Čtrnáctá jízda s Ondřejem Smetanou a Eduardem Krčmářem za zády vedoucího Patryka Dudka skýtala naději na remízu jen necelé kolo. Z druhé zatáčky už vyjel druhý Bartosz Zmarzlik.

V nominované rozjížďce s číslem patnáct si Pawel Przedpelski a Artur Czaja doslova vychutnali Václava Milíka a Romana Čejku. Zatímco si Milan Špinka ujasňoval některá jména pro světové finále, samotní čeští borci si z nevídaného nářezu brali ponaučení.

Hlasy z depa
„Viděl jsem to na prd,“ měl Václav Milík daleko k optimismu. „Nejede nám to. Nikdo z Čechů nemá techniku. Musíme předělat motory, jestli tady chceme bejt‘ při finále na bedně. Kvalita jezdec je znát na krátký dráze, ale na takový dlouhý jako tady, je to víc v motoru než v jezdci. Nebyli jsme favoriti, ale netušil jsem, že prohrajeme o takovej‘ ranec. Aspoň dobrý závody, že jsem moh‘ porovnat motor s tím, co si připravuju na extraligu.“

„Dělal jsem, co jsem moh‘,“ dušoval se Roman Čejka. „Bylo krásně vidět, že Poláci jsou jinde. O krok napřed, o třídu vejš‘. Sebral jsem jim bod, aspoň něco.“

„Byli rozhodně lepší,“ vyjádřil se Eduard Krčmář na téma polské převahy. „Ale víc bodů jsme mohli udělat.“

„Dneska to bylo špatný,“ nezastíral Ondřej Smetana. „Dělal jsem, co jsem moh‘. Jsou trošku někde jinde. Mrzí mě poslední jízda s Čejenem. Od startu to bylo dobrý, byl jsem tam za Polákem. Pak mi prask‘ jazýček na sedátku. Celý čtyři kola jsem v tom nemoh‘ zasednout a musel stát.“

1. Polsko     72
Patryk Dudek 2 3 2 3   10 (2)
Pawel Przedpelski 3 2 2 1 3 11 (2)
Piotr Pawlicki 3 3 2 3   11 (1)
Krystian Pieszczek 2 1 3 2   8 (2)
Bartosz Zmarzlik 2 3 3 2   10 (2)
Kacper Gomolski 1 3 2 3   9 (1)
Artur Czaja 3 3 3 2 2 13 (2)
 
2. Česká republika     18
Václav Milík 1 E 2 1 2 1 7
René Vidner 0 0 E 0   0
Zdeněk Holub – – – –  
Michal Škurla 1 0 0 1 0   2
Eduard Krčmář 1 1 0 1 0   3
Ondřej Smetana 0 1 L 0 1   2
Roman Čejka 2 0 1 1 0 4



Foto: Wojta Zavřel

Jana Jaroše přinutily k předčasnému konci sezóny dvě příčiny

Praha – 11. září
Po skončení šampionátu dvojic seděl pod březolupským depem jako ona příslovečná hromádka neštěstí. Sériová smůla celého mšenského páru způsobila, že spolu s Filipem Šiterou skončili ve své skupině až poslední. Mnohem horší byla fatální exploze jeho motoru. Po ní začal přemýšlet, že právě skončil jeho poslední závod letošní sezóny, by termínový kalendář nabízel další lákadla. Jan Jaroš se magazínu speedwayA-Z svěřil, že k jeho rozhodnutí vedly dva důvody.

„Ukončil jsem sezónu 2013 ze dvou pořád se opakujících důvodů,“ říká. „Za prvé zdravotní patálie z důvodu pádů. A za druhý technický problémy motorového rázu. Výsledkem těchto dvou faktorů je toto rozhodnutí.“

Nicméně letošní sezóna ještě nedospěla ke svému konci. „Někde v sobě cítím, že musím zastavit, rozhlídnout se a zamyslet se, jak dál závodit,“ přemítá. „Ve zdravotní pohodě a se stoprocentním technickým zázemím.“

Foto: Wojta Zavřel

Rob Sijbring vytěžil triumf už v první zatáčce

Mariánské Lázně – 8. září
Sedmý díl českého mistrovství republiky ve flatt racku pokračoval v Mariánských Lázních. V nejrychlejší kategorii se sešlo jedenáct závodníků z Čech, Rakouska a Holandska. V kategorii FT Clasic se sešlo pouze pět borců a kategorie veterán stejně jako vloni, nejela ani letos. K vidění byla jiná kuriozita a to Jindřich Vondrák, který na svém Harley Davidsonu v civilní verzi na závody přijel a projevil zájem zúčastnit se bojů na dráze. Technickou přejímkou ale neprošel. Po domluvě s pořadateli byl vpuštěn na dráhu alespoň jako samostatná jízda na čas.

Rakouská nadvláda
V prestižní třídě FT1 kvalifikačním jízdám vládl Hanson Schruf, první jízdu vyhrál stylem start cíl a v druhé po startu z poslední řady dokázal dojet na prvním místě. Ve třetí jízdě startoval Rakušan z druhé řady, tentokrát si dojel ale jen pro druhé místo, první tentokrát dojel zrychlující Holanďan Rob Sijbring. Z Čechů se nejlépe umisovali v kvalifikacích Pavel Balšínek, Roman Janošák a Radek Podhadský.

Velké čtyřtaktní motory proti dvoutaknimu
Kategorie FT Clasic předváděla nádherné souboje i v menším počtu. Všechny kvalifikační jízdy se odehrávaly podle podobného scénáře. Po startu se vždy dostali do předu Tomáš Matička na pěkně rychlé Ducati a s nim se do boje dal David Havlíček sledovaný Michalem Špačkem který má za sebou rychlou rekonvalescenci zlomené nohy. Slabšími starty a o to lepší stíhací jízdou se prezentoval Michal Hloušek jedoucí na dvoutaktní Hondě. Po krásných stíhacích jízdách se vždy dotáhl na první tři a přidal se do jejich bojů, které nakonec ovládl.

Překvapivé finále
V FT1 nejlépe odstartoval Hanson Schruf, hned v prvním kole byl překvapen Romanem Janošákem, z čehož následoval výjezd na mantinel až tak, že se do vedení dostal Rob Sijbring a hned si dokázal udělat dostatečný náskok.

Hanson Schruf po celých deset kol dělal co mohl, aby náskok stáhnul, i když už to v poslední zatáčce bylo jen taktak, vedoucí dvojka se už nezměnila. Velkou část finále jezdil třetí Roman Janošák svádějící boj s Pavlem Balšínkem a Radkem Podhadským. Zhruba v pátém kole se na bronzovou příčku dostal Pavel Balšínek, do cíle už se pořadí nezměnilo.

V Clasicích v prvním kole kvůli defektu přední pneumatiky odstoupil Tomáš Matička, ve čtvrtém kole si vedoucí Michal Hloušek vytrhl chcípák, což znamenalo docela zásadní změnu v pořadí, na první místo se dostal Petr Mrázek pro kterého to byla premiéra na stupních vítězů a to rovnou na nejvyšším stupínku, za ním dojel David Havlíček, Michal Špaček a čtvrtý Michal Hloušek.

FT1:  
1. Rob Sijbring, NL Honda
2. Hanson Schruf, A Husaberg
3. Pavel Balšínek KTM
4. Roman Janošák Honda
5. Radek Podhadský KTM
6. Andreas Kehr, A Kawasaki
7. Marcel Oravec Kawasaki
8. Matěj Škubal Suzuki
9. Yasmine Poppenreitier, A Husaberg
10. Simon Hut, NL KTM
11. Boris Jaroš VM
 
Classic:  
1. Petr Mrázek KTM
2. David Havlíček Yamaha
3. Michal Špaček Yamaha
4. Michal Hloušek Honda
5. Tomáš Matička Ducati

Jindřich Vondrák Harley Davidson – nejlepší jízdu na 4 kola ujel za 3:01,49

Foto: Pavol Pučko