Aligátoři se nakonec prokousali k remíze se Lvy

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Praha – 31. března
Dnešní test match pražských a slánských závodníků nabídl zatím nejlepší podívanou, která byla na letos na českých oválech vůbec k mání. Skóre mezi domácími Aligátory a slánskými Lvy bylo prakticky stále vyrovnané. Pražané v rychlém sledu přišli o Ondřeje Veverku i Pavla Pučka, jejichž naděje explodovaly současně s jejich motory. Hosté si vypracovali náskok, nicméně ani jednou neposkytli Vladimíru Vopatovi šanci povolat žolíka. Jako klíčová se ukázala rozjížďka s číslem osmnáct. Jaroslav Hladký s Martinem Gavendou v ní porazili slánské Lvy 5:1. Díky tomu se průběžné skóre vyrovnalo a smírný výsledek přinesla rovněž poslední jízda.

Mechanický mor v aligátoří kůži
Startovní listina začala doznávat změn už dnes dopoledne, jen pár minut poté co ji Vladimír Vopat vypustil do světa. Pražský kouč zvedl vyzvánějící mobilní telefon. Na druhé straně byl Zdeněk Simota a z jižních Čech se omlouval, že nemůže přijet kvůli horečce, kterou musí tišit prášky. Mezi petřinskými Aligátory se však objevil Martin Gavenda. Sestava hostujících Lvů zůstala beze změny, co se jmen týče. Milan Mach si však pohrál se startovními čísly, protože jeho záměr nasazovat Martina Málka na Zdeňka Simotu vzal samozřejmě za své.

Další patálii přinesl trénink. Ondřej Veverka zastavil v zatáčce vzdálenější od depa a záhy bylo jasné, že kouř se neline jen ze zadřeného motoru. „Zadřel jsem a ještě to chytlo,“ popisoval v depu, zatímco jeho otec Hynek starostlivě obhlížel škody. „Málem mi to upálilo koule. A konec básničky.“ Protože pražští junioři ještě nemohli používat ostré klubové GM, stal se z něho nedobrovolný praporkář.

Zato Václav Milík na svůj pohonný agregát mohl pět jedině samou chválu. V rámu jeho motocyklu se objevil motor na dlouhou dráhu zapůjčený od divišovské JRM. S touto kombinací pardubický junior hostující v pražském týmu hladce triumfoval v rozjížďce s číslem jedna. Zpočátku se ho držel Eduard Krčmář, avšak ve výjezdu z prvního oblouku znatelně zpomalil.

Hrábnutí rukou po kohoutku přívodu paliva a nechápavé zakroucení hlavou směrem k osazenstvu depa vysvětlilo celou záležitost samo o sobě. „To se mi stalo poprvý v životě,“ kál se později ve svém boxu. Vidina dvou bodů ovšem byla fuč, protože Martin Málek a Martin Gavenda nečekali, až do motoru slánského závodníka bude opět proudit metyl.

Pražané své vedení udrželi i po juniorské jízdě. Zdeněk Vrba vyhrál stylem start – cíl před Michalem Průchou, který se podruhé v životě posadil do sedla pětistovky v úterý při soukromém tréninku v Chabařovicích, a Ondřejem Smetanou. Jeho motocykl však nebyl po technické stránce v pořádku, což se potvrdilo i při odstoupení ve vložené jízdě se čtrnáctiletými Michalem Škurlou a Dominikem Hinnerem. „Nejede to,“ krčil rameny samotný závodník. „Teď jsme dávali zapalování a svíčku, zkusíme ještě karburátor.“ Záměr se povedl a jeho souboje s Michalem Škurlou namlsali všechny přítomné na letošní juniorské šampionáty.

Ale zpět k hlavnímu bodu programu. V rozjížďce s číslem tři ujel Václav Milík Michalu Dudkovi s Martinem Málkem už po vylétnutí pásky. vzápětí však Aligátoři o své dvoubodové vedení přišli. Skvělá lví kombinace Roman Čejka – Eduard Krčmář ukázala své výfuky Pavlu Pučkovi s Martinem Gavendou. Pražský junior ovšem na začátku posledního kola zůstal stát se zadřeným motorem, takže sdílel osud Ondřeje Veverky.

Pátá jízda vyrovnala klání. Jaroslav Hladký se zaskvěl brilantním startem a od té chvíle byl Michal Dudek proti němu bezmocný. Zdeněk Vrba pohlídal Michala Průchu a na ukazateli skóre stálo 15:15. A ani dnes nepolapitelný Václav Milík s tím nemohl v rozjížďce s číslem šest nic dělat. Skočil do pásky a musel zpátky na trestnou čáru. „Neudržel jsem nervy na uzdě,“ nehledal žádné výmluvy.

Sám však podal pádný důvod, že trestná čára nemusí zákonitě být handicap. Zatímco Martin Málek zbavil vnějším obloukem vedení Martina Gavendu už v první zatáčce, on se pokusil podjet Eduarda Krčmáře. Pardubičanův záměr se však nesetkal s pochopením slánského juniora.

Václav Milík ovšem nepolevoval ve své snaze. Do posledního okruhu najížděl hned po Slaňákově boku, ale ani tentokrát to na předjetí nestačilo. Teprve až drobné přetočení Eduarda Krčmáře v poslední zatáčce otevřelo Václavu Milíkovi cestu k bodu. V rozjížďce s číslem sedm však hostující Lvi udeřili naplno. Michal Dudek a Roman Čejka ujeli osamocenému Jaroslavu Hladkému už po vylétnutí pásky.

Remíza v hodině dvanácté
Druhá půle test matche odstartovala za stavu 19:23. Nicméně kyvadlo štěstěny se jakoby nemohlo rozhodnout, koho definitivně odmění svou péčí. Martin Gavenda a Zdeněk Vrba nedali v osmé jízdě nadcházející slánské generaci zastoupené Eduardem Krčmářem a Michalem Průchou ani náznak šance. Někdejší král osminek i čtvrtlitrů by samozřejmě rád hodně rychle nahoru i v půllitrech, nicméně v tomto případě se navzdory několika slibným manévrům smiřoval s třetím místem.

Rozjížďka s číslem devět byla hodně klíčová. Osamělý Václav Milík mohl buď udržet vyrovnaný stav nebo jakoukoliv ztrátou s tandemem Martin Málek – Roman Čejka nechtěně pustit do vedení Lvi. Jenže Pardubičan měl dnes horoskop, že mu snad i samotné hvězdy musely závidět. Po skvělém startu si připisoval další triumfální sólo.

Slánské Lvy však stejně nešlo zadržet. Michal Dudek s Eduardem Krčmářem v rozjížďce s číslem deset na hlavu porazili Martina Gavendu s Jaroslavem Hladkým. A hned vzápětí Roman Čejka odvedl Zdeňka Vrbu. Domácí už k němu nikoho neměli, nicméně Michal Průcha neměl k jedinému bodu jednoduchou cestu. V zatáčce u depa upadl, ale udržel se plynu, takže briskně pokračoval v jízdě.

Vladimír Vopat se rázem musel vypořádat se šestibodovou ztrátou. Řešení bylo nasnadě. Václav Milík rozmnožil portfolio svých startů účastí v rozjížďce s číslem dvanáct v úloze taktické rezervy. Jenže status quo zůstal zachován, by pardubický mladík v úvodním výjezdu přece jen udolal Martina Málka. Zdeněk Vrba totiž zůstal až za Michalem Dudkem.

V následující jízdě však Aligátoři přece jen ukrojili tenký krajíc z náskoku Lvů. Václav Milík odstartoval spolu s Jaroslavem Hladkým, ale Roman Čejka nedokázal víc, než že je v prvním oblouku rozdělil. Před nominačními rozjížďkami ztrácelo družstvo Vladimíra Vopata čtyři body a pražský kouč už zvažoval krizový scénář a kalkuloval se závěrečným žolíkem. Leč osud vlastního družstva vzali do svých rukou Jaroslav Hladký a Martin Gavenda.

Rychle se ujali vedení a Martin Málek s Eduardem Krčmářem nestačili zírat. Navíc Pražané nabrali nepřehlédnutelný náskok a Martin Málek na konci třetího kola zvedl ruku. „Už jsem byl unavený,“ nevymlouval se Moravan, pro jehož diplomovou práci dnes někteří závodníci prováděli experimenty s pneumatikami. Nakonec však on inkasoval bod, jelikož Eduard Krčmář skončil v posledním výjezdu v nafukovací bariéře. Na nohy se mu moc nechtělo, ale zaplapánbůh na rozdíl od svého motocyklu nedoznal žádné úhony, nepočítáme-li ránu do hlavy.

„Podařilo se mně přibít Martina Málka,“ líčil Martin Gavenda okolnosti, které rozhodly klíčovou rozjížďku s číslem čtrnáct. „Brzdil jsem, ale snažil jsem se zároveň držet, aby nás Mates s Edou nepředjeli.“ A Jaroslav Hladký mu přikyvoval. „Bylo to štěstí, spekulovali jsme s kolem a s tryskama a vyšlo to.“

Myšlenky na žolíka se rázem rozplynuly jako pára nad hrncem. Utkání bylo rázem vyrovnané 42:42. Nakonec se Václav Milík postaral, aby nerozhodně také skončilo. Trojkou z patnácté jízdy uzavřel svůj individuální účet na devatenácti bodech a jednom bonusu. Roman Čejka a Michal Dudek, který připouštěl, že dychtivě vyhlížel cíl s ohledem na úbytek fyzických sil, si smlsli na Zdeňku Vrbovi. Avšak Vladimír Vopat byl spokojen. „Smekám před těmi čtyřmi, co to dojeli do konce,“ svěřil se magazínu speedwayA-Z.

Hlasy z depa
„Dneska jsem si zajezdil,“ pochvaloval si Václav Milík. „Paráda, dobrý punktíky. Škoda, že jsem drknul do pásky. Neudržel jsem nervy na uzdě. Ale jinak fajn závod. Parádní trénink, lepší než normální trénink. Kdyby ještě vyšla odveta, bylo by to dost dobrý.“

Na začátku jsem si hrál s nastavením,“ popisoval Martin Gavenda. „Pak jsem to vychytal. První dvě jízdy mě serou, pak už to šlo. Byl to výborný trénink a jsem rád, že to před Goričanem všechno funguje.“

„Zezačátku nic moc, pak to bylo lepší,“ vyprávěl Jaroslav Hladký, který se na mohutném finiši svého družstva podílel dvěma triumfy. „Dvě vítězství byly dobrý a v poslední jízdě bylo štěstí. Spekulovali jsme s kolem a s tryskama a dopadlo to.“

„Celkem skvěle,“ odpověděl Roman Čejka na otázku magazínu speedwayA-Z, jak se mu jelo. „Žádný problémy s technikou nebyly. Hezkej‘ trénink, hezky jsem se svez‘. Nevyhráli jsme, co dělat?! Já jsem spokojenej‘, dělal jsem, co jsem moh‘.“

„Konečně jsem se to naučil,“ reagoval Michal Dudek na zmínku o jeho výtečných startech. „Ve svý poslední sezóně. Nejsou závody, není nic. Dneska jsem ti to vynahradil za Chorvatsko a Slovinsko. Tam se sázeli, že udělám dva body. Ty poslední tři jízdy jsem ale už nemoh‘. Odbilo třetí kolo a už to nešlo. Asi jsem zanedbal zimní přípravu (smích).“

„První svezení po zimě,“ bilancoval Martin Málek. „Bylo to fajn, ale není do jednoduché skočit po pěti měsících rovnou do závodu. Bral jsem to spíš jako trénink. Plichta je dobrá, jsou dva vítězové a dva poražení. V té poslední jízdě jsem už byl unavený. A na první svezení je šest rozjížděk docela dost. Když ještě jedeš ob jízdu, je to docela záběr. Bylo to spíš takové zvykání.“

„Dobrý, akorát to byl první závod,“ svěřoval se Eduard Krčmář. „Motorka jela, mohlo to bejt‘ lepší. První jízdu jsem si zapomněl zapnout metyl. Tu poslední jsem vjel do materiálu a šel přes řidítka. Dal jsem si do hlavy, ale snad jsem celej‘. Těším se na odvetu!“

1.-2. Petřiny Alligators   45
Václav Milík, Pardubice 3 3 1 3 3 3 3 19(1)
Jaroslav Hladký 0 3 1 0 1 3 8
Ondřej Veverka – – – – – DNR
Pavol Pučko E – – – – 0
Zdeněk Vrba 3 1 2 2 0 0 8(1)
st.č.6 neobsazeno    
Martin Gavenda 1 1 2 3 1 2 10(1)
 
1.-2. Slaný Lions   45
Martin Málek 2 1 3 2 2 1 11(1)
Michal Dudek 2 2 3 3 1 1 12(2)
Eduard Krčmář 0 2 0 1 2 F 5(2)
Roman Čejka 3 2 1 3 2 2 13(2)
Michal Průcha 2 0 0 1 0 3
Ondřej Smetana, Praha 1 1(1)

Poznámka: Ondřej Veverka nestartoval kvůli fatální poruše motoru v tréninku.


Vložené jízdy:

I Michal Škurla, Dominik Hinner, Ondřej Smetana E
II Michal Škurla, Ondřej Smetana, Dominik Hinner
III Ondřej Smetana, Michal Škurla, Dominik Hinner
IV Ondřej Smetana, Michal Škurla, Dominik Hinner
V Michal Škurla, Ondřej Smetana, Dominik Hinner

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II)

Peter Koij nežije

Svět ploché dráhy dokáže být pořádně krutý. Ještě o víkendu v Inzellu předával Pavel Fišer fotografie švédskému ledaři Peteru Koijovi. V sobotu sympatický Švéd skončil šestnáctý, v neděli z pozice náhradníka do bojů nezasáhl. Včera ho čekal mezinárodní závod v hale ve švédském Västerasu. Hned první jízda se mu stala osudná. Na následky svého pádu zemřel po převozu do nemocnice. Čest jeho památce!

Žarnovica sa chystá na ligu do Goričanu

Žarnovica – 31. marca
Po dvadsiatich rokoch sa na plochodrážnu ligovú scénu vracia Žarnovica. Pod názvom Slovensko bude štartova v spoločnej lige so Slovinskom, Chorvátskom a Českou republikou. Svoje prvé ligové preteky od roku 1991 si odkrúti v chorvátskom Goričane v nede¾u 3. apríla.

Slovenský tím cestuje do Goričanu s cie¾om vyhra. Jeho zloženie dáva slovenským fanúšikom nádej, že sa tak stane aj napriek tomu, že tu bude chýba najlepší slovenský pretekár Martin Vaculík, ktorý má v ten deň preteky v po¾skej Extralige. Do Goričanu vycestujú pod taktovkou trénera a manažéra Jána Daniela dvaja žarnovickí pretekári Ján Halabrín a Tomáš Kis. Rovnako dvojica pretekárov pocestuje do Chorvátska z Moravy v zastúpení Martina Máleka a Martina Gavendu. Z Rakúska prídu reprezentova slovenský tím Fritz Wallner a junior Alexander Schaaf a sestavu tímu na prvé preteky uzavrie slovinská posila Matija Duh.

Sestava slovenského tímu:

1 Fritz Wallner, A
2 Matija Duh, SLO
3 Ján Halabrín
4 Martin Gavenda, CZ
5 Martin Málek, CZ
6 Alexander Schaaf, A
7 Tomáš Kis

Foto: Martin Búri