Zemřel Zdeněk Dominik starší

Vítkov – 25. června
Svaz Ploché dráhy s lítostí oznamuje, že dne 21. června 2010 zemřel ve věku nedožitých 86 let bývalý plochodrážní jezdec Zdenek Dominik. Nejlepší roky své závodní kariéry prožil na drahách severní Moravy, především v Ostravě a Kopřivnici. Čest jeho památce!

Zdroj: Petr Moravec, VV SPD

Podobenství se středečním závodem skončila startem rozjížďky s číslem tři

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Mšeno – 24. června
Když Slaný vyhrál dvě úvodní jízdy dnešní extraligové odvety ve Mšeně, všem přítomným se nemohl vybavit středeční závod ve Slaném. Navíc Petr Vandírek pospíchal znovu nasadit žolíka už do rozjížďky s číslem tři. Tím však veškerá podobenství mezi oběma mítinky skončila. Piotr Protasiewicz s Janem Jarošem přivezli osm bodů. A by si hosté drželi minimální převahu, v desáté jízdě Mšeno převzalo vedení. Svůj náskok stále zvyšovalo a vyhrálo již před poslední rozjížďkou. Milan Mach však bojoval až do konce a v patnácté jízdě zapsal podnik do historie jako první, kde oba manažeři použili žolíka.

Ani doma to není jednoduché
Neuplynulo ani čtyřiadvacet hodin od slánské vítězství nad Mšenem a už se jela odveta v městečku pod Kokořínem. Oba manažeři lehce pozměnili sestavy. Petr Vandírek místo Grzegorze Walaska a Sebastiana Ulamka pozval Piotra Protasiewicze a letos vůbec poprvé i Norberta Kosciucha. Milan Mach nepočítal se ztrátou Roberta Kosciechy. Avšak stačilo projet si seznam svého mobilu, zavolat na pár čísel a mohl hlásit do světa účast Roberta Kosciechy. V jeho týmu zůstal i Václav Milík, by bylo jasné, že se stále pravděpodobnější účastí Martina Vaculíka v sobotním mistrovství světa v Landshutu budou jeho body anulovány.

V tréninku v mšenském táboře zatrnulo, když se Jan Jaroš vracel do depa pěšky. Tragický výraz v jeho tváři ovšem chyběl, což nevěstilo nic zas až tak zlého. „Jel jsem asi šest kol a došel mi metyl,“ hlásil závodník dobré zprávy. Také Pavel Fuksa, jenž včera přišel o klubový motocykl měl důvod ke spokojenosti. „Filip mi půjčil motorku,“ říkal. „Anglická, ale jede moc hezky.“

Slaný leadera průběžné tabulky vůbec nešetřil a pustil se do něho hned od počátku. Mariusz Puszakowski rozehrál závod vítězstvím ve stylu start – cíl. Jan Jaroš s Filipem Šiterou si v prvním oblouku moc nerozuměli, z čehož profitoval Martin Málek. Objel oba Mšeňáky a pomohl dvěma body k úvodnímu slánského vítězství.

V juniorské jízdě strčili Michal Dudek a Roman Čejka do kapsy Pavla Fuksu. Milan Čermák, pokulhávající po depu, na start vůbec nenastoupil. Petr Vandírek nemusel dlouho kalkulovat, aby viděl, že ztrácí už osm bodů. Neprodleně vyrazil podél dlouhé řady boxů směrem k vedoucímu depa Radku Smetanovi. V červené košili byl nepřehlédnutelný, když zvedal dřevěného žolíka na znamení, že body Piotra Protasiewicze se budou násobit dvěma.

Pakliže si někdo vybavil na spoustu podobenství s včerejším závodem, nyní se už musel vrátit plně do reality dneška. Piotr Protasiewicz odstartoval jako první před Janem Jarošem a osmi body vyluxovali podstatnou část slánského náskoku. Václav Milík na oba útočil, aby nakonec udělal prostor Martinu Málkovi, jenž si později bude stěžovat na pomalé starty.

Nicméně Slaný nebyl jednoduchým soustem na rozkousání. Mariusz Puszakowski si musel ve čtvrté jízdě připadat jako obyvatel Moravy po záplavách sužovaný nálety přemnožených komárů. Až tak ho Norbert Kosciuch s Filipem Šiterou kousali. Sami však museli čelit útokům Tomasze Chrzanowskeho.

Ani další dvě jízdy nepřinesly trhák ani jedné strany. Piotr Protasiewicz dovezl druhý triumf, zatímco dvojice Václav Milík – Roman Čejka nepustila na body Pavla Fuksu. V rozjížďce s číslem šest nejlépe odstartoval Tomáš Topinka, avšak Martin Málek se vnitřkem první zatáčky dostal před něho. Jenže Jan Jaroš zabrzdil Mariusze Puszakowskeho natolik, že jeho úvodní dvě trojky vystřídala kulaoučká nula.

Tomasz Chrzanowski po vjezdu na dráhu v sedmé jízdě signalizoval problémy s motocyklem. Milan Mach bleskově zmobilizoval mechanika, aby dovezl druhý stroj. Polský Slaňák se však otočil zpátky k pásce. O chvilku později už za zády Václava Milíka mířil vstříc první zatáčce. Norbert Kosciuch a Piotr Protasiewicz jeli až za nimi. Zdálo se, že slunce září jenom pro Slaný. Leč chyba lávky.

Piotr Protasiewicz se ještě v prvním oblouku posunul na druhé místo. Zároveň ve druhé zatáčce Norbert Kosciuch podjel Václava Milíka. Piotr Protasiewicz se nehodlal spokojit s remízou. A v nájezdu do posledního kola sebral Tomaszi Chrzanowskemu vedení. Výsledek 4:2 dostal Mšeno o jeden bod do čela.

Závod dvou žolíků
Slaný však neřekl své poslední slovo. Mariusz Puszakowski najel k rozjížďce s číslem osm na poslední chvíli. Zpoždění měl i po vylétnutí pásky. v první zatáčce však vzal z jedné vody na čisto Pavla Fuksu s Filipem Šiterou. Na mšenského juniora si ve druhé zatáčce vyšlápl i Roman Čejka. Pavel Fuksa do něho při pokusu o odvetu vrazil, avšak situace se naštěstí obešla bez pádu. A slánský blonďák se v první zatáčce druhého kola mohl definitivně těšit ze třetího místa.

Slaný byl zpátky v čele poměrem 26:25. V deváté jízdě nechal Petr Vandírek stát Jana Jaroše a poslal do boje Tomáše Topinku. „Bylo to rozhodnutí manažera, chtěl, aby se Topas svez‘,“ komentoval své vystřídání Jan Jaroš. „Něco se mi nelíbilo,“ byl tajemný Petr Vandírek. A tak či onak, Tomáš Topinka bohužel pro ambice domácích skočil do pásky. A z patnáctibodové trestné čáry neměl šanci na bodované příčky.

Dopředu letěli Tomasz Chrzanowski a Martin Málek, avšak Norbert Kosciuch je v prvním oblouku zaskočil nájezdem zevnitř. Smírný výsledek udržel Slaný ve vedení, ale už se nad ním stahovaly mraky. Rozjížďku s číslem deset totiž Piotr Protasiewicz a Filip Šitera pojali jako demonstraci své síly. A Mariusz Puszakowski se dostal na jeden bod, až když mu takticky jedoucí Václav Milík uvolnil v posledním kole cestu.

Mšeno mělo rázem k dobru tři body a Slaný až do konce nedokázal zmobilizovat své síly k protiúderu. Norbert Kosciuch v rozjížďce s číslem jedenáct předvedl parádní sólo a Tomaszi Chrzanowski s Romanem Čejkou zmizel takřka současně s vylétnutím pásky. Slánský junior si přesto dokázal najít pozitiva: „Po startu jsem už rychlejší a docela jim stačím, o moc mi neujíždí.“

Norbert Kosciuch své parádní představení reprizoval i po přestávce, když za jeho výfukem zůstali Václav Milík a Martin Málek. Obě remízy byly vrcholem slánského snažení v závěrečných fázích utkání. A jejich katalyzátorem se stala i dvojitá účast nebodujícího Pavla Fuksy. Vzápětí už vítězili pouze domácí.

Piotr Protasiewicz prodloužil svou neporazitelnost i do třinácté jízdy. Po startu se ho držel Jan Jaroš, avšak ten se v první zatáčce stal obětí Tomasze Chrzanowskeho. V rozjížďce s číslem čtrnáct objel Jan Jaroš v první zatáčce Tomasze Chrzanowskeho a Romana Čejku. S Filipem Šiterou za zády dovezli pět bodů, které Mšenu definitivně vyhrály závod.

Milan Mach přesto nasadil do závěrečné jízdy Mariusze Puszakowskeho jako žolíka. I když nemohl dosáhnout ani remízy, chtěl nechat drama gradovat až do konce. Avšak po vylétnutí pásky se dostali dopředu Norbert Kosciuch a Piotr Protasiewicz. Mariusz Puszakowski jel s Piotrem Protasiewiczem loket na loket až do druhé zatáčky. Ale to bylo vše, nikdo nemusel čekat, zda v sobotu v Landshutu nastoupí i Martin Vaculík.

Hlasy z depa
„Mám radost, že jsme vyhráli,“ říkal Piotr Protasiewicz na stupních vítězů do mikrofonu Miloslava Čmejly. „Včera jsme sice prohráli, ale myslím, že máme na finále. Jezdíme pro diváky, děkuji za jejich podporu a těšíme se na to finále!“

„Těším se, že jsme vyhráli,“ neskrýval radost ani Norbert Kosciuch. „Jen tak dál! Očekáváme titul.“

„Super, vyhráli jsme,“ svěřoval se Jan Jaroš. „Super. Závody byly pěkný. Je dobře, že se vyhrálo po včerejším trochu zklamání.“

„Dobrý, vyhráli jsme,“ konstatoval Filip Šitera. „Sice nás Guma chvilku zezačátku rovnal, pak jsem si to vysvětlili a on se srovnal. Všechno bylo bez sebemenších problémů až na ten začátek. Co tam bylo? Blbá domluva se spolujezdcema (smích).“

„Dneska to bylo docela náročné,“ připouštěl Martin Málek. „Celý závody jsem měl pomalé starty. Dráha se hodně měnila, chvilku to jelo po venku, pak zase ne. Nakonec to zase jelo na venku. Pocity z jízdy mám docela dobré, jen škoda, že jsme prohráli. Byli lepší. Nemůžeme pořád jen vyhrávat, tak zase příště!“

„Byla to určitě dobrá zkušenost,“ nechal se slyšet Roman Čejka. „Hezky jsem si zatrénoval. Zazávodil jsem si taky, ale bral jsem to spíš jako trénink. Vím, že jsou rychlejší. Chce to zlepšit starty, pak bych s nima moh‘ závodit. Děkuju všem za podporu.“

„Lepší pouštět Poláka než Slaňáka,“ komentoval Václav Milík své dárcovství bodů s patřičnou dávkou uspokojení ve svém hlase. „Bylo to stejný jako včera. Moc děkuju Slanýmu za svezení, byl to dobrej‘ trénink a zkušenost. Až tady pojedu s Pardubicema, budu tahat až do cíle (smích).“

1. Grepl PDK Mšeno   53
Jan Jaroš 1 2 2 – 1 3 9
Piotr Protasiewicz, PL 6* 3 3 3 3 2 20(1)
Filip Šitera 0 1 – 2 2 2 7(3)
Norbert Kosciuch, PL 2 1 3 3 3 3 15
Pavel Fuksa 1 0 0 0 0 1
Milan Čermák DNR
Tomáš Topinka 1 0 1(1)
 
2. AK Slaný   41
Martin Málek 2 1 3 2 2 0 10(1)
Václav Milík 0 1 0 0 1 2(2)
Mariusz Puszakowski, PL 3 3 0 3 1 2* 12
Tomasz Chrzanowski, PL 0 2 1 2 2 1 8(1)
Roman Čejka 2 2 1 1 0 0 6(2)
Michal Dudek 3 3
Richard Frištenský   DNR


Aktuální extraligová tabulka:

  závody skóre tabulkové body
1. Mšeno 5 245:217 8
2. Praha 6 278:275 4
3. Pardubice 3 138:138 4
4. Slaný 3 136:143 4
5. Plzeň 3 126:150 0



Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II)


Vladimír Višváder a Martin Gavenda idú Majstrovstvá Európy

Tento rok sú Majstrovstvá Európy jednotlivcov mimoriadne natiahnuté. Pokým v jednom prípade už poznáme čas finalistov, v druhom nie sú známi ani všetci semifinalisti. Dôvodom je odložené kvalifikačné kolo v ukrajinskom ¼vive, ktoré je naplánované na najbližšiu sobotu 26.júna. Nasadenie do tohto kola mala pôvodne aj SMF. Práve sem mal cestova Tomáš Kis. Avšak problémy s technikou a najmä s dopravou sa postavili proti jeho účasti a tak žarnovickí organizátori museli rýchlo h¾ada náhradné riešenie. Vo¾ba padla oslovi AČR prostredníctvom Petra Moravca a ponúknu toto miesto im, s tým, že bude pridelené rodákovi zo slovenského Zohora, Vladimírovi Višváderovi. Všetko sa teda dohodlo a vďaka ústretovosti predsedu VV SPD Petra Moravca bola žiados na UEM vybavená z jedného dňa na druhý.
Ako vníma túto príležitos zúčastni sa po dlhšom čase európskeho šampionátu Vlado Višváder? „Som rád, že som to dostal. Takto som prišiel už k ve¾a pretekom. Držím sa totiž zásady, ktorú mi vštepil pán Erban: „Pretekár musí by vždy pripravený“, vďaka tomu mám na konte ove¾a viac pretekov.“ A ako je to teda v skutočnosti s technickou prípravou tohto plochodrážneho srdciara? „Už som si vopred zaistil výfuk od Filipa Šiteru. Takisto s dopravou nebude problém. Mal by som ís spoločne s Tomášom Suchánekom.“

Ďalším jazdcom s licenciou AČR, ktorý pôvodne nebol do pretekov nasadený je březolupský Martin Gavenda. Ako to je v jeho prípade hovorí on sám: „Niekto tam vypadol, tak prišla ponuka ku nám. Keďže som bol prvý na rade, tak idem.“ A ako to je u Martina s prípravou? „Po technickej stránke som pripravený. Síce mi nefungoval dobre jeden motor, nemal výkon, ale už som to napravil a je v poriadku. Takisto som si kúpil jeden výfuk, druhý mám požičaný.“ „Mojím cie¾om je postup. Dúfam, že sa mi ho podarí splni“, uzavrel rozpárvanie březolupský pretekár.

Ďalšími dvomi českými reprezentantmi, ktorí to majú namierené do ¼viva sú Martin Málek a Tomáš Suchánek. „Vidím v tom ve¾kú šancu na postup. Verím si, že by to mohlo vyjs aj keď sa mi tam nikdy ve¾mi nedarilo, no uvidíme. Motorky šlapú dobre. Momentálne sú tieto preteky pre mňa ve¾mi dôležité, nako¾ko som vypadol zo sveta, takže nemôžem nič podceni“, zdôveril sa pre čitate¾ov speedwayA-Z úradujúci majster Slovenska Tomáš Suchánek. „Čo sa týka výfuku, tak jeden mám svoj a jeden som si požičal. Inak zlaté staré výfuky. Tieto nové sú šialené“, povedal na v súčasnosti jednu z najžhavejších tém vo svete plochej dráhy pardubický pretekár.


Foto: Martin Búri