Pardubice – 15. května
Při letošní jubilejní třicáté mezinárodní Veteran Ralley Pardubice, která se koná v sobotu 19. května, si určitě pardubická veřejnost i soutěžící za volanty a řidítky historických automobilů a motocyklů určitě připomenou legendu pardubického motocyklismu a motorismu vůbec, Františka Hladěnu, který dal městu Pardubice dva velké motocyklové závody, což bylo jeho velkým přáním. Jeho osobnost připomíná i výstava, která probíhá v informačním středisku vedle Zelené brány až do soboty 19. května
František Hladěna se narodil v Praze na Letné. Po studiích byl přijat tehdejším výrobcem motocyklů J.F.Koch ve dvacátých letech minulého století, později konstruktérem motocyklů Praga 500 ccm a 350 ccm. Krátce pracoval u firmy ITAR, výroba motocyklů v Praze.
Do Pardubic jezdil často za svým strýčkem Františkem Hladěnou, který měl v Pernštýnské ulici obchod a výrobu speciálních koňských sedel pro žokeje. Mladému Hladěnovi se v Pardubicích líbilo a tak si pořídil motodílnu v Pernerově ulici a převzal zastoupení motocyklů Scott, Ariel, Lewis a Grizzly. Výroba motocyklů Grizzly začala roku 1926 v autodílně Josefa Matyáše ve Familii (dnes Slovany) ve Spojilské ulici. Zde se stal František Hladěna zajížděčem těchto strojů.
Svůj první závod Zbraslav – Jíloviště jel na motocyklu značky Grizzly 250 ccm a dojel na druhém místě. V roce 1929 jel Hradeckou hvězdicovou a závod na Kunětickou horu. V témže roce byl Hladěna spoluzakladatelem společně s Adolfem Trnkou závodu motocyklů na travnaté dráze dostihového závodiště v Pardubicích. Hladě dal také tomuto závodu jméno Zlatá přilba Československa a zúčastnil se prvního ročníku, kde ve finále obsadil čtvrté místo na motocyklu značky Ariel.
V roce 1933 koupil pro sebe a mladičkého Hugo Rosáka, kterého podporoval, dva závodní speciály DKW 175 ccm a při 5. Zlaté přilbě porazil Rosák na tomto stroji těsně svého učitele. V roce 1932 prosadil František Hladěna také uspořádání ploché dráhy na škvárovém oválu fotbalového stadiónu S. K. Pardubice, prvního ročníku Memoriálu J. K. Lobkowicze. Opět spolupracoval s Adolfem Trnkou a také s Františkem Podlešákem z Lázní Bohdaneč, ředitelem tohoto závodu do roku 1938.
V roce 1934 jel František Hladěna závod Ostravský okruh, Ždírecký trojúhelník a Lochotín u Plzně. V témže roce vyhrává plochou dráhu v Liberci a v Mariánských Lázních.
V roce 1936 převzal zastoupení osobních a nákladních vozů značky Škoda v Pardubicích pro pardubický kraj. Zároveň zakládá v autodílně bratří Tycových v Dražkovicích (dnes Sýkora Mitsubishi) ŠKODA SERVIS, kde se prováděly garanční a servisní opravy těchto automobilů. Díky svým známostem vysílá v témže roce dva mladé jezdce Hugo Rosáka a Karla Rykra, oba z Rábů u Pardubic, do továrny Autfit Ogar Praha Strašnice, kde oba společně získávají zkušenosti od zkušeného závodníka Jana Lucáka. V roce 1938 získává oba závodníky tovární tým Jawa. Hugo Rosák při deváté Zlaté přilbě Československa obsadil ve finále páté místo na Jawě 250 ccm.
Druhá světová válka způsobila mnoho zla a neštěstí. V roce 1942 zahynul i František Hladěna, velký vlastenec, který se zúčastnil československého odboje a pomáhal parašutistům skupiny Silver A. na památku tohoto pardubického závodníka a propagátora motorismu v Pardubicích uspořádal ČSL AUTOKLUB Pardubice, později AMK Zlatá přilba Pardubice, od roku 1946 do roku 1973 sedm plochodrážních závodů s názvem Hladěnův memoriál. V nich byl několikráte tajemníkem jeho bývalý spolupracovník Adolf Trnka z Prahy. V roce 1946 při prvním Hladěnově memoriálu zvítězil jeho žák Hugo Rosák na Japu 500 ccm, který v roce 1947 vyhrál jubilejní desátou Zlatou přilbu Československa.
Díky dnes již dávné myšlence Františka Hladěny, který byl obklopen několika schopnými funkcionáři, vznikl v Pardubicích legendární závod o Zlatou přilbu, který se jezdí dodnes, a závod na škvárové ploché dráze Memoriál J. K. Lobkowicze, který se jel naposledy v roce 1948, další ročníky byly zakázány.
V letošním roce si připomínáme 99. výročí narození Františka Hladěny v Praze a sedmdesáté výročí jeho tragické smrti v roce 1942 v Pardubicích.