Realizace ruské zimy v Pardubicích potřebuje už jen přízeň dědečka Mrazíka

Pardubice – 24. listopadu
Kromě plochodrážním speciálů se už po svítkovském stadiónu prohánělo ledacos. V sedmdesátých letech dokonce autokrosové buginy či obouchané peugeoty francouzských kaskadérů. Automobily tu řádily i v posledních letech v rámci Autoslide, závodní mopedy otevírají nedělní program Zlaté přilby a mívají tu i jednu ze zastávek Stadion Cupu. Když se tu letos v lednu střeli pardubičtí hokejisté v extraligovém mači s Brnem, nikoho by nenapadlo, že ledová plocha se na tradičním plochodrážním závodišti bude budovat také napřesrok. Pokud počasí dovolí, v pátek 20. ledna se zde uskuteční třetí podnik mistrovství republiky na ledové ploché dráze.

„Již několik let se snažíme vyplnit zimní přestávku něčím, co by využívalo náš nádherný stadion,“ vysvětluje Petr Moravec, místopředseda klubu, jak revoluční myšlenka vznikla. „Proto třeba dva roky Autoslide, proto jsme letos v lednu rádi byli u lednové parády našeho pardubického hokejového klubu. My samozřejmě nemáme prostředky na to, abychom natáhli pod drahou chladící zařízení, nebo jsme věřili tomu, že se to zaplatí z akce a instalovali ho, ale máme lidi, kteří chtějí využít případného příznivého počasí a dráhu vytvoří. Je to pro někoho možná šílený nápad, ale Pardubice léta ledovou plochou dráhu podporují a fandí i pomáhají těm nadšencům z jihu i severu naší země. Teď jsme si řekli, že je na čase ten závod také zkusit udělat sami. Ten nápad, že to bude ve Svítkově, jsme si ještě z legrace řekli letos v Togliatti s Petrem Makuševem, tam to dělají přesně tak, jako to chceme udělat my. To co bylo původně šílený nápad, je najednou na stole a pracuje se na tom, jenom škoda, že na rozdíl od Rusů nemáme tu jistotu správné a pro náš účel potřebné zimy.“

AMK Zlatá přilba se od počátku sedmdesátých let více než dvacet let pořadatelsky podílel na konání ledařských závodů ve Svratouchu, letos hodně pomáhal Radku Hutlovi při jeho premiéře v Mělicích. Co všechno však bude obnášet vytvořit ledovou vrstvu na obrovském plochodrážním letišti?

„Budovat začneme ve chvíli, kdy bude předpověď příznivá pro naše plány,“ rozvíjí Petr Moravec své plány. „Na současné dráze bychom rádi vytvořili ovál o délce 391 metrů. Široký bude deset metrů. Samozřejmě to bude především o dobrovolné práci a určitě to spolyká několik nocí, ale věřte, že už je z tohoto nápadu několik lidí nadšeno a dobrovolně se hlásí k tomu, že obětují svůj volný čas. Na dráhu přijde nalít hodně vody, navíc musíme dát pod led do zatáček folii, abychom co nejméně minimalizovali škody na dráze. To samozřejmě bude chtít hodně lidí a já jsem šastný, že takové lidi v klubu i mimo něj máme.“

Přivřeme oči a představme si, že letošní nástěnný kalendář už byl spolknut bezedným kontejnerem na tříděný odpad, a že jeho mladší bratříček právě zobrazuje pátek 21. ledna 2012…

„Počítáme s tím, že poprvé v historii české ledové ploché dráhy se na našem území pojede závod na ledové ploché dráze za umělého osvětlení,“ pomáhá Petr Moravec nabudit lákavou představu. „Takže začátek v osmnáct hodin. Přáli bychom si, aby čerstvě nasněžilo a byla skutečně super zimní atmosféra. To, že k takovému počasí patří svařák nebo punč, je zcela jasné. Parkoviště závodních strojů umístíme v prostorách normálního depa a samozřejmě počítáme s tím, že hned po závodech jej otevřeme, aby si diváci mohli vše prohlédnout zblízka. Vstupné jsme ještě neprojednávali, nepředpokládáme však, že půjdeme přes sto korun, ale co víme určitě, děti budou moci tento závod navštívit bezplatně tak, jak je u nás zvykem. No, a nakonec by třeba mohl být i nějaký ten ohňostroj.
Takže teď už si jenom přát, aby byla super zima a my mohli na našem stadionu přivítat nejenom naše závodníky, ale samozřejmě i nějakou tu zahraniční ozdobu startovní listiny.“

Foto: Petr Makušev a Jiří Havlíček

Jakub Ondroušek se už pilně připravuje na splnění svých obrovských cílů

Chabařovice – 24. listopadu
Svět ploché dráha ho poprvé zaznamenal loni v srpnu. Společně s partou chabařovických stopětadvacítkářů přijel do hlavního města, aby při Markéta Cupu pod sponzorskou patronací společnosti Smestav prošel ostrým závodním debutem. Skončil předposlední, ale od té doby stoupá vzhůru. Magazínu speedwayA-Z se svěřil, že by se rozhodně nechtěl zastavit u letošního druhého místa ve Speedway Mini Cupu.

„Na motorce, čínské padesátce, jsem začal jezdit už od svých šesti let,“ vypráví Jakub Ondroušek o svých motocyklových prvopočátcích. „Postupně jsem přesedlával na větší a silnější motorky. Jako amatér jsem zkoušel jezdit motokros na chabařovické dráze. Taka jezdil plochou dráhu a jednou se mě zeptal, jestli bych to nechtěl zkusit. Zezačátku mě to moc nechytlo, ale později mě to začalo bavit a na plochou dráhu jsem přešel úplně.“

Chabařovická parta má skvěle našlápnuto pro vytváření podnětného prostředí pro růst nejmladších plochodrážníků. Uvnitř velké dráhy vznikl miniovál pro stopětadvacítky a s legendárním písmenem CH na vestě se objevuje stále víc a víc závodníků.

„Ano, prostředí v Chabařovicích je perfektní,“ souhlasí Jakub Ondroušek. „A to jenom právě díky skvělé partě všech dospělých, kteří nám pomáhají, za což bych jim chtěl zároveň poděkovat. Jsem opravdu rád, že vyrostla malá dráha. Je to opravdu dobrá příprava na velký motocykl. A za nový závodníky jsem taky rád, hned je víc kamarádů.“

Výtečné podmínky pomohly Jakubu Ondrouškovi, aby se stal klubovou jedničkou. Prožil povedenou sezónu, pohyboval se na stupních vítězů a vrcholem se stalo druhé místo ve Speedway Mini Cupu. „Myslím, že se mi sezóna povedla,“ říká obrýlený závodník. „Až na začátek, který mi opravdu nevyšel. Hned při prvním závodě mistrovství republiky mi odešly hned dva motory. Taková ztráta už nešla dohnat, abych se mohl poprat o lepší místa v tabulce. Rozdíl mezi minicupem a mistrákem je jasnej‘. V minicupu jezdí víc jezdců, při mistrovství republiky jsme rádi, když se nás sejde šest až sedm.“

Speedwayclub Chabařovice se při svých aktivitách neomezil jen na české území. Navázal vcelku kontakty s polskými kluby, což vedlo k čilému ruchu na obou stranách hranice. „Polsko nám zařídil trenér Láďa Šifalda a jeho manželka Jiřina,“ svěřuje se Jakub Ondroušek. „Myslím, že mi to dalo hodně. O polských závodnících se říká, že patří mezi špičku. Je perfektní vidět, jak k tomu přistupují, a zároveň je skvělý si s nima zazávodit a porovnat, jak na tom jsem. Setkali jsme se i s Tomaszem Gollobem. Moc jsem si s ním nepopovídal, protože jsem mu tolik nerozuměl, ale byl úžasný pocit ho vidět na vlastní oči a zároveň si s ním potřást rukou.“

V průběhu sezóny se Jakub Ondroušek začal objevovat v sedle motocyklu Shupa s metylovým motorem. „Byl to krok dopředu,“ uznává. „A myslím, že mi to pomohlo k mým výsledkům. Proto bych chtěl poděkovat celému týmu Shupa.“ Jenže sezóna 2011 je už minulostí a na jaře se na oválech začne bojovat nanovo.

„Na novou sezónu se už chystám,“ odhaluje Jakub Ondroušek zákulisí svých příprav. „Teď hlavně v posilovně, chtěl bych shodit pár kil. A hlavně nabrat fyzičku, aby se mi lépe ovládala motorka. Cíle mám obrovské. Chtěl bych se stát mistrem republiky na malé dráze a zároveň se poprat o přední příčky na velké dráze. A samozřejmě vyhrát Speedway Mini Cup. Na konci sezóny jsme plánovali, že bych zkusil půllitra. Ale taka rozhod‘, že mám ještě čas. Takže asi příští rok. Reprezentace ve stopětadvacítkách a travnatá dráha je pro mě výzva, ale uvidíme, co bude, a jak to bude dál.“

Jakub Ondroušek děkuje:
„Strašně moc bych chtěl poděkovat všem, kteří do mě investovali svůj čas a peníze. Jmenovitě především rodičům, Láďovi a Jiřině Šifaldovým, Shupa Teamu za skvěle připravené motory, Davidu Gakschovi za skvěle připravené dráhy, panu Zobalovi a všem ostatním, na které si teď rychle nemůžu vzpomenout.“

Foto: Antonín Škach, Eva Palánová a Jiřina Šifaldová

Opět vychází kniha o silničních závodech

Brno – 24. listopadu
Už v pořadí čtrnáctý ročník knihy MISTROVSTVÍ SVĚTA MOTOCYKLŮ 2011 vychází tradičně v předvánočním čase. Jako každý rok v sobě publikace zahrnuje vše podstatné z uplynulé sezóny seriálů silničních motocyklů GRAND PRIX a MS třídy superbike a supersport.

Dále se v knize můžete dozvědět něco o evropském šampionátu superstocků a národních šampionátech Německa a České republiky. Znovu si tedy můžeme připomenout návrat Casey Stonera na trůn královské třídy MotoGP nebo úžasnou sezónu, kterou ve třídě Superbike zažil Carlos Checa.

Připomeňme si, jak si vedl Karel Abraham, Jakub Kornfeil, Jakub Smrž, Ondra Ježek a mnoho dalších. Texty jsou opět v anglické, německé a české verzi, stejně jako kompletní přehled výsledků. Hlavní část knihy tvoří velké množství barevných fotografií. Kniha formátu 22,5 x 31,5 cm má 220 stran.

Knihu si můžete objednat:
– na dobírku na adrese FOTO REJDA, Hraničky 10, 625 00 BRNO, ČR
– telefonicky na čísle +420 607 958 673
– na E-mailové adrese: fotorejda@volny.cz
– na internetu na adrese : www.fotorejda.com

Cena publikace je 549 Kč + poštovné dle platných ceníků (platí pouze do 31.12.2011).