Geising zapadl přívaly sněhu

Geising – 16. prosince
Patálie se sněhem nemají pouze pořadatelé v Růžené. Dnes odpoledne museli odpískat svůj halový mítink také v Geisingu. Městečko na druhé straně Krušných hor zapadalo sedmdesáti centimetru bílého nadělení. Problém s parkováním a sněhem na střeše haly by se mohl stát neřešitelným, takže se Němci rozhodli přeložit podnik na náhradní termín 16. ledna.

Ladovské sněhy prolomily led

Růžená – 16. prosince 9:30
V dnešní době bývá zvykem v médiích neslušná slova označovat tečkami, případně je vypípávat. Avšak v souvislosti se zprávou, jenž právě dorazila z Růžené, nezbývá, než si z písničky Jarka Nohavici o ladovské slově vybrat jediný obrat. Kurva! Záplavy bílého sněhu, jenž pro lyžaře mohou být romantickou sněhovou peřinou, ale parta usilovně pracující na zamrzlé ploše rybníku Pařezitý by je bez obalu dozajista neváhala označit jako bílé sračky, totiž svou tíhou prolomily led. Sobotní úvodní podnik mistrovství republiky na ledové dráze tudíž musí být zrušen.

„Snažili jsme se udělat maximum,“ říká Miroslav Topinka, jemuž po osmačtyřiceti hodinovému boji s padajícím sněhem nezbylo než kapitulovat. „Z dráhy jsme sníh průběžně odstraňovali, ale dnes ráno, když jsme přišli k rybníku, našli jsme na něm vodu. Voda se na dráhu stále valí a my po loňských zkušenostech víme, že tento problém neodstraníme. To bolestné rozhodnutí musím učinit teď, protože i když bych rád věřil v zázrak, tak nemohu, protože v této oblasti už určité zkušenosti mám. Především vůči jezdcům z Holandska a Anglie by to bylo v tom počasí co panuje v celé Evropě neseriózní. Snad nám 8. ledna bude počasí nakloněno.“

Miroslaw Daniszewski plánuje dopřát českým fanouškům hodně emocí

Gorzow – 16. prosince
Dlouhá léta byla ledová plochá dráha v Polsku opomíjenou Popelkou. Již jen starší generace závodníků vzpomínala na ojedinělá střetnutí s Poláky ve světovém šampionátu, než jim účast zakázala domácí federace s argumentem o kažení stylu. V polovině devadesátých let se pořádaly světové podniky ve varšavské čtvrti Stegny. Nicméně omezení tabákové reklamy, ztráta hlavního sponzora a nezájem diváků po roce 1996 ukončily projekt po třech sezónách. Zdálo se, že polské ledy jsou definitivně u ledu. Jenže manažer Pawel Ruskiewicz byl velkým fanouškem zimního zápolení a stál u počátku mítinků v Sanoku. A stejně jako u nás, jsou-li závody, jsou závodníci i v Polsku a disciplína vzkvétá. Pozítří se početný kontingent s bílou orlicí na vestě objeví i v Růžené. Magazín speedwayA-Z hovořil s jedním z nich, s Miroslawem Daniszewskim, jehož už čeští diváci v akci viděli.

„Na počátku obnovy ploché dráhy na ledě stál Pawel a několik jeho přátel,“ vypráví Miroslaw Daniszewski o počátku renesance ledů v zemi našich severních sousedů. „Na začátku měli jednoho závodníka. Byl to Zdzislaw Zerdzinski. Potom přibyli Grzegorz Knapp a Piotr Hejnowski. A nakonec já a Michal Widera. Máme skupinu nových, kteří trénují. A Poláků je na ledech stále víc. Roku 2011 má být v Polsku i více závodů, jestliže bude mráz.“

Miroslaw Daniszewski se do sedla ledařského speciálu dostal přes klasický speedway. „V roce 1982 jsem začal jezdit v klubu Stal Gorzow,“ vzpomíná. „Během deseti let jsem změnil kluby na Poznaň, Rzeszow, Pilu, Lodž a Krakow. V devadesátých letech jsem chtěl zkoušet jezdit na lede, ale v Polsku nebyly možnosti. Povedlo se to až v roce 2009. Stále bydlím v Gorzowě a během léta tam trénuji na krátké dráze.“

Polský závodník se v uplynulých dvou sezónách objevil také u nás a poznal dráhy v Růžené, Osečné i Hamru na Jezeře. Jak se mu tyto závody líbily? „Hodně pěkně na ně vzpomínám,“ netají se. „A na kolegy Jana Pecinu a Martina Běhala. A doufám, že budu v Čechách startovat i v sezóně 2011, protože se mi u vás líbí jezdit.“

A když už hovoříme o nadcházejícím roce, Miroslaw Daniszewski se také svěřil se svými plány. „Sezóna 2011 bude moje třetí na ledě,“ odhaluje. „Budu chtít hodně bojovat ve všech závodech. Zdravím všechny fanoušky v Čechách a doufám, že jak přijedu, postarám se o hodně emocí.“

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II)