Mladá Boleslav – 4. dubna
Vůbec nezastírá, že uplynulé dva roky mu nevyšly dle jeho představ. Přitom je však daleko toho, aby civěl na hračky spadlé do kanálu nebo dokonce plakal nad rozlitým mlékem. Nevrací se k minulosti, chce žít přítomností. Učinil objev, že pořekadlo, že všeho moc škodí, může uplatnit i na přípravu na důležité závody. A už podniká kroky, aby jeho první seniorská sezóna byla mnohem úspěšnější než obě předchozí. O tom hovořil Filip Šitera v exkluzivním rozhovoru pro magazín speedwayA-Z. Čtenáři se ovšem dočtou mnohem více, kupříkladu jako by mohl dopadnout motor s novým tlumičem výfuku za žhavého letního dne.
speedwayA-Z: „Vzhledem k tvému angažmá ve Velké Británii pro tebe sezóna už začala. Jak jsi se svými výkony spokojen?“
Filip Šitera: „Teď už to je dobrý. Zezačátku trošku trvalo, než se člověk rozjede. Na první dva závody jsme měli nový vejfuky, pak se do vrátilo do patnáctýho května ke starým, že se rozhodne pak. Doufám, že to není budoucnost, akorát teď závodníci vyhodili peníze za něco, co není třeba. Závody dobrý, akorát ty poslední hrozně pršelo. Dráha byla slizká, ale pro všechny stejná. Doufám, že prolomím smůlu a začnu zase závodit. Teď jsem dva roky jenom jezdil. Mám pět závodů a zatím to jde pomaličku nahoru. Mohlo by to jít rychlejc‘, ale jde to pomaličku. Aspoň, že to jde nahoru. V zázemí se nic nezměnilo, je to v pohodě a doufám, že to půjde tak dál.“
speedwayA-Z: „Hodně diskutovaným tématem přelomu roku se stalo zavedení povinného používání nových tlumičů. Národní federace od nich ustupují, ale FIM a UEM nikoliv. Vyzkoušel jsi je a jaký je tvůj názor na ně?“
Filip Šitera: „Jsou to další náklady navíc. Motory se hrozně přehřívaj‘, tlumič je víc tlumí. Zkoušel jsem na jaře v Anglii. Tam není teplo nikdy a jsou tam kratší dráhy. Ale kdyby se nový vejfuky používaly tady v Pardubicích v létě, po každým závodě bys musel dělat motor, kdyby to vůbec vydržel! Důvod, proč to zatím odložili, byly motory. Hlavně ale když se jede na hlubší dráze, motor nemá takovej‘ spodek. Když to člověka natáhne, je hned u mantinelu. Je to nebezpečný vůči závodníkům. A nepoznal jsem, proč to omezení dělali. Když něco funguje, proč to měnit?! Byla to slepá ulička, nevím, proč se zatěžovat takovejma věcma, když motorky fungují. Aby byly tišší, to je můžeme rovnou tlačit nebo se závody ani nemusí jezdit. Já budu používat starý vejfuky, ty nový, myslím, byl špatnej‘ nápad.kdyby to chtěli dát zpátky na nový, závodníci by protestovali a asi by to nebyl dobrej‘ nápad. V Anglii se rozhodně 15. května. Hodně lidí z Grand Prix si stěžovalo. Kdyby se od toho ustoupilo v ligách, mělo by se to vrátit všude, ne přehazovat vejfuky na svět a Evropu. Zkušenosti na reprezentaci nebudou asi žádný, moc jsem na nich nenajezdil. Teď lidi, co je neměli, a pojedou svět, což jsou prodělečný závody, si musí kupovat drahý vejfuky. To je asi odradí. Žádný střelci to nejedou. Když předloni přesunuli Lendavu kvůli dešti a oni přišli o polskou ligu, dost je to odradilo. A teď ještě aby si kvůli jendomu nebo dvěma závodům kupovali nový vejfuky!“
speedwayA-Z: „Již od svých ranných závodnických let ses orientoval na polskou ligu. Letos jsi však zůstal bez angažmá. Čím to?“
Filip Šitera: „Sezóna nebyla trošku nic moc. A jsem senior a to tě berou hned jinak. Seniorů je hodně, juniorů málo. Bylo málo nabídek, nic zajímavýho. Pro mě je důležitá Anglie. V Čechách se začíná pozdě, tam se závodí už od března. Když v sezóna přijde z Polska dobrá nabídka, určitě bych tam chtěl jít. V Polsku jsou dobrý závody. Opravdu je to tam o něčem jiným, diváků chodí hodně a je to tam profesionálnější než tady. Loni ta sezóna byla taková, jaká byla, ale musím říct, že ve druhý půlce sezóny jsem byl víc spokojenej‘. První liga není už o tolik horší než extraliga. Měl jsem třeba pauzu pět, sedm jízd. A to je znát, když jedeš se střelcema. Vychladneš a udržet tempo, když jedeš první jízdu a pak až devátou, je trošku těžký. Letos by to tam bejt‘ nemělo. Už to začalo před dvouma rokama tím pádem, loni jsem jel naposledy juniory a nic nevyšlo. Letos jsem udělal pár změn a uvidím, jak to bude.“
speedwayA-Z: „Loni ses stal jedním z klíčových hráčů Mšena v jeho boji o titul. By jste byli pasováni do úlohy černých koňů, nebylo to nikterak snadné. Jak se na to díváš na prahu nové extraligové kampaně?“
Filip Šitera: „P5ed sezónou nás každej‘ pasoval na titul. Tvrdili jsme to i s Gumou Jarošem, že to nebude jednoduchý. Že soupiska je silná, ale záleží na jezdcích, jejich formě a jestli maj‘ štěstí. To se ukázalo, začátek byl slabší. Šli jsme na to chytře. Měli jsme slabší začátek a silnej‘ konec. Někdo měl třeba silnej‘ začátek a slabej‘ konec a to bylo horší. V Praze to bylo hodně o nervech. Věřil jsem si, že jsme měli Grega. Byla jistota, že udělá body. Záleželo na mně, na Gumě a na Vladovi. Ten tu jednu jízdu zajel hodně pěkně. Moh‘ vyhrát, ale oběh‘ si jedno kolo, aby měl aspoň jeden bod. Povedlo se to, všichni byli spokojený. Titul jsme si zasloužili, i když někdo tvrdí, že jsme měli Grega. Nikdo nikomu nebránil, aby si vzal taky lidi z Grand Prix. Slaný těžil z Poláků, když měl titul. Mšeno si to zasloužilo a aspoň jsme ukázali, že můžeme porazit i velkou konkurenci. Hodně lidí jsme naštvali, že jsme vyhráli, ale takovej‘ je život. Letos bude jinej‘ systém, uvidí se po prvních závodech. Bude hodně záležet na manažerech a na nasazení. Hlavně nesmí přijít zranění. Ale chceme obhájit titul!“
speedwayA-Z: „Velké drama se strhlo rovněž v mistrovství republiky juniorů. Po zranění Martina Vaculíka byl rázem ring volný pro pět borců. Ty jsi nakonec skončil s titulem vicemistra.“
Filip Šitera: „Na začátku jsme měli kvalifikační kolo do Grand Prix a oni tam dali juniorák. To by se nemělo stávat. Závodů v Čechách není tolik a ještě to dávat, aby se to krylo! Když se jede svět a vidí, že jedou junioři, co chtěj‘ bojovat o titul, je vůči nám nefér, když to nepřeloží. Kvůli nám se jeden závod škrtal, ale my měli v Praze o jízdu míň. To bylo nedomyšlený. Závěr byl takovej, že jsem měl pád v extralize v Praze a měl bolesti. Kůsák jel dobře celou sezónu, gratuluju mu k titulu, ale samozřejmě jsem ho chtěl získat já!“
speedwayA-Z: „A co české šampionáty jednotlivců a dvojic? Sedmé místo a se Zdeňkem Simotou těsné vyřazení z finálové části. Jak to hodnotíš?“
Filip Šitera: „Jednotlivci nic moc. Sezóna byla špatná, ale aspoň jsem se udržel v osmičce a nemusím jet semifinále. Ve dvojicích jsme vzhlíželi vejš‘. Museli jsme jet kvalifikaci a nakonec postoupili. Ale bohužel jsme už nepostoupili dál do semifinále. Asi jsme málo tahali za plyn (smích). Bohužel se nám to nepovedlo. Doufám, že letos oba šampionáty dopadnou o hodně líp. Kdyby to v jednotlivcích bylo aspoň o šest míst vejš, už by to šlo (smích). A ve dvojicích by stačilo jen o čtyři (smích).“
speedwayA-Z: „Loni jsi skončil s věkem plochodrážního juniora. Splnila se tvá očekávání vytčená na začátku kariéry? A cítíš se skutečně jako senior?“
Filip Šitera: „Určitě to teď je těžší. Očekávání se nesplnila. Chtěl jsem medaili ze světa, v Evropě se to splnilo na poslední chvíli, ve světě ne. Poslední dvě sezóny bylo hodně pádů. Předloni jsem si musel dát pauzu. Těžký je potom se vrátit. S tím se musí každej‘ vypořádat. V seniorech je to hodně těžký se dostat do špičky. Juniorů tolik není jako seniorů. Doufám ale, že si to v nich ještě vynahradím. Získal jsem tady dvakrát juniorskej‘ hattrick, což je hezký. Člověk však nemůže žít tím, co bylo, ale tím, co je. V závodech pocejtíš, že jsi senior. Startuješ na jiný pozici. Jinak to nepoznáš. Jedeš s těma samejma‘ jezdcema‘ jako junior. Jediný, co jsem zatím poznal, je, že mi odpadnou závody a při jednání v cizích ligách. Teď je třeba se dostat zase zpátky do špičky a ty závody zase získávat.“
speedwayA-Z: „Hodně hořkou pilulkou ke skousnutí asi muselo být tvé loňské vyřazení z mistrovství světa juniorů. V kvalifikačním kole a na tvé domácí dráze…“
Filip Šitera: „To je tak, že vždycky, když mi o něco šlo a udělal jsem pro to všechno, dopadlo to nejhůř, jak jen mohlo. Jako o rok předtím v Pardubicích. Teď budu mít jinej‘ přístup. Čím víc se připravuješ, tím víc se to nepovede a o to víc to mrzí. Kdybych věděl, čím to je, těch chyb bych se nedopustil.pro mě je lepší sednout na motorku a jet závod jako v Polsku nebo v Anglii bez tréninku. I když zatrénovat si musíš, abys věděl, jestli něco neodejde. Když ale trénuješ hodně, začneš přemejšlet, co by bylo ještě lepší, ale ono je to ještě horší.letos pojedu mistrovství světa a Evropy. Nebudu o tom tolik přemejšlet. Když mi bylo sedmnáct, říkal jsem si, ‚vyjde to příště‘, ale čas rychle letí a najednou zjistíš, že žádný příště nebude. Chci se snažit jet závod tak, že už nebude další šance, ale mistrovství světa a Evropy nejsou výhodný. Člověk jezdí ligy, na ně se soustředím. Budu se snažit dostat se co nejdál ve světě i v Evropě a uvidíme, jak to všechno dopadne.“
speedwayA-Z: „Tvůj poslední závod v juniorech ti určitě nevymizí z paměti. A to nejen hektickým sprintem do kopečka depa pro rezervní stroj před finálovou jízdou. Nicméně stát na stupních vítězů Zlaté stuhy je skvělý pocit, že?“
Filip Šitera: „Určitě nevymizí. Měl jsem už ten přístup, co chci teď použít na mistrovství světa a Evropy. Příprava byla jako na obyčejný závody. Nakoplo mě, že jsem Kůsáka porazil v první jízdě. Druhou motorku jsme měli připravenou na trénink na Zlatou přilbu. Byla na ní stará guma a trošku jinej‘ převod. Na první motorce se mi vybil box. Naštěstí se to opakovalo, jinak by se to vybilo při jízdě a nedojel bych. Rychle jsem musel pro druhou motorku. A na tu bídu se mi povedlo dojet na druhým místě. Ale myslím, že na tý první motorce bych měl jedinej‘ cíl. Vyhrát to za každou cenu. Ale takovej‘ je život, někdy se ti to povede, jindy ne.“
speedwayA-Z: „Zimní přípravu máš za sebou, stejně jako první závody. Jaké ambice si děláš na letošní sezónu?“
Filip Šitera: „Cíl je jednoduchej‘, mít lepší sezónu než ty obě poslední. Musím začít závodit. Teď jsem se snažil, ale snaha je asi málo. Proběhlo pár změn po technický stránce i po tý mojí. Konkrétní cíle nejsou, konkrétní je mít co nejlepší výsledky.“
Filip Šitera děkuje:
„Všem sponzorům, všem lidem, co mi pomohli. Určitě dědovi a celý rodině za podporu, mechanikům Jarkovi, Vdolkovi a Láďovi Kaldovi. Firmám Grepl, DaK moto Liebezeit, Rimini, SOPS Bakov nad Jizerou, Gardinia, AA beton, Motopoint-EK Chains, Švestka stavební materiály, SýS, Autokomplex Menšík, Kohút, Přikryl, Scandic CNC a Bohoušovi Brhelovi.“
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II) a Antonín Škach