Slaný – 23. března
Sotva plochodrážník oslaví jednadvacáté narozeniny, dostává se do přelomového období. Především mu pronikavě klesne počet závodů. A pokud na něm není kouč jeho extraligového celku bezprostředně závislý a navíc podcení možnosti přeboru a nedostane se do finále šampionátu republiky, je problém ještě větší. Do navlas stejné situace se loni dostal Michal Dudek, nicméně v exkluzivním rozhovoru pro magazín speedwayA-Z prozradil, že se na jeho odhodlání poprat se o výsledky i v seniorské kategorii za uplynulých 365 dnů nezměnilo vůbec nic.
speedwayA-Z: „Loňská sezóna byla pro tebe dost přelomová, protože jsi přestal být juniorem. Je přechod mezi seniory výrazná změna takového charakteru, jež by se dala kupříkladu přirovnat k záměně stopětadvacítky za půllitra?“
Michal Dudek: „Tenhleten přechod není žádná změna, už jako junior jezdíš se seniory, akorát je míň koní. K přechodu ze stopětadvacítky na půllitra to nejde přirovnávat. Pětistovka má větší obsah, víc koní, je to větší změna. Kromě toho, že je míň závodů, žádná změna to není, potkáváš se pořád s těma samejma závodnikama. V juniorech to bylo dobrý, ale když jsem začínal, bylo tam víc jezdců. Konkurence byla větší. Neříkám, že teď není, ale přece jenom to upadlo. Do seniorů odešel i Haďas, teď také Honza Holub. Zůstal tam Roman, Venca, Eda a Zdeněk Holub. Dřív ve špičce bylo víc jezdců, mezi kterejma se rozhodovalo. To teď není, že by se někdo do toho sportu vyloženě hrnul. Ale mně určitě juniorský závody chyběly. Každej‘ závod je znát. Když nejezdíš, sice z toho vyloženě nevypadneš, ale poznáš to. Chybělo mi to a bylo mi hodně líto, když jsem dělal svoje internetový stránky a představil si, že s klukama jako Venca, Roman nebo Honza už nebudeme jedna parta, která v nároďáku drží při sobě. V seniorech jsou už jiný jezdci, kteří jsou daný, akorát ten, kdo loni ve Mšeně vyhrál mistrák, si tam otevřel dveře. Bylo by hezký se do nároďáku dostat i v seniorech a reprezentovat republiku, ale já na to asi nemám. Chtěl bych ukázat, že bych na to měl, ale od toho, abych rozhodoval o nominaci, tady nejsem já.“
speedwayA-Z: „Nejvýraznějším projevem konce juniorského věku v Čechách je menší počet závodů. Ty jsi jich loni absolvoval zhruba třicet, zatímco předloni asi padesát. Co to pro tebe znamenalo?“
Michal Dudek: „Jak říkám, jsou to menší zkušenosti. Nejezdíš pořád a tak je každej‘ závod dobrej‘. Ale junioři mi chyběj‘, to už jsem ti říkal. Jde o tu partu a všechno kolem. Kdyby byli jezdci, závody by o něčem vypadaly. Třeba máš jeden závod za čtrnáct dnů, ale junioři maj‘ o dva navíc. Je to na nich znát, zlepšujou se. Dřív jsem byl někde dvakrát za tejden, teď jednou za dva. To je znát, jak jsi s motorkou v kontaktu, pořád se zlepšuješ.“
speedwayA-Z: „Přebor republiky by se přitom zdál být ušitý na tvoji míru. Avšak ty jsi do něho loni zasáhl pouze jednou ve Mšeně. Ani předloni, kdy jsi ho mohl vyhrát, nebyl v hledáčku tvé pozornosti. Nebylo to škoda?“
Michal Dudek: „Byl jsem blbej‘. Říkal jsem si, že přebor není nic, a radši jsem šel do práce, protože každá koruna je dobrá. Koupil jsem si GM a říkal si, že je to stejný jako jawa. Ale není, je to velkej‘ rozdíl, nevěděli jsme, jak s převodama, jak s předstihem. Připadal jsem si jako začátečník. Jel jsem až semifinále v Pardubicích a proto se to takhle zesralo. Letos určitě přebor pojedu. Každý svezení tě dělá pánem na motorce. Chtěl bych to jet, pojedu každej‘ závod, jestli mě pozvou, tak pojedu. Předloni jsem moh‘ vyhrát, ale nejel jsem do Liberce, protože jsem šel na koncert. Volali mi, jestli nechci přijet, já jim odpověděl, že jedu pryč. Byla to chyba, v Praze jsem to zkazil a skončil druhej‘. Letos bych se to pokusil vyhrát, kdyby to šlo, snažil bych se, vítězství by bylo dobrý. První závod se jede v Pardubicích, určitě tam přijedu. Je to lepší, budu jezdit, zkušenosti bych měl sice mít, ale člověk se učí celej‘ život a já se budu dál snažit se zlepšovat.“
speedwayA-Z: „Na extraligový systém jsi láteřil ještě během sezóny. Nebylo divu, na ovál jsi vjížděl vesměs jednou, maximálně dvakrát. To asi bylo hodně k vzteku, co?“
Michal Dudek: „Nenadával jsem na systém, ale štvalo mě, že se někam táhneš, snažíš se a teď přijde manažer, že nejedeš. A to jenom proto, že jsem jedinej‘ jezdec, koho může vyměnit. Třeba v Plzni jsem v první jízdě udělal bod, když jsem předjel v cíli Honzu Holuba. Ale byli tam i jiní jezdci, nechci jmenovat, co ten bod měli taky. A těm když se jedna jízda nepovede, jedou stejně dál. Ve Slaným jsem udělal v první jízdě dva body a stejně za mnou přišli, že budu stát. Ptal jsem se Milana Macha, kdo jede. Prej‘ Polák, dobrá, a pak řek‘, že ještě jedna osoba. To jsem myslel, že si dělá prdel, já jsem dělal dva body a on nulu. Rozčiloval jsem se a taky ostatní to nechápali. Jarda Drbal taky kroutil hlavou. Ta osoba přivezla další nulu, byla nasraná a já si říkal ‚dobře ti tak‘. Když víš, že ti to jde a moh‘ bys dělat body, a oni tě tam nedaj‘, mrzí to. Vytočil jsem se a začal řvát, tak jim to asi došlo. Budu se snažit, jasně člověk se snaží něco udělat pro tým. Když ti ale nedaj‘ šanci, je to těžký. Když bude novej‘ systém, budu se snažit o to víc. Budu chtít udělat co nejvíc!“
speedwayA-Z: „O nešastné extraligové sezóně přitom můžeš hovořit nejen ty, avšak také celý slánský tým. Sice to bylo výrazně lepší než v sezóně 2011, ale pořád bez medaile.“
Michal Dudek: „Zrovna nebyla sezóna, že by se dařilo. Jednou se ti to povede, jezdíš jako kráva, ale pak jseš špatnej‘ nebo něco uděláš blbě. Neměli jsme to daný, určitě by pro Milana a celej‘ tým byl dobrej‘ pocit, že jsme pro to udělali všechno. Snažili jsme se, ale nebylo nám to daný a tak to nevyšlo. Každej‘ má ambici něco dokázat, ale loni se to nepovedlo. To může přijít, ale musí na to bejt‘ základ. Každej‘ říká ‚netrénuješ, netrénuješ‘, ale kde máš trénovat, když ve Slaným byly loni tři tréninky?! Každej‘ závod je lepší než trénink, ale na tréninku vyzkoušíš motorku, naladíš to, řekneš si ‚je to dobrý, dáme tenhle převod, tenhle předstih, tuhle trysku‘, ale bez tréninku tohleto nevíš. Jednou se stalo, že byl o víkendu trénink a ve středu jsme jeli extraligu a bylo to dobrý. A dařilo se. Kdyby byly tréninky před každou extraligou, bylo by všechno lepší.“
speedwayA-Z: „Naproti tomu tvé prvoligové účinkování v Březolupech bylo úplně o něčem jiném. Šli jste od vítězství k vítězství a prohráli jen jediný závody a to ještě o pouhý bod. Na to se dobře vzpomíná, že?“
Michal Dudek: „Určitě se na to vzpomíná dobře. Když jsme to jezdili předloni, zase se nám tolik nedařilo. Ale teď jsme jim ukázalo. Hned ve Mšeně nám to sedlo. Každej‘ si říkal, že má takový jezdce nebo takovýho, ale jde o to, jak to komu sedne a jakou má sezónu. Nám to sedlo a bylo to dobrý. Když jsme jeli do Liberce, ráno byl jeden závod a odpoledne druhej‘, i Březolupáci říkali, a jsme minimálně třetí, a to v posledním závodě v Březolupech nemusíme tolik dohánět. Ostatní si mysleli, že nám to ukážou, a my ukázali jim. Vencovi jsem předved‘, jak se jezdí venek, že nevěděl, která bije (smích). Teď se spojili ze Žarnovicou, jsem zvědavej‘, jak to dotáhnou daleko, jestli obhájej‘ nebo ne.“
speedwayA-Z: „Jenže letos Březolupy vytvořily koalici se Žarnovicou, což konec konců vezme část příležitostí českým závodníkům. Není škoda, že Slaný nemá svůj tým také v první lize?“
Michal Dudek: „Určitě. Jezdci by tu byli. Loni se jezdilo ve třech, to by šlo i loni. Jsme tu čtyři, šlo by to jezdit. Ale nejsou na to finanční prostředky, to je škoda. Nebyli bychom zrovna slabej‘ tým, mohli bychom konkurovat. Ale nejsou peníze, tak se nejede. Ty nejsou skoro nikde, nikdo nechce nic dát, tak je to špatný. I vůči ostatním závodům by to bylo znát. Pořád bys jezdil, byl bys rozjetej‘ i na extraligu, i když nejsou ty tréninky. Ve Slaným se sháněli sponzoři, ale ti říkali, že sponzorujou už jiný sporty. S tím nic nenaděláš!“
speedwayA-Z: „A tak ti zbyly pouáky, kterých ovšem není nikdy příliš mnoho. Kudy vede cesta ven k větším závodním příležitostem?“
Michal Dudek: „Ty pouáky jsou dobrý, jezdím je rád. Třeba do Míšně. Ronny Weis zavolá a pozve mě, teď v dubnu je tam závod, tak proč bych tam nejel?! Když mám možnost jet, neřeknu ne. Mauer nás pozval do Wittstocku, je to dlouhá dráha. Přímo obrovská, jezdili jsem tam v šesti a to by se na ní vešli ještě čtyři další. I ty šroubky, jak je v Německu jezdíme, jsou dobrý. Já je nejezdím, abych vyhrál, ale jsem v kontaktu s motorkou. Zajezdíš si, je tam sranda, zablbneš si. A je jedno, jestli jsi první nebo poslední. Jedu Vildeho, kdybych byl letos pozvanej‘ zase na Hurycha, jel bych. Chabařovice jsou dobrá dráha, Slaný taky, i když je domácí, mám ale radši Mšeno. Odjakživa mi to tam sedí. Když je to rozbitý, náročný a peru se s tím, líbí se mi ta dráha. Letos jsem nesháněl nic. Zkoušeli jsme letos i loni bundesligu, nepovedlo se, Polsko taky ne. Neučil jsem se jazyky, říká se, že tě ta země naučí, ale já jsem člověk, že bych se to asi nenaučil. Ne, že bych do Anglie nechtěl. Nebyly nabídky, nikdo s tím nepřišel, ale kdyby ten zájem byl, určitě by se ozval.“
speedwayA-Z: „Přípravu na letošní sezónu jsi už zahájil na šroubkách, kde jsi nevynechal jediný závod seriálu Speedway-on-Ice pořádaný Ronny Weisem. Jaké plány a ambice na letošní rok chováš?“
Michal Dudek: „Chodím do posilovny, jezdil jsem pořád šroubky. Je znát, že z ježdění nevypadneš. Chtěl bych, aby se zadařilo v seniorech a v extralize. Ne jít přes mrtvoly, ale jít naplno, aby se nic nestalo, abych celou sezónu nestál kvůli pitomosti. Dát do toho co nejvíc a mnohem víc než loni, to jsem si posral na jaře. Chci do toho letos dát maximum, jet na to, co mám a hlavně se nerozbít.“
Michal Dudek děkuje:
„Nejvíc tátovi, že se mnou má ty nervy. Pořád jezdí kamiónem, abych měl možnosti. Za to mu moc děkuju. Potom obci Smečno, Langovům, celý rodině a Zdeňkovi. A také všem ostatním, co pro mě dělaj‘. Každá pomoc je dobrá, děkuju všem i za psychickou pomoc.“
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II), Wojta Zavřel, Antonín Škach, Eva Palánová a Michal Kohout