Josef Franc vnímá sezónu 2013 jako zlomovou

Kladno – 31. ledna
Loňská sezóna na Britských ostrovech Josefu Francovi nevyšla vůbec podle jeho představ. Letos se za kanál La Manche na úvod sezóny příliš nehrne. Zato s polskou Lodží vedl jednání už od prosince. Ve středu bylo jejich spojení oficiálně potvrzeno. Pražský závodník se magazínu speedwayA-Z svěřil, že polský kontrakt plně zapadá do jeho konceptu roku, který ve své kariéře pokládá za zlomový.

„Řek‘ bych, že by pro mě Polsko mělo bejt‘ zlomový v kariéře,“ tvrdí Josef Franc. „Jestli se tam chytnu, můžu závodit na úrovni ještě třeba pět let. Když se to posere, můžu to zabalit. Ve svým věku už musím jezdit za peníze. Poláci o mně psali, že jsem pětatřicetiletý veterán! Měla by to bejt‘ zlomová sezóna a makám na tom, aby to bylo co nejlepší. Už od druhýho víkendu v březnu bych chtěl sedět na motorce, a to všechno dopadne. Musíme myslet pozitivně.“

Na přístupu vůči britské lize Josef Franc nic nemění. „Po nevydařený loňský sezóně neplánuju nic,“ říká. „Jak po osobní, tak po klubový stránce to nevyšlo, byla to moje nejhorší sezóna v Anglii vůbec. Stálo to hodně peněz a výsledek nula. Nikdo mě nevolal, nepsal. A tak se spíš zkusím kousnout v tom Polsku.“

Foto: Michal Kohout

Mělice nabízejí alespoň mrazivé video a slibují na příští rok trávu

Přelouč – 31. ledna
Kdeže loňské sněhy jsou. Staré české rčení se na letošní zimu hodí více než výstižně. Zatímco loni touto dobou k nám proudil studený vzduch rovnou z ruských arktických končin, letos se zima ne a ne ujmout vlády. Pravděpodobnost, že letos u nás uvidíme ledaře v akci je za daného vývoje počasí možná ještě menší než přistání létajícího talíře se zelenými a čtyřrukými Marany.

Je hodně příznačné, že se právě včera na síti sítí objevilo video z loňského závodu v Mělicích včetně záběrů pořízených potápěčem. Pakliže Radek Hutla ještě počátkem minulého týdne aspoň ve skrytu své duše doufal v náhradní termín, nyní je mu jasné, že tři závody v uplynulých dvou letech se letos žádného pokračování nedočkají.

Navíc je možné, že loňský Becher znamenal definitivní konec závodů na mělickém písníku. „Pět metrů zamrzá pomalejc‘ než dvacet čísel,“ vysvětluje přeloučský ledař, který zvažuje možnost tvorby závodní dráhy na zelené louce, jako to svého času dokázali v Osečné.

„Už jsme jednali o pronájmu plochy se starostkou Přelouče,“ říká Radek Hutla. „Uprostřed by byla plocha pro bruslení a na okraji dráha pro ledy.“ To je ovšem hudba budoucnosti, v současné době může pouze přemýšlet nad prodělkem, který nastal už při pořizování licencí a pojištění pro sebe i syna Lukáše.

TIP:
video z loňských Mělic

Foto: Michal Kohout

Loňská úspěšnost na mnoha frontách paradoxně svazuje Aleši Drymlovi ruce

Pardubice – 30. ledna
Mohlo by se zdát, že se stálým místem ve finálové sérii dlouhodrážního mistrovství světa a ve finále mistrovství Evropy a s postavení první rezervy Speedway Grand Prix, je všechno růžové. Ale chyba lávky. Každý šampionát zastřešuje jiný subjekt, takže se termíny navzájem kryjí. Proto se Aleš Dryml ještě nemohl definitivně rozhodnout pro své priority a k možnosti manévrování pardubického šampióna Evropy přispívá i varšavský kontrakt, který včera podepsal s Grudziadzem. Blízko podpisu je i v britské Elite League.

„Gniezno nedopadlo, byl jsem v kontaktu i s jinými kluby,“ vysvětluje Aleš Dryml svůj krok a připomíná blížící se uzávěrku polských soutěží. „Potřeboval jsem rychle něco podepsat. Zatím jsme se nedomluvili na detailech, ale abych moh‘ eventuálně přestoupit někam jinam, musel jsem podepsat do konce ledna.“

Zato v Anglii by měla být jednání finalizována během nejbližších dnů. „Jednám a jsem blízko podepsání, ale nic není oficiální,“ nechce se pardubický kapitán pouštět do detailů. Běžná praxe totiž je, že si britský klub vyhradí právo informovat o podpisu smlouvy jako první, takže závodník o ní nemluví veřejně, by by nakrásně měl oboustranně podepsaný exemplář již na svém stole.

Ovšem jeho účast v prestižních šampionátech je zašmodrchaná a pořádně ostrý meč na rozetnutí tohoto gordického uzlu nemá evidentně ani samotná FIM. „Pořád čekáme, v únoru mají mít jednání,“ krčí Aleš Dryml rameny. „Poslední informace od nich byla, že pro ně má největší prioritu moje dlouhá dráha, pak je Speedway Grand Prix a Evropy je to poslední. Ale oficiální rozhodnutí nemám.“

V tomto směru si FIM evidentně přihřívá svoji vlastní polívčičku, protože pouze v mistrovství světa na dlouhé dráze figuruje jako pořadatel. Aleši Drymlovi se takový názor nelíbí. „S tím se nechci ztotožnit, nelíbí se mi to,“ nezastírá. „Oni podělali termíny. Chtějí,aby plochodrážní závodníci jezdili dlouhou dráhu, a najednou dva termíny kolidují. A do toho je ještě jedna Evropa! Zatím teda čekám. Jak je možné, že to koliduje? V Grand Prix jsem sice náhradníka, ale kdybych nebyl a to postup byl loni blízko, neumím si to představit už vůbec!“

Foto: Wojta Zavřel a Michal Kohout

Dnešní oslavenci rozdávali radost nejen mezi pivními štamgasty

Štětí – 30. ledna
Je šílené, jak ten čas letí. A dnes bývalí jezdci ze Slaného, Pavel Mareš a Míra Rosůlek, slaví a dokonce ve stejný den významné jubileum. A to mi nedá mi to nezavzpomínat.
Oba znám od svých pěti let ze závodů v Polepech u Litoměřic.

Pavel byl nejprve v Ústí nad Labem a pak ve Slaném. Nikdy nezapomenu na jednu historku z Polep. Místní pivní štamgasti,si koupili program mistrovství republiky jednotlivců a zjistili si, kdy a v jaké jízdě se utkají Pavel Mareš a Jaroslav Volf mladší.

Pavel jezdil roviny po zadním kole a Jarda měl dobré starty. Jejich souboj byl vždy velmi očekáván, dokonce více než Antonín Kasper a Luboš Tomíček. A to byli nějací ranaři.

No, a po souboji se skupina pivařů vrátila spokojená do hospody u nádraží a pokračovala ve svém hobby. A hned bylo u stolu co probírat. Sledovat oba borce při mistrovství světa ve Slaném, byl požitek. Pavel Mareš měl nohu v sádře, takže ji nemohl dát do háku a s tímto problémem skončil u postupových bran. No fantazie.

Mirek Rosůlek je malý postavou a vždy byl velký výkonem. Jeden čas měl plechovku myslím z titanu. V životě jsem větší jiskry neviděl a bylo bezva při večerních závodech podle nich sledovat, jak se propracovával po špatném startu dopředu.

Bylo to tehdy krásné a nutno říct, že i díky takovým lidem, jako jsou naši oslavenci. Vždy byla s nimi zábava.

Takže milí oslavenci. Kašlete na ty roky, s tím nic neuděláme. Je čas vám oběma poděkovat za to, že jste rozdávali radost nejen svým výkonem, ale človíčkem, který ve vás je. Určitě mi nebudete mít za zlé, když si při tom vzpomínání připomeneme i Klokana, Věřím, že vám pomyslně posílá přáníčko i on.

Pavle a Míro, dovolte, aby vám zdraví popřál i ten, který vám v ochozech držel palce a který o vás někdy mluví a velmi rád do mikrofonu a také vás k němu v letošní sezoně zve. Hodně dalších šastných let, Míla Čmejla.

Pardubice zbrojí na všech frontách

Pardubice – 30. ledna
Dvakrát po sobě postoupily Pardubice do extraligového finále, avšak v něm podlehly nejprve Mšenu a potom i Praze. Včera zveřejněná soupiska dává najevo velké ambice po titulu, po němž bílý koník skončil naposledy před pěti lety. V cizineckém kontingentu zaujme především angažmá Patryka Dudka či Chrise Harrise a snaha zbroji je patrná i na juniorské scéně. Po předvánočním angažmá Michaely Krupičkové se klub dohodl i s Patrikem Mikelem, který však své patnácté narozeniny oslaví až v srpnu.

Soupiska pro sezónu 2013:

Aleš Dryml, Lukáš Dryml, Tomáš Jůza, Michaela Krupičková, Patrik Mikel, Václav Milík, Jaromír Otruba, Zdeněk Peša, Jaroslav Petrák, Tomáš Suchánek, David Štěrovský, Hynek Štichauer, René Vidner
 
Zahraniční jezdci pro extraligu: Ben Barker, Stanislaw Burza, Patryk Dudek, Chris Harris, Rune Holta, Joonas Kylmäkorpi, Scott Nicholls
 
Stopětadvacítky: Dušan Hlaváček, Josef Novák

Foto: Michal Kohout

Miroslav Rosůlek a Pavel Mareš dnes slaví sedmdesátku

Lužná u Rakovníka a Děčín – 30. ledna
Kromě slánské vesty mají společný nejen rok a den, ale jak často žertují snad i hodinu svého narození. Jak Miroslav Rosůlek, tak Pavel Mareš slaví dnes své sedmdesáté narozeniny. K zástupům gratulantů se připojuje rovněž magazín speedwayA-Z.

Miroslav Rosůlek:

Plochodrážnímu sportu se věnuje od roku 1966. Je odchovancem
slánského střediska a v barvách AMK Svazarmu Bateria Slaný
prožil celou svoji úspěšnou sportovní kariéru.

Miroslav Rosůlek byl pravidelným účastníkem mistrovství ČSSR
jednotlivců od roku 1969, nejlepší umístění ve finálových bojích
zaznamenal v sezoně 1973, kdy obsadil devátou příčku. Naposledy
jsme jeho jméno zde zaznamenali v ročníku 1977.

Slánskému prvoligovému a posléze po změně názvu soutěž extraligovému družstvu vozil body v sezonách 1968 až 1976. Nechyběl v mistrovské sestavě
Pavel Mareš, Zdeněk Majstr, Miloslav Verner, Jan Holub, Jan Klokočka,
Stanislav Kubíček a Václav Beer, která v roce 1969 vybojovala mistrovský
Titul. Družstvo Slaného posléze za působení Miroslava Rosůlka neopustilo
v extraligových bojích v závěrečné klasifikaci stupně vítězů.

V letech 1972 – 1975 reprezentoval ČSSR v mistrovství světa jednotlivců,
svého premiérového startu se dočkal 21. května 1972 v polském Gorzově, o čemž nedávno svým charakteristickým humorem vyprávěl v historické rubrice magazínu speedwayA-Z. Stavitelům národní reprezentace neunikl ani v následujících letech kdy byl nominován do prvních kol mistrovství světa.

Miroslav Rosůlek absolvoval nespočet mezinárodních závodů jak na tuzemských
Oválech, tak samozřejmě se ctí uspěl i v zahraničí, by výjezdy našich závodníků se
z velké části omezily na Polsko, Maďarsko nebo bývalou NDR.

Po skončení úspěšné sportovní kariéry se Miroslav Rosůlek začal věnovat
trenérské činnosti, v první polovině osmdesátých let minulého století po boku
Antonína Kaspera. Posléze se taktovky nad slánskými plochodrážníky ujal sám a
tuto nelehkou a nevděčnou funkci ukončil před třemi roky.

Miroslav Rosůlek na plochodrážní sport nezanevřel a vídat jej můžeme i nadále
v prostředí, kterému věnoval převážnou část svého života. A v současné době vedení AK Slaný jedná s Miroslavem Rosůlkem o obnovení trenérské spolupráce.

Pavel Mareš:

Karieru plochodrážního jezdce nastartoval v roce 1959 v Ústí nad Labem, kde se pod
taktovkou Jaroslava Volfa staršího rychle zařadil mezi přední tuzemské závodníky.

Ve finále mistrovství ČSSR jednotlivců se Pavel Mareš pohyboval v letech 1963 až
1971, by některé ročníky především po roce 1968 vynechal. Největší úspěch zaznamenal v sezoně 1965, kde až na pomocné kriteria obsadil druhé místo za Lubošem Tomíčkem.

Od sezony 1966 Pavel Mareš startoval v barvách AMK Slaný a okamžitě se stal významnou osobností tohoto klubu. V roce 1969 pomohl slánským barvám k mistrovskému titulu.

Významný úspěch zaznamenal jako reprezentant tehdejšího Československa. Premiéru v reprezentační vestě absolvoval 13. Května 1962 v prvním kole světového šampionátu jednotlivců, které se konalo v Ostravě. Čtyřikrát se dokázal kvalifikovat do kontinentálního finále mistrovství světa jednotlivců – 1964 Slaný, 1965 Wroclaw, 1966 Slaný, 1967 Kempten. V roce 1971 společně s Václavem Vernerem startoval ve finále mistrovství světa dvojic v polském Rybniku. Náš pár se sedmnácti body obsadil čtvrté místo.

Enfant terrible naší ploché dráhy po sezoně 1972 se rozhodl definitivně ukončit svoji
úspěšnou sportovní činnost, by zanechat ploché dráhy chtěl již mnohem dříve.