Aleš Dryml začíná pracovat na podobě nadcházející sezóny

Pardubice – 27. října
Sotva Aleš Dryml projel velkým finále letošní Zlaté přilby, plochodrážní sezóna 2012 se pro něho stala definitivně minulostí. Přitom ta nadcházející pro něho teprve začíná dostávat hrubé obrysy, by už podepsal svůj první kontrakt v dánském Holstebro. Stále však očekává slíbený rozbor pravidel, díky nimž je pro SGP 2013 pouze prvním náhradníkem. Při Becher Cupu, který spláchnul protivný d隝, se magazínu speedwayA-Z s patřičnou dávkou nadsázky svěřil, že má jistý prakticky jen start při Zlaté přilbě se startovním číslem jednatřicet.

Sezóna 2013 nemá prozatím mnoho jistých konstant
„Pojedu tejden na dovolenou prohřát si kosti a třináctýho listopadu mě čeká operace,“ svěřuje se Aleš Dryml se svými nejbližšími plány. „Pak uvidíme, jak rychle se dám do kupy. I když je dovolená, člověk je na telefonu a sleduje mail. Kontrakty v Polsku budou během měsíce. Zatím jsem podepsal Dánsko v Holstebro. Po vzájemný domluvě je to bez garance, pojedu, když bude čas. Napíšou mě na soupisku, když budu mít volno, jel bych tam.“

Pro pardubického kapitána bude opět klíčová britská Elite League. „Belle Vue má zájem,“ komentuje možnost zůstat ve svém letošním působišti. „Budu jednat. Záleží, kdo bude dělat dráhu. Colin Meredith odváděl skvělou práci, ale je to obtížný, protože tam pořádaj‘ stock cars. Letos byla dráha v Belle Vue jedna z nejlepších v celý historii. Je prostě potřeba, aby byl slušnej‘ člověk, co má dělat dráhu.“

Britská liga zapadá do úspěšného roku, který letos Aleš Dryml měl. „Letošní sezóna nebyla špatná,“ bilancuje. „Sice jsme s Belle Vue skončili poslední, ale co jsem tam naskočil já a další závodníci, začali jsme vyhrávat. I na venkovních drahách jsme byli dobrými soupeři jako v Poole, Peterborough nebo Wolverhamptonu. Bavil jsem se s manažerem Belle Vue, rád by mě do týmu, teď se musím bavit o podmínkách.“

V hektickém konci září se Aleš Dryml stal nejen šampiónem Evropy, ale také postoupil do finálové části světového šampionátu na dlouhé dráze. Od postupu do Speedway Grand Prix mu chyběl pověstný kousíček. Nicméně dle výkladu pravidel FIM by měl Jasona Crumpa, který ohlásil svou rezignaci na další ročník, nahradit právě čtvrtý z challenge, nikoliv devátý z letošního seriálu, k čemuž se přiklonili promotéři z BSI.

„Poslal se dotaz na FIM, jak je to možný,“ odhaluje Aleš Dryml, že celou situaci rozhodně neřešil s rukama založenýma v klíně. „Přišla nám strohá odpověď, že komise CCP prostě takhle rozhodla. AČR jim proto poslal dopis, aby vysvětlili na základě čeho. Pravidla jsou napsaný, oni slíbili jejich rozbor. Čekám na něj už tejden a jsem moc zvědavej‘.“

Skloubit oba světové seriály na krátké i dlouhé dráze by však nebylo v lidských silách. „S dlouhou by to nešlo stíhat,“ souhlasí Aleš Dryml. „Proto je všechno ještě otevřený. Čekáme na Polsko. Letos jsem jel tři závody v Gnieznu. Po dlouhý době jsem byl v Polsku spokojenej‘, proč se tam teda nevrátit?! V minulosti to bylo spíš k naštvání, třeba ten Miskolc, ale letos se to s tím Gnieznem zlepšilo. Čekají na pravidla a pak se uvidí. Kdybych byl jezdec SGP, můj KSM by stoupnul na devět bodů a nebyl bych zajímavej‘.“

A tak na sklonku právě skončené sezóny nemá Aleš Dryml mnoho jistot. „Jediná jasná věc, pokud to zdraví dovolí, je, že pojedu Zlatou přilbu s jednatřicítkou na zádech,“ směje se. A připomíná, že při každém startu ve velkém finále pardubického závodu všech závodů měl pokaždé na svých zádech vestu se startovním číslem jednatřicet.

Při Zlaté přilbě přinese satisfakci pouze vítězství
Letos Aleš Dryml kromě závodění vstoupil i na politickou plochodrážní scénu. Stal se místopředsedou pardubického klubu a má co říct i v otázce extraligového systému. „O formátu extraligy budou jednání,“ říká. „Pan Moravec dal návrh, jak by se ten systém upravil. Jsem velkej‘ zastánce dvojutkání. Čtyřutkání jsou krok zpět. Proč používat v Čechách zastaralej‘ systém? Ale když tu máme dvě federace, není se co divit.“

I když nepatří k zastáncům čtyřutkání, rozhodně neskrývá potřebu stávající systém české extraligy reformovat. „Doufám, že ostatní týmy dostanou rozum a otevřou jednání o přiblížení extraligy anglickýmu systému,“ věří. „A že se rozumnou cestou a domluvou se budou snažit, aby to bylo co nejzajímavější. Čtyřutkání je závod jednotlivců, proto preferuju dvojutkání. Je to dobrý i pro český závodníky, protože se tak jezdí i v cizině. A hlavně letos bylo zajímavý, že ve finále extraligy byly týmy, co se stavěly proti stávajícímu systému.“

Podoba české extraligy anno domini 2013 je stále otevřenou záležitostí, ovšem také působení Aleše Drymla ve finále světového šampionátu na dlouhé dráze. „Všechno je otevřený, ještě nevím, jak to bude s Grand Prix a krátká a dlouhou nejde dohromady,“ komentuje Aleš Dryml toto téma. „Musím ještě chvilku počkat a pak dáme zásadní rozhodnutí, jakým směrem se vydám. Těžko říct, kdy to bude, rád bych do konce roku. Techniku na dlouhou mám, když se rozhodnu do ní jít, nebrání mi nic do toho skočit. Ale s Grand Prix bych to těžko kombinoval.“

A tak je skutečně jedinou jistotou, že se Aleš Dryml v neděli 29. září 2013 postaví na start jubilejní pětašedesáté Zlaté přilby města Pardubic. Nádhernou trofej měl na dosah už v letošním ročníku, kdy mu ovšem nevyšel start velkého finále. Podařilo se jeho týmu identifikovat příčinu problému s motocyklem?

„S motorkou nic nebylo,“ odpovídá na rovinu. „Analyzoval jsem to a bylo několik okolností, co byly proti mně. Startovní pozice číslo dvě byla v tom dni nejhorší. Většinou bejvá nejhorší pětka, ale letos byly čtyřka a pětka nejlepší. Zůstal tam ten hrášek, jak jezdily traktory, na rovince to bylo vymletý, proto ten grip zadního kola byl lepší. Já tam první půl metr skočil perfektně. Jenže jak přední kolo skočilo k zemi,začal jsem hrabat. A z dvojky jsem měl hrášek až do nájezdu.“

Problémem bylo, že se Aleš Dryml jak ve čtvrtfinále, tak v semifinále dostal do skupiny s číslem dvě. „Ve čtvrtfinále a v semifinále jsem vždy jezdil druhou jízdu po úpravě,“ vysvětluje. „A ve finále jsem jel hned po úpravě, proto tomu neodpovídalo nastavení motorky. Byla v pořádku, to jsem si v tý chvíli neuvědomoval, ale nastavení bylo jinak a proto jsem mydlil. Celou noc jsem nespal, šrotovalo mi to v hlavě, ale všechno bylo v pořádku.“

Nabízí se trošku kacířská myšlenka, pokud by Aleš Dryml nastoupil do třetí semifinálové jízdy a vyhrál ji, stal by se vítězem celé skupiny. A ve velkém finále by na svou přilbu navlékl žlutý povlak, který měl pozdější vítěz Grzegorz Walasek.

„Zlatá přilba je dostat se do finále a pak mít trošku štěstí,“ filozofuje Aleš Dryml. „Letos jsem měl smůlu. V tý třetí semifinálový jízdě jsem se chtěl šetřit. Walasek tam jel jenom, že chtěl něco zkusit. Nebyla v tom taktika. Stejně bych ho musel porazit a třeba bych ho ani neporazil. Ten den jsme udělali všechno, co šlo. Mohli jsme to naladit jinak, ale to vím teď, ale předtím by mně to nenapadlo.“

Po velkém boji s Troyem Batchelorem projížděl nakonec Aleš Dryml cílem jako čtvrtý. „Čtvrtý místo je určitě úspěch,“ bilancuje. „ Jsem rád, že jsem byl první Čech ve finále od roku 2005, ale osobně to vidím jako zklamání. Pro mě by byl úspěch už jenom získat zlatou přilbu. Ostatní umístění jsem měl, pouze vítězství by byla satisfakce, vše ostatní je zklamání.“

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II), Wojta Zavřel, Antonín Škach a Michal Kohout

Kalendář FIM láká i české plochodrážní fanoušky

Mies – 26. října
Tradičně v těsném závěsu za BSI organizující SGP a SWC zveřejnila svůj mistrovský kalendář také plochodrážní komise CCP při FIM. Jeho společným jmenovatelem je příklon k dlouhodobějším seriálům a omezení kvalifikačních příležitostí díky úbytku kvalifikačních kol. Vedle bezprecedentní šance vidět velkou cenu a vyvrcholení světového poháru se čeští fanoušci mohou těšit na finále juniorských družstev a kvalifikační kolo pro challenge v Mariánských Lázních. Zkrátka nepřijdou ani příznivci flat-tracku, jelikož pohár FIM vyvrcholí v Pardubicích.

Kalendář FIM 2013:

  kvalifikace o SGP 2014:  
20.5. kolo 1 Abensberg (D)
9.6. kolo 2 St. Johann/Pongau (A)
15.6. kolo 3 Debrecen (H)
22.6. race-off 1 Lonigo (I)
22.6. race-off 2 Esbjerg (DK)
24.8. challenge Poole (GB)
 

  MS družstev:  
4.5. kvalifikační kolo 1 Daugavpils (LAT)
20.5. kvalifikační kolo 2 Miskolc (H)
 
  MS juniorů:  
11.5. kvalifikační kolo 1 Červenograd (UA)
11.5. kvalifikační kolo 2 Rawicz (PL)
11.5. kvalifikační kolo 3 Lonigo (I)
29.6. finále 1 Pila (PL)
20.7. finále 2 Daugavpils (LAT)
10.8. finále 3 Berwick (GB)
14.9. finále 4 Terenzano (I)
2.11. finále 5 Bahia Blanca (RA)
9.11. finále 6 Bahia Blance (RA)
 
  MS juniorských družstev:  
28.4, semifinále 1 Neustadt/Donau (D)
25.5. semifinále 2 Gdaňsk (PL)
28.9. finále Pardubice (CZ)
 
  MS na dlouhé dráze:  
26.5. kvalifikační kolo 1 Mariánské Lázně (CZ)
29.6. kvalifikační kolo 2 St. Macaire (F)
22.9. challenge Mühldorf (D)
8.6. finále 1 Forssa (FIN)
15.6. finále 2 Forus (N)
13.7. finále 3 Marmande (F)
dodatečně finále 4 bude oznámeno
7.9. finále 5 Vechta (D)
14.9. finále 6 Morizes (F)
 
  MS na dlouhé dráze družstev:  
18.8. finále Swingfields (GB)
 
  MS na ledové dráze:  
19.1. challenge 2013 St.Johann/Pongau (A)
2.-.3.2. finále 1 Krasnogorsk (RUS)
9.-10.2. finále 2 Togliatti (RUS)
9.-10.3. finále 3 Assen (NL)
16.-17.3. finále 4 Inzell (D)
23.-24.3. finále 5 Uppsala
dodatečně challenge 2014 bude oznámeno
 
  MS na ledové dráze družstev:  
25.-26.1. finále Sanok (PL)
 
  Zlaté trofeje FIM mládeže:  
6.-7.4. 250 ccm na klasické dráze Teterow (D)
7.9. 250 ccm na dlouhé dráze Vechta (D)
3.-6.7. 80 ccm Fjelsted (DK)
14.9. 125 ccm na travnaté dráze Morizes (F)
 
  Pohár FIM flat track:  
6.7. kolo 1 Žarnovica (SK)
7.9. kolo 2 Mariánské Lázně (CZ)
dodatečně kolo 3 (GB)
19.10. kolo 4 Montegorgio (I)
27.10. kolo 5 Pardubice (CZ)

Čeští junioři odletěli směr Argentina

Praha – 29. října
Včera večer se Václav Milík a Michala Škurla v doprovodu svých otců Václava a Tomáše vypravili na cestu do argentinského Bahia Blanca, kde tuto a příští sobotu vrcholí světový šampionát juniorů. S českou zemí se rozloučili pohledem z letadla směr Frankfurt nad Mohanem, které se z ranveje ruzyňského letiště odlepilo krátce po půl osmé. S oběma reprezentanty se přímo na terminálu rozloučil také magazín speedwayA-Z.

Foto: Renata Fišerová

Dešový živel zrušil i flat track

Svitavy – 27. října
Vytrvalý d隝 se postavil nejen proti recesistickému klání Becher Cup ve Svítkově, ale podepsal se rovněž pod zrušení závěrečného dílu Czech Flattracku Cupu ve Svitavách. Ke slovu se dostala pouze prestižní kategorie FT1 a to ještě pouze v rámci tréninku, než dráhu zaplavila voda. Celkovým vítězem sedmidílného seriálu se stal Pavol Pučko s náskokem šesti bodů na Aleše Exlera a dalších dvou na Romana Janošáka.


Ilustrační foto: Wojta Zavřel

Václav Milík vyráží na jihoamerickou cestu do neznáma

Pardubice – 27. října
Rozjezdem proti Maksu Gregoričovi při šampionátu republiky jednotlivců pod gescí ČSMS letošní sezóna pro Václava Milíka rozhodně neskončila. O prvních dvou listopadových víkendech v argentinském Bahia Blanca vyvrcholí finálová série juniorského mistrovství světa. Mezitím se pardubický junior chtěl svézt na rozlučkách v Žarnovici a v Pardubicích, pro které musel motocykl poskládat ze zbylých dílů. Jeho ostré stroje totiž už mířily na druhou stranu Zeměkoule.

„Teď už se musím zabalit já,“ říkal Václav Milík, zatímco místo radovánek doprovázejících tradiční Becher Cup sledoval traktor rozorávající dráhu. „Motorky jsou už tejden pryč. Odešly PPL-kou na dobírku (smích).“

Dostat závodní motocykly do Jižní Ameriky ovšem není zdaleka tak jednoduché. Každý závodník má hrazenou přepravu bedny na vybavení o hmotnosti dvě stě padesát kilogramů. „Naložili jsme dvě motorky,“ popisuje závodníkův otec. „Už se tam váhově nevešly třeba boty. Anebo fukar. Buď si ho půjčíme přímo tam anebo nebudeme chladit.“

Přitom se proslýchá, že Aleksander Loktajev poslal do Argentiny jediný motocykl. „To mi přijde jako riziko,“ netají se Václav Milík starší. „Bude tam ještě jeden pouák a na tři závody může bejt‘ jedna motorka málo.“ S sebou do letadla je možné vzít si maximálně dvacetikilogramové zavazadlo, jinak je potřeba doplácet nadváhu.

Dva závody v Argentině představují poměrně výrazný zásah do rozpočtu. „Třeba ubytování vyjde na třináct tisíc,“ vypočítává Václav Milík starší. „Od FIM jsou placený dvě letenky a letecká přeprava motorek.“

Milíkovým pomohly staré kontakty z Polska, které se rychle obnovily při pardubickém super víkendu. „Nemuseli jsme pořizovat vlastní bednu, půjčil nám svoji,“ kvituje otec šampióna AČR. „A zadarmo ji dovezli do Stuttgartu. A pak nám ji zase odvezou do Polska.“

Pardubický závodník vyráží na cestu dnes večer. „Letím v 19:30,“ svěřuje se. „Letíme do Frankfurtu a odtud přímo do Buenos Aires. Tam se všichni potkáme a letíme do Bahia Blanca.“ I když měl zájem o služby Adriana Rymela, který argentinské prostředí zažil na vlastní kůži, bude ho doprovázet otec.

„Nakonec se mnou letí Chuck,“ směje se při použití přezdívky, kterou je Václav Milík starší známý nejen v Bernardově a blízkém okolí. „Chtěl jsem Aďu, říkal, že by tam zařídil mechaniky. Ale už jsme poslali svoje pasy a nešlo to změnit.“

Na rozdíl od kontinentálních závodů letí oba Milíkovi do neznáma. „Bude to pěknej‘ vejlet,“ těší se pardubický závodník. „Je to ale cesta do neznáma. Co jsem slyšel, objednali nám hotel. Motorky by se měly připravovat na staďáku.“

Mezi sobotními finálovými šampionáty juniorského mistrovství světa budou mít evropští závodníci možnost nastoupit ještě v jednom volném závodě v Bahia Blanca. „Ještě nevím, jestli ho pojedu,“ uzavírá Václav Milík.

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II), Lubomír Hrstka a Eva Palánová

Po svítkovském ovále se dnes projel pouze traktor

Pardubice – 27. října
Ošklivé počasí s hustými dešovými přeháňkami donutilo pardubické pořadatele, aby krátce před devátou ranní zrušili svou tradiční rozlučkovou akci Becher Cup. Místo pardubických závodníků v recesistickém klání a dalších zájemců o odpolední svezení tak na ovál vyrazil pouze traktor. Jeho důkladné počínání dalo jasně najevo, že žádný náhradní termín není možný. A to tím spíše, že počínaje pondělkem se na povrch začne navážet nový materiál.

Foto: Eva Palánová