Jaromír Otruba: „Teď se musím stoprocentně připravit na sezónu!“

Svitavy – 7. února
Plochá dráha je o penězích a o závodech. A obojí se v našich podmínkách často nedostává. Nicméně Jaromír Otruba, poslední mohykán svitavské ploché dráhy, si však dokáže poradit. Kmenový závodním Mšena loni zamířil na soupisky Plzně a Pardubic, vyhledával každou příležitost k závodění a opět neváhal postavit svou vlastní dvojici. O tom všem si můžete přečíst v exkluzivním rozhovoru, který magazínu speedwayA-Z poskytl.

speedwayA-Z: „Loni jsi tušil, že se ti v extraligovém Mšeně toužícím po titulu nedostane příliš mnoho šancí. Proto jsi zamířil na extraligovou soupisku Plzně. Západočeský tým ovšem vypadl po první půli a vzhledem k reglementům preferujícím juniorské závodníky ses ani jednou nedostal do sestavy. Tvá očekávání se tedy nesplnila, že?“
Jaromír Otruba: „Určitě se nesplnily. Čekal jsem, že bych se aspoň do jednoho nebo dvou závodů moh‘ dostat. Ale bohužel. Bylo to zklamání, ale člověk to musí hodit za hlavu a jet dál. Škoda, že náhradník může být je junior. Myslím, že by se jich tam tolik zase až tak cpát nemuselo. Maj‘ spoustu jinejch‘ závodů. Extraligu jsem při pár kolech viděl jako divák. Myslím, že zahraniční posily znamenaly pokrok. Bylo se na co dívat. O to víc mě mrzelo, že jsem tam nebyl. Je to česká extraliga, tak by se tam měli dostat víc závodníci z Čech. Ale je to o penězích a výsledcích. Každej‘ chce vyhrávat. Myslím, že kdybych zůstal ve Mšeně, nebylo by to o moc lepší. Moc šancí bych neměl. Mšeno šlo od začátku sezóny za titulem, takže to bylo uzavřený. Ale pořád je to o náhradníkovi, kterej‘ musí bejt‘ junior. Přemejšlel jsem, že bych si změnil datum narození. Ale úřady jsou drahý.“

speedwayA-Z: „Letošní extraliga ovšem přináší nový systém dvoutkání, o němž se věří, že mnoha borcům přinese více příležitostí k závodění. Zůstáváš v Plzni, myslíš, že se tentokrát prosadíš?“
Jaromír Otruba: „V Plzni zůstávám každopádně. Co bude, je otázka. Samozřejmě toužím po tom se na jeden, dva závody do extraligy dostat. Je to ale o vedení týmu a výkonnosti plzeňskejch‘ juniorů. Záleží , co předvedou. A když nic, třeba přijde řada na mě. Teď se musím stoprocentně připravit na sezónu. Rozpis extraligy se mi líbí, přikláním se k tomu. Závodů bude víc, i když to bude asi finančně nákladný pro kluby. To ukáže čas, jak to bude vypadat. Bude docela honička s náhradními termíny, když to bude někde uchcávat.“

speedwayA-Z: „Klubové barvy jsi změnil také v přeboru tříčlenných družstev. Z Liberce jsi přešel do Pardubic. Byl to šastný krok?“
Jaromír Otruba: „Určitě. Bylo to mnohem lepší než v Liberci. Co mi slíbili, jsem dostal. Závody ve Svitavách jsem si odjel nakonec všechny. V Březolupech jsem dokonce zůstal jako jedinej‘ Pardubičák v sestavě. To byla sranda. Byl jsem překvapenej‘. Stál jsem v boxu a najednou se vedle mě začnou skládat mladý Pražáci. A tak chodíš po depu, jestli nestojíš v jiným boxu. A pak se dozvíš, jak to je. Ty Březolupy byl pro mě jeden z nejlepších závodů sezóny. Kdyby nezlobila technika, Ján Halabrín by koukal. Loktoval mě už na startu. Myslel si, že se podělám, ale kluci se občas pletou. Těch závodů bylo loni ve trojkách víc. Škoda, že zmoklo Slaný, na opakovaný závody jsem se už nedostal. Ale při tom druhým svitavským závodě jsem nezklamal a nějaký bodíky jim přidal.“

speedwayA-Z: „Nicméně v posledním závodě jsi závodil za Slaný. Nebyla to známka, že v Pardubicích nejsi z nějakého důvodu spokojený?“
Jaromír Otruba: „Ne, ne, ne. Jenom jsem se na tenhle závod nedostal do sestavy Pardubic. Takže když byla šance jet aspoň jako náhradník za Slaný, proč toho nevyužít?! Nic jsem za to nechtěl. Jel jsem to za vlastní náklady, na vlastní pěst. Dostat se do závodu je pro mě přednější než dostat peníze. Nakonec to dopadlo, že Pardubičáků bylo stejně málo. Jarda Petrák zadřel a byla hoňka. Jel za ně nakonec Jirka Brummer a pak zas bylo málo Pražáků (smích). Slánský kluci dokážou dostat závod na úroveň. Hlavně Krzysziek je šoumen. V tomhle směru na něj málokdo má. I když se mu nedaří, dokáže pobavit diváky. Nebo když se čeká tři hodiny na sanitku, sedne do sajdkáry a baví lidi.“

speedwayA-Z: „Ani tříčlenným družstvům se nevyhnula změna systému. Pojede se rozpisem jednotlivců a pro účast už nebude nutná klubová strategie. Jak se ti to zamlouvá?“
Jaromír Otruba: „Na jednu stranu to vítám. Nebudu se muset s nikým prát o místo v sestavě. Jednoduše se přihlásím a na ten závod pojedu. Na druhou stranu ten systém stále nechápu. Kdo tam přijede, pojede, ale co když na závod přijede víc než dvacet závodníků? Bude to hlavně o tom, jak kluci budou mít prachy. Každej‘ říká, že je zlá doba, že je krize. Já mám krizi akorát co se týče místa na autě pro nálepky od sponzorů. Pro mě není problém jet celej‘ seriál. Jsem připravenej‘, v tuto chvíli mám i finanční rezervu, abych se nemusel ničeho obávat. Hlavně se těším na závod v Pardubicích. Tam už jsem hodně dlouho nejel celej‘ závod. Jsem připravenej‘ odjet všechny závody, co bude možný. Dokoupil jsem ochranný prvky a zlomeniny z roku 2007 jsou už doléčený. Kosti jsou tam, kde maj‘ bejt‘ a je to dobrý. Loňskej‘ rok žebra ještě zlobily. Měl jsem plíci přirostlou ke hrudníku a bylo to docela nebezpečný.“

speedwayA-Z: „V mistrovství republiky jednotlivců jsi musel do kvalifikace před semifinále. Přesto jsi nakonec ochutnal i atmosféru finálových podniků s bojem o mistra…“
Jaromír Otruba: „Kvalifikace v Praze byl takovej‘ trošku nešastnej‘ závod. Musel jsem přijet jen s jednou motorkou a těsně před závodem se mi rozsypal rychlopal. Nezbylo než obcházet mladý Pražáky, jestli by ti ho někdo nepůjčil. To ti taky moc nepřidá, jseš z toho vyfluslej‘. Kvalifikace se nepovedla, určitě se nepovedla. Byl z toho náhradník, ale dostal jsem se na dráhu a moh‘ Luboši Velinskýmu oplatit porážku z kvalifikace. Závod byl pěknej‘, ale škoda, že jsem nemoh‘ mít druhou motorku. Ale díky Jirkovi Brummerovi jsem moh‘ v tom závodě startovat. Nakonec bylo finále. Volal jsem panu Moravcovi a prosil ho, jestli bych ve Svitavách nemoh‘ jet jako druhej‘ náhradník, když tam mám diváky a sponzory. On potvrdil, že to vyjde. A nakonec mi v pátek v den pardubickýho finále volal, že si mám vzít motorku a přijet i do Pardubic, protože budu druhej‘ náhradník už tam. Nelenil jsem naložit, protože jsem byl stejně připravenej‘ jet tam pro metyl na svitavský finále. Pocit to byl dobrej‘. V takovým závodě jsem byl poprvý za celou kariéru. Díky tomu, že se Adrianovi udělalo špatně, dostali jsme se s Vladem na dráhu. Ta jedna jízda byla dobrá zkušenost. Sice jsem dal špatnej‘ převod, ale to se stane. To byla doba, kdy jsem jezdil bez mechanika a to není ono. V ten den jsem už věděl, že Svitavy pojedu jako první náhradník, protože se omluvil Martin Vaculík. Ani jednou nevyšlo, že bych jel na dráhu, ale nevadí, stál jsem na tom nástupu. A všichni, co mi fandí, viděli, že je i šance se dostat do toho finále. Roky přibejvaj‘ a každej‘ takovej‘ závod je určitě dobrej‘.“

speedwayA-Z: „Opět jsi postavil vlastní dvojici do šampionátu republiky. Co tě k této myšlence každý rok pohání?“
Jaromír Otruba: „Postavit dvojici na mistrák? Další závody. Určitě je to dobrý. Krzysztofa jsem si vybral, že je ve stejné situaci jako já. Chce závodit, má snahu, ale chyběj‘ mu závody. Myslím, že nechybělo moc a postoupili jsme z kvalifikace dál. V tomhle systému budu pokračovat i letos. Dvojici jsem už přihlásil a na poslední chvíli k sobě někoho seženu. S Krzyszkiem se mi jelo dobře. Jak jsem se už zmiňoval, je to dobrej‘ kluk. Dá se s ním mluvit o spoustě věcí. Nedostal horentní sumu, za kterou by si koupil motorku nebo postavil barák, ale aspoň to, co dostává ve Slaným, měl. Dal jsem mu i gumu, takže spokojenost byla oboustranná. Neříkal aspoň nic (smích).“

speedwayA-Z: „Žarnovica byla vždy tvým snem. Po předloňském debutu jsi tam loni absolvoval oba závody. Jak se ti na Slovensku líbí?“
Jaromír Otruba: „Na Slovensku dokážou udělat závody jako celodenní show. Tentokrát ta dráha nebyla úplně dle představ závodníků. O Zlaté přilbě všichni viděli, že to není optimální. Zase další zkušenost, další závod navíc. Sice tam jedeš s pocitem třetího náhradníka, že se do závodu nepodíváš. Ale je to nabídka a žádná nabídka k závodům se neodmítá. Slovenskej‘ mistrák byl dobrej‘ nápad. To byla hodně povedená akce. Jel jsem pět jízda, i když jsem byl náhradník. Nějakej‘ bod jsem urval a bylo to dobrý. Sice je to daleko, ale pojedu kamkoliv. Spousta závodníků se ptá, co za to. Ale já tyhle blbý otázky nekladu. Zavolaj‘ mě na třetího náhradníka, naložím motorky a jedu.“

speedwayA-Z: „Tvoje auto je polepené nálepkami s logy sponzorů doslova od střechy až po prahy dveří. Sám jsi uváděl, že žádnou krizí rozhodně netrpíš. V čem spočívá tajemství úspěchu při shánění mecenášů?“
Jaromír Otruba: „Polepený auto mám, ale taky to stojí spousta času a sil. Hodně let říkám, že se člověk musí spokojit s málem. Někteří se mi smějí, že jedu sedmdesát kiláků pro tisícovku. Ale i když projedu naftu, sedm stovek pořád mám. Za sezónu objezdím sto šedesát firem a asi z půlky jsem úspěšnej‘. Jak říkám, je to tisícovka k tisícovce. Na to, abych si pokryl sezónu, to stačí. Když přijedu někam,že chci padesát tisíc, buď mi daj‘ klackem nebo na mě pustěj‘ psy. Když si řeknu o dva, tři tisíce, není v tom problém.“

speedwayA-Z: „Loni jsi hodně pomáhal AMK Svitavy při organizaci povedeného finálového podniku šampionátu republiky jednotlivců. Bude vaše vzájemná spolupráce pokračovat i v letošním roce?“
Jaromír Otruba: „Určitě mě tyhle práce baví. I když nevím, jakej‘ vztah maj‘ ke mně členové AMK, snažil jsem se ukázat, že jim dokážu pomoct. Pár hodin jsem na stadióně strávil. Pomáhal jsem připravovat dráhu a zajišovat mantinely. Povedlo se mi to i dostat do rádia. Sehnala se aparatura a spíkr na úrovni. A myslím, že to bylo dobrý. AMK určitě očekával větší návštěvnost, ale holt Svitavy jsou malý.“

speedwayA-Z: „Za okny se válí haldy sněhu, nicméně během příštího měsíce by měly roztát. A nové sezóně už nebude stát nic v cestě. Jak se na ní chystáš a s jakými ambicemi do ní vstoupíš?“
Jaromír Otruba: „Nejdůležitější příprava je objíždění sponzorů. A prodlužování smluv. To v týhle době zabere moc času a sil. Techniku mám připravenou, teď se musej‘ předělat blatníky, to je ta novinka. Na motorce nemám tlumiče, ale to je ta poslední věc, co mi chybí. Zapracovalo se na ochranných prvcích, aby se člověk nebál spadnout. A probíhá vytrvalostní příprava. Běhání, bruslení. Největší cíl je svézt se v extralize. To už je letitej‘ sen. A dostat se do semifinále mistrovství republiky jednotlivců a zkusit zabojovat v kvalifikaci dvojic. A vůbec trošku líp závodit než v loňským roce.“

Jaromír Otruba děkuje:
„Panu Klímovi, že mě vzal do Plzně, panu Machovi, že mě nechal jet ve Slaným. Sponzorům za pomoc. Bez nich by nešlo dělat nic. Vůbec nic, fakt. Rodině za podporu a všem lidem, co mi pomáhali.“

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II), Antonín Škach a Milan Mach

Šroubkaři jsou kompletní

Růžená – 20. února
Nad českým územím panuje obleva, avšak v Růžené je před závodem ledového šampionátu, který je naplánován na příští sobotu, optimismus. Miroslav Topinka z organizačního výboru se svěřil, že ovál je už od čtvrtka připraven. Noční teploty se stále drží pod bodem mrazu a denní okolo nuly. Prozatím je kompletní startovní listina závodu na šroubcích, kde pojedou výhradně samí Češi a s výjimkou Olympu budou mít zastoupení všechny extraligové kluby. Pokud se týká hlavního závodu, chybí již jen jména dvojice Holanďanů. Vše se doladí o víkendu v Innsbrucku.

Startovní listina závodu na šroubcích:

1 Vladimír Višváder
2 Pavel Fuksa
3 Miroslav Vondráček
4 Jan Holub
5 Václav Milík
6 René Vidner
7 Roman Andrusiv
8 Roman Čejka

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II)