Matěj Kůs má kontrakt v polské extralize

Praha – 2. prosince
Matěj Kůs se prozatím jediný český závodník, který podepsal kontrakt v polské extralize. Dnes dopoledne oficiálně zveřejnil svůj podpis pod smlouvou s Toruní, kam se vrací po roce stráveném v baltském Gdaňsku. Pražský závodník exkluzivně pro magazín speedwayA-Z sdělil své pocity a faktory, které ho k tomuto kroku motivovaly.

„Mám obrovskou radost, že se můžu vrátit zpět, kde jsem prožil nejlepší chvíle své závodní kariéry,“ svěřil se úřadující český šampión exkluzivně magazínu speedwayA-Z. „Je to pro mě velká výzva a motivace do práce. Své místo v sestavě si budu muset tvrdě vyjet, protože jsem na páté místo v týmu s Jensenem a nemám nic jistý.“

Co tedy Matěje Kůse vedlo k podpisu smlouvy? „ Podepsal jsem, protože jsem neměl dobrý rok v barvách Wybrzeze Gdaňsk,“ vysvětlil své motivy. „Potřeboval jsem změnu z mnoha důvodů. Atmosféra, kterou bych kazil mezi fanoušky, a proplacení v Gdaňsku bylo v půlce sezóny tragický. A ještě doteď mi dluží velkou část bodovného.“

Ovšem hlavní důvod je nasnadě. „Chci být extraligový závodník,“ řekl Matěj Kůs upřímně a na rovinu. „I přesto mi letošní rok opět něco naučil. Poznal jsem v Gdaňsku trenéra Stanislawa Chomskiho, který se podílí svojí měrou na úspěších, které jsem letos přes svou slabší sezónu v Polsku měl. Spolupráce s ním byla vždy na nejvyšší profesionální úrovni. Trénovat jsem mohl, kdy jsem chtěl, a čtyřikrát v sezóně mi rozsvítili stadión, když jsem chtěl trénovat v devět večer.“

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II)

Stoprocentní ledař Lukáš Volejník plánuje jezdit, jezdit a jezdit

Osečná – 2. prosince
Na začátku loňské sezóny ho v plochodrážním světě neznal vůbec nikdo. V Růžené, kde se představil poprvé, většina přítomných přijala nálepku, kterou ho označil Jan Pecina. Kluk od nás z Osečné, co jezdí silnice. Letos to však bylo o něčem jiném a se svým sousedem se ozdobili titulem mistrů republiky. Lukáš Volejník se však u něho nehodlá zastavit, jak řekl magazínu speedwayA-Z.

„Ne, ne, už jsem jen ledař,“ odpovídá na otázku magazínu speedwayA-Z, zda si letní přestávku zpestřil silničními závody. „Silnice jsem už musel vypustit, obojí by to táhnout nešlo. Oni i ty silnice samotný se těžko táhly, na ně potřebuješ opravdu hromadu peněz. A myslím, že ani dohromady by to moc nešlo. Musel bych moc přemýšlet, hlídat se, jezdit tak na padesát procent, abych byl v pohodě zase pro to druhý. Takhle se budu věnovat jednomu a snad už naplno. A třeba snad někdy… No, uvidíme, teď začíná zima!“

Zima z úhlu pohledu ledařů začíná vskutku slibně. Krajina se přikrývá nadýchanou sněhovou duchnou a co je hlavní, rtu teploměru se nestydí za své poklesky pod bod mrazu. A v Osečné by rádi zase slavili a to nejen úspěšné uspořádání závodu na Hamerském rybníku v nedalekém Hamru na Jezeře.

„Loňský titul jsme určitě oslavili slušně,“ směje se Lukáš Volejník. „Vždy to byl náš první a doufám, že ne poslední! Hlavně si myslím, že bez mého výborného paráka bych na titul jen těžko dosáhl.“

A s jakými ambicemi severočeský ledař vstupuje do nové sezóny? „Další nebo vyšší plány určitě jsou,“ netají se. „Ale na ty si budu muset ještě počkat. Hlavně jezdit, jezdit, jezdit. To je ten největší plán a potom budu doufat, že to bude mít vzestupnou tendenci. Jo, a ještě se odnaučit padat, to je taky jeden z hlavních plánů.“

Lukáš Volejník se za naplněním svých plánů vydal už během letních měsíců. „Příprava určitě byla,“ tvrdí a hned se pouští do výčtu. „Motorka, kterou jsem už konečně koupil a tak už ji můžu přizpůsobit na sebe. A já sám, posilovna, běh, strava, prostě jsem se snažil udělat, co šlo. A v neposlední řadě hlavně money, money. Ty mi daly zabrat nejvíc (smích).“

Ledařská sezóna odstartovala v Rusku, během několika dnů se začne závodit také ve Švédsku. Proslýchá se, že parta z Osečné by se právě tady měla o vánočních svátcích představit v akci… „O Švédsku se mluví,“ připouští Lukáš Volejník. „Všechno ale záleží na Tondovi Klatovským. Příští čtvrtek máme v Pardubicích poradu, tak tam se to rozhodne.“

Ten pravý kolotoč se roztočí po Novém roce. „V lednu máme naplánovaný jednotlivce,“ říká na téma svých plánů. „To bude sranda, už se moc těším, tam teprve budou ty pořádný boje o postup. A protože se začínáme pěkně rozrůstat i o ty rychlejší, tak další z plánů je držet se v prvních pěti, aby byla šance na kvalifikaci Grand Prix. Né, že bych myslel hned na postup, ale povozit se s těmi nejrychlejšími je ta nejlepší škola. Něco hodně okoukat, zjistit a… Prostě je to velice dobrá zkušenost.“

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II) a Antonín Škach

Dráha v Prelogu je skutečně bývalá

Včera na stránkách magazínu speedwayA-Z chorvatský mladík Dino Kovačič v rozhovoru Martina Búriho vzpomněl nelichotivý a pro plochou dráhu v podstatě konečný stav stadionu v Prelogu. V návaznosti na jeho slova přidávám pár obrázků dnes už bývalé dráhy, která jsem pořídil letos v červenci cestou na evropské finále juniorů do 19 let v nedalekém Goričanu. Jen pro doplnění dodávám, že poslední závod se v Prelogu jel v roce 2008.

Foto: Zdeněk Flajšhanz