První závod přinesl dobře známého vítěze

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Praha – 7. dubna
První závod Speedway Mini Cupu, který nahradil renomovaný Markéta Cup, přinesl premiéru rozpisu pro tři závodníky na startu jedné jízdy. Desetičlennému startovnímu poli zpočátku dominovali Patrik Mikel a Michaela Krupičková, kteří nepoznali hořkost porážky ani v jedné z jízd základního rozpisu. Michal Škurla upadl, ale jako viník byl označen Zdeněk Holub. Ve finále A si pak obhájce vítězství ve všech třech seriálech stopětadvacítek opět zajistil nejvyšší stupínek pódia.

Favorité rozehráli dnešní mítink ve velkém stylu. Zdeněk Holub, Michal Škurla i Michaela Krupičkové otevřeli svá individuální skóre triumfy ve stylu start – cíl. Ani Patriku Mikelovi se v rozjížďce s číslem čtyři nemohlo vést jinak. Startovní číslo deset, které si vylosoval ho poslalo na startovní rošt čtvrté jízdy, na němž už nikdo jiný nestál.

V šesté jízdě však moravský závodník jasně prokázal, že v letošním Mini Cupu rozhodně nebude hrát druhé housle. V úvodním oblouku profitoval ze vzájemného souboje Michala Škurly a Zdeňka Holuba a po vnitřku převzal vedení.

Vydržel v něm až k šachovnicové vlajce, zatímco jeho soupeři se urputně prali o druhou příčku. V poslední zatáčce se Michal Škurla dostal pod Zdeňka Holuba, avšak ten nehodlal prodat svou kůži lacino. Duel skončil pádem loňského šampióna a diskvalifikací Zdeňka Holuba.

O obsazení finále A bylo v podstatě rozhodnuto. Při bodovém klíči 3-2-1 představuje jakýkoliv výpadek velikánskou ztrátu. A Zdeňku Holubovi navíc v rozjížďce s číslem patnáct vedle Michaely Krupičkové ujel i permanentně se lepšící Jakub Ondroušek. A protože Michaela Krupičková a Patrik Mikel neprohráli vůbec a Michal Škurla ztratil jeden bod pouze v inkriminované šesté jízdě, nebylo otázku nejlepších třech finalistů vůbec potřeba řešit.

Čtveřici finálových jízd začal František Klier, jenž v průběhu dnešního odpoledne zaskočil mnohé konkurenty nečekanými nájezdu z vnitřní strany. Ve finále D však neměl žádného soupeře.

Vzápětí Zdeněk Holub neměl větších potíží se Zdeňkem Halaszem, který se kvůli vidině dnešního startu v Praze výrazně zlepšil ve škole. Debutant Miroslav Drahota, který nezapřel letité zkušenosti z motokrosu, nestartoval. Finále B se stalo kořistí Jakuba Ondrouška, zatímco bitvu o druhé místo rozhodl ve svůj prospěch Filip Šifalda. Chabařovický závodník vzápětí oslavil porážku Lukáše Kovaříka douškem rychlých špuntů, kterými oslavil své deváté narozeniny. Další oslavenec, František Klier, dostal od chabařovické party dort se svou fotografií.

V áčku udávala tempo nejprve Michaela Krupičková. Michal Škurla zpacifikoval Patrika Mikela, aby posléze sám atakoval vedoucí příčku. Na sklonku třetího kola se mu ji skutečně podařilo dobýt. A svou letošní stoěptadvacítkovou kampaň začal přesně tam, kde ji v loni v říjnu skončil. Na nejvyšším stupni.

    D C B A TOT
1. Michal Škurla, Praha 3 2 3 3       6 17
2. Michaela Krupičková, Liberec 3 3 3 3       4 16
3. Patrik Mikel, Praha 3 3 3 3       2 14
4. Jakub Ondroušek, Chabařovice 2 3 2 2     3   12
5. Filip Šifalda, Chabařovice 2 2 2 2     2   10
6. Lukáš Kovařík, Praha 2 3 1 3     1   10
7. Zdeněk Holub, Praha 3 U 3 1   3     10
8. Zdeněk Halasz, Chabařovice 1 2 1 2   2     8
9. Miroslav Drahota, Divišov 1 2 2 2       7
10. František Klier, Mšeno 1 1 2 1 3       8

Foto: Antonín Škach

Soupisky 2011: přebor bohužel zhubnul o polovinu

Všechno už tu jednou bylo je rčení stejně známé jako pravdivé. Svou platnost má i v případě českého přeboru. Individuální závodů borců výkonnostního středu se u nás jezdily už před třiceti lety. Magazín speedwayA-Z se ohlíží za jejich historií, aniž by ovšem zapomínal na přítomnost, v níž se místo loňských osmi závodů uskuteční jen čtyři.
Historické ohlédnutí:
Závody pro borce nižší výkonnosti se v různých disciplínách motocyklového sportu pořádají už od nepaměti, a už šlo o mítinky pro juniory či později místní podniky. O oficiální klání se však poprvé postarala plochá dráha. Roku 1963 byly vypsány krajské přebory, avšak v následujících sezónách o nich prameny už mlčí.

Rozvíjení kvalifikace pro mistrovství republiky jednotlivců a obrovský příval adeptů plochodrážního řemesla na sklonku šedesátých let daly za vznik juniorskému přeboru 1969, který ovšem stanovil horní věkovou hranici na třicet let. Na Slovensku bylo zároveň obnoveno mistrovství SSR, tedy dle tehdejší oficiální federální terminologie Slovenské socialistické republiky.

Zatímco slovenský šampionát se měl zdárně k světu, v Čechách se na prahu sedmdesátých let na nižší individuální úrovni závodilo jen v rámci národní kvalifikace, jenž plnila kvalifikační funkci do vyšších pater mistrovství republiky jednotlivců. Až roku 1975 byl vypsán Pohár ČSR (České socialistické republiky). Jeho první kolo viděla 31. května Břeclav, odkud si vítězství odvezl liberecký Miroslav Vacek. Na konci čtyřdílného seriálu měl ovšem nejvíc bodů Václav Zajíc.

Slibný šampionát ovšem zanikl hned při své premiéře. Teprve od sezóny 1978 se mistrovství SSR dočkalo svého českého protějšku v podobě přeboru ČSR. Ten kromě garance závodních příležitostí pro borce výkonnostního středu plnil i roli kvalifikačního předstupně mistrovství republiky jednotlivců. Dvě semifinálové skupiny vyprodukovaly šestnáctku pro dvojdílné finále. V Pardubicích 27. května vyhrál slánský Václav Čiviš, který na druhý den zopakoval svůj triumf na své domácí dráze, aby se stal prvním přeborníkem.

Podoba přeboru ČSR se na formátu dvou kvalifikačních skupin a finálové části udržela až do roku 1981. Od následující sezóny se o titul bojovalo dle seriálové formule kopírující velké federální mistrovství, jíž počínaje rokem 1983 předcházela kvalifikace. V posledních třech ročnících šampionátu 1987 – 1989 se ustálil trojkolový systém kvalifikace – dvě semifinálové skupiny – finále.

Po pádu komunistických režimů ve střední Evropě se čeští plochodrážníci dočkali obdoby někdejšího přeboru až loni. Kořeny současného šampionátu je ovšem třeba hledat v šampionátu družstev. Po zániku první ligy vinou událostí doprovázející baráž v říjnu 2006, vznikla soutěž tříčlenných družstev. Ta se z přeborové úrovně (2007) dostala na mistrovskou (2008), aby opět nesla status přeboru (2009). Loni ovšem ustoupila týmová klasifikace do pozadí a závodilo se dle rozpisu jednotlivců, z jejichž pořadí vzešly výsledky družstev.

Pestrá paleta přeborníků:
Díky jejich charakteru, smyslu a účelu není žádnou chybou spojovat pohár ČSR 1975, přebor ČSR v letech 1978 – 1989 a současný přebor České republiky pod jedinou hlavičku. Ve výsledkových listinách defiluje obrovská plejáda jmen od těch slavných až po borce, na něž si dnes vzpomene skutečně jen málokdo.

Seznam přeborníků překvapí svou pestrostí, na níž se bezesporu podílí fakt, že šlo o kvalifikační předstupeň mistrovství republiky jednotlivců, který nemusel každý závodník absolvovat v každém roce. Za těchto okolností není divu, že soutěž nemá žádné rekordmany. Pouze Emil Sova (1980 a 1981) a Pavel Mrňa (1985 a 1986) dokázali vyhrát dvakrát.

Jeden přebornický titul získali Václav Zajíc (1975), Václav Čiviš (1978), Pavel Karnas (1979), Jaromír Bartoš (1982), Zbyšek Holý (1983), Josef Jůza (1984), František Ledecký (1987), Jaroslav Gavenda (1988), Vladimír Kalina (1989) a Martin Málek (2010).

Bez zajímavosti rozhodně není, že většina z přeborníků nemá potomka, který by rovněž závodil za řidítky plochodrážního motocyklu. Své sehrála i dvacetiletá přestávka při pořádání přeboru a proto se žádný syn nemůže pochlubit, že by se zlatou medailí vyrovnal svému otci. Nejblíže k tomu měl loni Martin Gavenda, který však vinou řetězu v předposledním kole v Březolupech ztratil průběžné vedení, do něhož se už v Plzni nedokázal vyhoupnout.

Přebor ČR 2011:
Myšlenka na pravidelné individuální střetávání v loňském roce vyřešila otázku akutního nedostatku závodních příležitostí zejména pro české seniory bez zahraničních angažmá. Přesto se pro letošek nepodařilo zachovat osm dílů seriálu a přebor zhubnul na polovinu.

Kluby, které se postavily přeboru zády, uváděly v zásadě dva argumenty proti svému pořadatelství. První, a sice že složení startovního pole odrazuje diváky i sponzory od ploché dráhy, lze vyvrátit příkladem z fotbalu. Navštívím-li utkání České Třebové kopající krajský přebor a prohlásím-li nahlas, že příště nepřijdu, protože nehrají Tomáš Řepka a Petr Čech, označení blb bude asi nejjemnější, které si vysloužím. Nadto reklamní místa na stadiónu rozhodně nebudou prázdná. Už jen proto, že radnice fandí fotbalu a sponzorské firmy mají větší šance na vítězství v městských výběrových řízeních. Spíše se zdá, že české ploché dráze chybí správný počet opravdových fanoušků.

Druhá stížnost se týká problémů s naplněním startovní listiny a udržením její celistvosti až do konce závodu. Tomu se dá předejít vhodnou volbou termínů nekolidujících s podniky FIM či UEM. A v neposlední řadě, jak ukazuje příklad českých ledů, jsou-li výtečné podmínky pro závodění, jezdci se vynoří. Vyzdvihnout je nutno také operativnost, kdy se rozpis ušije na míru počtu přihlášených závodníků.

S obnovou první ligy se tak do přeboru budou počítat pouze mítinky v Pardubicích, Mšeně, Liberci a Praze. Vedle nižšího počtu klání je nevýhodou také jejich termínová roztříštěnost. Po jarní polovině se závodníci setkají až na sklonku prázdnin a pak až v úplném závěru sezóny.

Stejně jako loni a konec konců i v dobách přeboru ČSR plní soutěž rovněž úlohu nejnižšího kvalifikačního předstupně pro semifinále mistrovství republiky jednotlivců. Jedinou šancí pro nekvalifikované borce je průběžné pořadí po dvou úvodních kolech v Pardubicích a v Liberci. Jména přihlášených závodníků jsou sama o sobě garantem vyrovnané podívané, otázkou zůstává, zda kluby vedle svých prvoligových klání, budou ochotny nést náklady na jejich účast i v přeborových mítincích.

Přihlášení závodníci:   
ČERMÁK Marek PDK GREPL Mšeno  
ČERMÁK Milan PDK GREPL Mšeno  
HÁDEK Michael PDK GREPL Mšeno  
HOLUB Jan PDK GREPL Mšeno  
KLEIN Michal PDK GREPL Mšeno  
POUZNAR Stanislav PDK GREPL Mšeno  
HINNER Dominik AK Markéta Praha  
HLADKÝ Jaroslav AK Markéta Praha  
HOLUB Zdeněk AK Markéta Praha  
ONDRAŠÍK Pavel AK Markéta Praha  
PUČKO Pavol AK Markéta Praha  
SCHNEIDERWIND Zdeněk ml. AK Markéta Praha  
SCHNEIDERWIND Zdeněk AK Markéta Praha  
SMETANA Ondřej AK Markéta Praha  
ŠKURLA Michal AK Markéta Praha od 9. června
VRBA Zdeněk AK Markéta Praha  
JÚZA Tomáš AMK ZP Pardubice  
MILÍK Václav ml. AMK ZP Pardubice  
OTRUBA Jaromír AMK ZP Pardubice  
ŠTĚROVSKÝ David AMK ZP Pardubice od 30. června
VELINSKÝ Luboš AMK ZP Pardubice  
VIDNER René AMK ZP Pardubice  
IRMIŠ František PK Plzeň  
DUDEK Michal AK Slaný  
KRČMÁŘ Eduard AK Slaný  
NOWACKI Krzysztof , PL (ACCR) AK Slaný  
LIEBEZEIT František DAK MOTO  
KADLEC Karel bez klubové příslušnosti  

Foto: archív autora, Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II) a Jiří Brummer st.

V Žarnovici uvidia prvé ligové preteky po dvadsiatych rokoch

Žarnovica – 7. apríla
O návrate tímu Žarnovice na ligovú scénu po dvadsiatich rokoch magazín speedwayA-Z už písal. Prvé preteky, ktoré absolvoval tento ligový nováčik na dráhe v chorvátskom Goričane, síce prehral, no aj napriek tomu vládne v žarnovickom tábore optimizmus pred najbližším stretnutím.

V tom sa predstaví na domácej dráhe slovenský tím proti českému výberu v najbližšiu nede¾u 10. apríla o 14.00 hodine. Domáci tím sa pokúsi zastavi českú víaznú mašinu, ktorá zdolala Slovinsko aj Chorvátsko na ich vlastných dráhach. Zostavy oboch tímov s¾ubujú zaujímavú podívanú.

Pokým v českom tíme tvoria silné jadro tímu skúsený Tomáš Suchánek, nádejný Václav Milík a minuloročný trojnásobný majster ČR Jan Holub, na strane ich súperov by mali bohatšie bodové zisky z jázd nosi Moraváci Martin Málek a Martin Gavenda, či Rakúšan Fritz Wallner, ktorý síce v Goričane sklamal, no slovenský fanúšik a aj klub veria, že išlo iba o jediné nevydarené preteky.

Znalos žarnovickej dráhy by mali vo svoj prospech využi aj obaja Čechoslováci Pavol Pučko a Vladimír Višváder. Pokým prvý z nich je juniorom v českom tíme, druhý menovaný je skúseným veteránom v slovenskom tíme. Lepší výkon odmenený väčším bodovým ziskom než v Goričane sa čaká aj od domáceho Jána Halabrína.

Zabúda sa nesmie ani na českého Michala Dudeka, či nádejných Ondřeja Veverku s René Vidnerom, či Slovinca v slovenskom tíme Matija Duha, ktorý bol najlepším jednotlivcom svojho tímu v stretnutí s Chorvátskom. V slovenskom tíme sa objaví aj Tomáš Kis, ktorý zatia¾ len zbiera pretekárske skúsenosti.

Zostavy tímov:

Česká republika:
1 Tomáš Suchánek
2 Michal Dudek
3 Jan Holub
4 Ondřej Veverka
5 Pavol Pučko
6 René Vidner
7 Václav Milík
 
Slovensko:
9 Ján Halabrín
10 Vladimír Višváder, CZ
11 Tomáš Kis
12 Martin Gavenda, CZ
13 Fritz Wallner, A
14 Matija Duh, SLO
15 Martin Málek, CZ

Foto: Martin Búri