Plzeň se zbavila svého bodového panenství navzdory kouzlům slánského strategického mága

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Plzeň – 30. června
Plzeň třímala extraligové vítězství už minulý měsíc v rozmočených Pardubicích, nicméně dvou tabulkových bodů se dočkala až dnes. Ve svém čtvrtém závodě na Borech hostila Slaný. Po dvou úvodních nerozhodných rozjížďkách převzala vedení. A by Milan Mach zkoušel jedno strategické kouzlo za druhým, maximem jeho snahy bylo přiblížení se domácím na pět bodů. Absolutorium si zaslouží Jan Holub. By k plzeňské dráze zpočátku přistupoval s rozpaky, ze soupeřových závodníků získal jeho skalp pouze Martin Málek v roli žolíka. V horkém odpoledni, které vystřídalo přívalový slejvák, jsme byli svědky hned třech defektů zadních pneumatik. Kuriózní příčina zapříčinila rovněž pád Jiřího Brummera. Pražský junior stabilně hostující v plzeňských barvách ztratil matici z osy předního kola.

Raketový nástup Plzně
Ručičky hodinek se blížily patnácté hodině. A každý v západočeské metropoli nemohl nezvedat své pohledy k nebesům. Obloha se začala zatahovat a dusný vzduch nevěstil vůbec nic dobrého. Záhy se ochladilo explozí přívalového deště. K zemi se snášely hektolitry dešové vody. Silnice se změnily v řeky, v nichž se brodila auta stříkající spršky na chodce, kterým silný vítr jim lámal deštníky.

V borském depu stály opuštěné dodávky. Jejich osazenstvo se skrývalo pod stříškami boxů nebo raději v útulné klubové hospůdce, jenž se svou nabídkou řadí k absolutní špičce českých plochodrážních stadiónů. Nicméně mechanici se záhy museli zvednout od sklenic a talířů s párky, gulášem či bavorskými vdolečky.

Nebeská apokalypsa ustala stejně náhle jako začalo. Začátek závodu se o půl hodiny opozdil a ve velkém dusnu musela na ovál vyjet kropička. Trénink nedopadl dobře pro Mariusze Puszakowskeho, který se vrátil po svých. Technické problémy řešil i Filip Šitera, který se dočasně vrátil do plzeňského klubu jako záskok za nemocného Michaela Hádka. Před rozjížďkou s číslem jedna se vrátil k mechanikovi Vladimíru Kalinovi a přesedl na druhý motocykl.

Rychlá změna si vyžádala svou daň. Kmenový závodník Mšena se držel vzadu a v posledním okruhu zůstal stát. Čelo ovládl Jacek Rempala, jenž po svých bratrech Marcinovi a Tomaszi debutoval v českých ligách. Mariusz Puszakowski a Martinem Málkem však zajistili hostům remízu. U vyrovnaného skóre zůstalo také v juniorské jízdě. Jan Holub předvedl briskní start a oběma slánským mladíkům ukázal výfuk.

Rozjížďka s číslem tři ovšem posunula domácí do vedení. Slaný v ní reprezentoval pouze Mariusz Puszakowski. Martin Vaculík chyběl a správnou odpověď, proč ho nikdo nezastupuje znal v té době pouze Milan Mach. Dobře věděl, že by hostovy body byly stejně odečteny, protože slovenský junior se chystal na zítřejší klání polské extraligy v Bydhošti.

Slánský kouč nechtěl povolávat Krzysztofa Nowackeho z Leszna jen kvůli jediné jízdě. Richard Frištenský se tudíž objevil v základní sestavě. A protože se věnuje jako mechanik motocyklům Martina Málka, nemohlo být o jeho startu ani řeči. Jak se však záhy ukázalo, jeden chybějící šikovný závodník stál Slaný utkání. Jenže vezměte si na dlani chlup.

Avšak zpět ke třetí jízdě. V čistě polském obsazení se do vedení dostali domácí Jacek Rempala a Piotr Dym, když Mariusz Puszakowski zaostal vzadu. V rozjížďce s číslem čtyři se prosadil Filip Šitera. Skvělým triumfem ve stylu start – cíl odčinil úvodní nulu. Jiří Brummer však byl příliš snadným soustem pro Michala Szczepaniaka a Martina Málka.

Čtyři body domácí převahy se rázem navýšily na devět. Piotr Dym totiž v páté jízdě perfektně odstartoval, zatímco Jan Holub se v první zatáčce dostal na druhé místo před Romana Čejku. Slánský junior v první zatáčce druhého kola upadl a na zemi se kvůli němu ocitnul také Michal Dudek.

Ačkoliv spadli dva závodníci, rozhodčí Lenka Felixová nesáhla po spínači červených světel. Roman Čejka se proto promptně vrátil do sedla, aby si dojel aspoň pro jediný zbývající bod. Slaňáci přitom mohli právem užívat slovo smůla, protože Piotr Dym nakonec projížděl pod šachovnicovou vlajkou s prázdnou zadní pneumatikou.

Milan Mach už začal spekulovat, koho pošle na start sedmé jízdy místo Richarda Frištenského, když Plzeň protáhla svou ofenzívu i do rozjížďky s číslem šest. Jacek Rempala předvedl další parádní sólo. Mariusz Puszakowski bez větších problémů inkasoval dva body, avšak Martin Málek se dostal do křížku s Filipem Šiterou.

Kmenový jezdec Březolup ve slánských službách neměl zrovna ukázkový start. Ve druhém oblouku ale podjel Filipa Šiteru. Ten se však rozhodl nezatahovat drápky. Útočil, útočil a zase útočil. v první zatáčce se ve třetího okruhu dostal pod Martina Málka. Na rovince už byl třetí a jím inkasovaný bod upravil skóre na 23:13.

Vanitas vanitatum et omnia vanitas
Milan Mach je ovšem proslulý maximálním využíváním všech strategických možností. Když se Mariusz Puszakowski vrátil z šesté jízdy, jeho kouč bleskově zorganizoval jeho start v rozjížďce s číslem sedm. Zajistil, že brána zůstala zavřená během časového limitu, aby si Polák mohl vyměnit hranu na další akci.

A karta se vskutku začala otáčet. Po vylétnutí pásky vypálili dopředu Michal Szcepaniak a Mariusz Puszakowski. Jenže Piotr Dym nehodlal hrát druhé housle a v prvním oblouku se spodem protáhl pro druhé místo. Další taktický manévr slánského kouče na sebe nenechal dlouho čekat. V osmé jízdě měl Martin Málek svou životní premiéru v roli žolíka.

Na startu exceloval Roman Čejka, zatímco Martin Málek se pokusil udržet Filipa Šiteru s Janem Holubem. Záměr se mu povedl, avšak jeho mladší kolega klesl na poslední příčku. Filip Šitera se stále pokoušel převzít vedení. Ve druhém kole zůstával v zatáčce u depa na vnější straně, aby v půlce oblouku zlomil motocykl na vnitřek a dostal se před Martina Málka.

Ten se však nehodlal vzdát jen tak zbůhdarma. V předposlední zatáčce byl opět vpředu. Filip Šitera bleskově kontroval, aby však na cílové metě přece jen zaostal o pár centimetrů za Martinem Málkem. „Doufal jsem, že mě to vyjde tím venkem a vyšlo to,“ svěřoval se Martin Málek. „Je pomalejší a motá se tam,“ láteřil Filip Šitera.

Šest bodů slánského žolíka snížilo vedení domácích na 28:23. Záhy se však projevilo, že pětibodový odstup nedokázal Slaný prolomit. A Milan Mach si mohl v duchu říkat opakovat slova o marnosti z podtitulku. V deváté jízdě odpadl Michal Szczepaniak už na startu vinou karburátoru. Na dráze pak neměl sobě rovného Jacek Rempala, když Mariusz Puszakowski inkasoval dva body na úkor Jiřího Brummera.

Do rozjížďky s číslem deset se chystal Michal Dudek, avšak slánský kouč dal prostor Michalu Szczepaniakovi v roli taktika. Ten se mu odvděčil přesvědčivým vítězstvím, avšak před Martina Málka se v prvním výjezdu posunul Piotr Dym. „Mám ty výsledky takové rozházené,“ přemítal Martin Málek. „Nějaká divná dráha.“

Vzápětí se musela rozblikat červená světla už v první zatáčce. Jiří Brummer ztratil matici osy předního kola a nevyhnutelný pád nemohl odvrátit. Při repete se Jan Holub záhy zbavil Romana Čejky, aby posléze zaútočil na vedoucího Michala Szczepaniaka. Správný čas nastal ve druhém kole, kdy domácí junior poskočil po vnitřku do čela a zajistil smírný výsledek.

Jan Holub by si plným právem zasloužil ovace jako jezdec dne. Znovu o tom přesvědčil ve dvanácté jízdě. Od startu mu ujel Mariusz Puszakowski. Toho se ve druhé zatáčce snažil zvnitřku vytlačit ven, ale záměr nevyšel. V prvním oblouku druhého kola to však klaplo. Navíc Jiří Brummer předjel Michala Dudka a Plzeň zvýšila své vedení už na sedm bodů.

Ze svého nástupu nehodlala slevit ani nadále. Michal Szczepaniak však objel její duo Piotr Dym – Jacek Rempala už v první zatáčce rozjížďky s číslem třináct. Roman Čejka však neujel jediné kolo kvůli defektu zadní pneumatiky. Slaný se dočkal vítězství až v rozjížďce s s číslem čtrnáct, ale mnoho důvodů k oslavám nebylo.

Po vylétnutí pásky se dopředu dostal Martin Málek s Romanem Čejkou. Plzeňská dvojice Piotr Dym – Filip Šitera zasypávala vedoucí pár jedním nájezdem za druhým. Zatímco Polák se v nájezdu do posledního kola probil ke dvěma bodům, mšenský host musel zastavit se zadřeným motorem.

Piotr Dym svým úspěšným předjetím de facto vyhrál závod. Skóre 46:41 mohl Slaný před poslední jízdou maximálně vyrovnat a to ještě za cenu nehorázné smůly domácích. Plzeňané však slavili triumf se vším všudy. Jan Holub v první zatáčce poskočil před Mariusze Puszakowskeho i svého kolegu Jacka Rempalu. Útočil i na vedoucího Michala Szczepaniaka. Na stranu juniora v červené přilbě se postavila i duše v pneumatice vedoucího Poláka, která nepřežila třetí kolo. Maximální zásah 5:1 upravil skóre na konečných 51:42.

Hlasy z depa
„Nečekal jsem to,“ komentoval své individuální skóre Jan Holub. „To víš, Plzeň. Dnes byla docela dobrá dráha. Dalo se předjíždět. V prvním vinglu byla sice rozbitá, ve druhým ke konci taky. Trefil jsem se do nastavení a předjížděl. Dva body do tabulky jsme potřebovali, bylo by dobrý vyhrávat dál a jít do play off.“

„Jsem tu poprvé,“ svěřoval se Jacek Rempala. „Aspoň si nepamatuji, že bych tu někdy byl předtím. Na poslední chvíli jsem se rozhodl přijet. Musím být spokojený, vyhráli jsme. Ke konci mi chyběla pneumatika, dráha se změnila. Moje forma je stálá a to je nejdůležitější. Vyhrával jsem jízdy, to mě těší. Chtěl bych, aby to tak šlo dál. A pokud mě z Plzně ještě pozvou, neodmítnu.“

„Motory jsem měl trochu lepší než minule,“ vyprávěl Piotr Dym. „Ale zajel jsem slabě, mám problémy s karburátorem. Ale dobře, vyhráli jsme. Teď je potřeba myslet na play off. Jestli mi zavolají, určitě přijedu i příště.“

„Na hovno,“ neskrýval Filip Šitera špatnou náladu. „V poslední jízdě jsem zadřel motor. Jízda s Martinem Málkem byla dobrá, ale on je pomalejší a motá se tam po rovině. Jsem rád, že jsem těma málo bodama pomoh‘ a že jsme vyhráli. Myslel jsem, že bude víc bodů. Před závodama mi nejela motorka, skočil jsem na druhou. Ten motor není na tuhle dráhu, ale aspoň něco jsem udělal.“

„Dneska to byl hlavně únavný závod,“ líčil Martin Málek. „Na začátku jsem se nemohl srovnat do zatáček. Hektické, velké horko a dvě rozjížďky v jedné rundě jsou hodně unavující. Největší zážitek mám ze žolíka. Toho jsem dostal poprvé v životě. Nadřel jsem se jak vůl. Doufal jsem, že mě to pojede tím venkem a vyšlo to. Dráha byla taková divná. Těžká, byly tam velké díy. Škoda, že jsme ty poslední závody oslabení o Martina Vaculíka. Jinak by ty body vypadaly jinak. Závod od závodu se mi ten systém líbí čím dál míň.“

„Všechno dobrý,“ nemohl si Roman Čejka vzpomenout na negativa. „Až na gumu a pády. Najel jsem tam rychle, nakopla mě díra, noha mi ujela a takhle jsem se svalil. Nasednul jsem a jel dál. Zajezdil jsem si hezky, ale už se těším domů.“

1. PK Plzeň   51
Jacek Rempala, PL 3 2 3 3 1 2 14(3)
Piotr Dym, PL 3 2 2 2 2 2 13(1)
Filip Šitera, Mšeno E 3 1 2 0 E 6
Jiří Brummer 0 0 1 X 1 2
Jan Holub 3 3 1 3 3 3 16(1)
Jiří Lang 0 0
Jiří Vonásek   DNR
 
2. AK Slaný   42
Mariusz Puszakowski, PL 2 1 2 1 2 2 1 11
Richard Frištenský   DNR
Martin Málek 1 1 0 6* 1 3 12(2)
Michal Szczepaniak, PL 2 3 E 3 2 3 E 13
Roman Čejka 2 1 0 1 E 1 5(1)
Michal Dudek 1 F 0 1(1)
bez náhradníka    

Aktuální extraligová tabulka po změně výsledků:

  závody skóre tabulkové body
1. Mšeno 5 245:211 10
2. Pardubice 3 138:138 4
3. Praha 6 278:275 4
4. Plzeň 4 177:192 2
5. Slaný 4 172:194 2

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II)

Ondřej Smetana dává vale stopětadvacítkám

Mořina – 30. června
Mšenský stopětadvacítkář Ondřej Smetana oslavil zkraje května své patnácté narozeniny. Ačkoliv věkově dorostl na závodění s pětistovkou, letos chtěl dosáhnout maximum se stopětadvacítkou. Jenže v sobotu v Chabařovicích se jeho žlutý motocykl objevil v boxu Zdeňka Holuba jako možní řešení jeho mechanického trápení. Ondřej Smetana ohlásil změnu svých plánů ve prospěch půllitrů a magazín speedwayA-Z zjišoval podrobnosti.

„Letos jsem se chtěl hodně věnovat stopětadvacítkám, ale na jaře jsem nějak vyrostl, i váhově,“ vysvětluje. „Zlomil jsem si ruku a ještě se nám nepodařilo doladit motory, aby jely jako ostatním. Shupateam nám ještě nabídl jiný motor k zapůjčení, ale už jsem se rozhod‘, že chci jen pětikilo. Když vidím na pěu Poláky nebo Edu v mým věku, mám co dohánět.“

Tohle rozhodnutí tedy znamená definitivní tečku za stopětadvacítkami? Je tady ještě Zlatá trofej FIM v Anglii? „V Anglii na trávě ještě pojedu,“ říká Ondřej Smetana. „Moc se tam těším, mám se tam co učit. A navíc nám Shupáci opět sponzorsky připraví ten nejnovější motor a na tom to je zážitek. Za to jim moc děkuju. V Čechách ho nechtějí používat, aby ostatní závodníci nebyli znevýhodnění. Taky na malé dráze ještě odjedu nějaký ten Markéta Cup, ale na velké dráze jsem s malou kubaturou už definitivně skončil.“

Pokračování kariéry Ondřeje Smetany spočívá v závodech plnoobjemových plochodrážních strojů. „Na pětistovce mám asi pět tréninků, zohýbaný rám a potom tu ruku,“ vypočítává své dosavadní zkušenosti. „Takže teď začínám znovu a to zítra na Markétě. První závod pojedu, až prej‘ dojedu deset kol v kuse bez pádu, jak říkal táta (smích). Jednu pětistovku mám klubovou a druhýho svýho půllitra si stavím. Už je skoro hotovej‘. Chystal jsem se na ně už v zimě, takže jsem připravenej‘. Ještě dokupujem‘ nový nářadí a těšíme se, že začne něco novýho. Jen se mi bude stejskat‘ po dobrý partě ve stopětadvacítkách.“

Foto: Radek Smetana