Praha – 31. ledna
Marek Šíma prosí všechny o pomoc při pátrání po plochodrážním motocyklu. Ten byl ukraden z garáže v Praze 6-Střešovicích, u níž pachatelé vylomili zámek, společně s vybavením, přilbou chrániči, brýlemi a dalšími věcmi. Jedná se o dvouvačku s číslem motoru 871-5-494. Stroj si můžete prohlédnout na přiložené fotografii. Postižený prosí o jakoukoliv pomoc. Bližší informace jsou k mání na mobilu 603 475 563.
Archiv pro měsíc: Leden 2008
Dohoda o ledařském nároďáku platí
Miés – 30. ledna
Víkendové kvalifikační kolo v Inzellu přineslo poslední odpověď v otázce letošní české ledařské reprezentace. Už na podzim bylo dohodnuto, že ke dvojici bratrů Klatovských přibude do sestavy národního týmu lepší z dvojice Jan Pecina – Andrej Diviš. Dohoda byla naplněna a naše sestava bude stejná jako předloni v německém Berlíně. Včera FIM zveřejnila také složení ostatních týmů.
Sestavy pro finále MS družstev – Krasnogorsk, 16.-17.2.:
Česká republika | 1 Antonín Klatovský |
2 Jan Klatovský | |
15 Jan Pecina | |
Rakousko | 3 Martin Leitner |
4 Johann Bruckner | |
16 Harald Simon | |
Rusko | 5 Nikolaj Krasnikov |
6 Stanislav Archipov | |
17 Vitalij Chomicevič | |
Německo | 7 Dmitrij Čačin |
8 Andreas Roth | |
18 Günther Bauer | |
Finsko | 9 Antti Aakko |
10 Tommy Flyktman | |
19 Kai Lehtinen | |
Švédsko | 11 Per Olov Serenius |
12 Stefan Svensson | |
20 Per Anders Lindström | |
Švýcarsko | 13 Simon Gartmann |
14 Lukas Rösti | |
21 Thomas Cavigelli |
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)
Rusové pokračovali v tradici
AKTUALIZOVÁNO – FOTO
Inzell – 27. ledna
Poslední lednový víkend uzavřel kvalifikační kola a zkompletoval startovní listinu letošní Grand Prix na ledové ploché dráze. Výhodu umělé dráhy nezávislé na počasí tentokrát plně využil jihobavorský Inzell v nedělním druhém dnu. Zatímco dopoledne ještě vypadalo vše celkem nadějně, během nástupu se hrozivě rozpršelo a déš se střídavou intenzitou hustoty provázel aktéry i diváky během celého závodu.
Bez výraznějších posunů
Podle předpokladu už neděle nezpůsobila výraznější přesuny v celkovém pořadí. Ruské trio si přijelo pro stoprocentní postup a hladce ho zvládlo. Cokoliv jiného by také při úrovni a základně jejich ledové plošiny bylo obrovskou senzací. Posledním rokem, kdy některý z ruských borců uvízl v kvalifikačním pavouku, byla sezona 2002. Od té doby stoprocentně postupují do Grand Prix všichni nasazení nebo maximální množství těch, které připouštějí národnostní reglementy.
Především úřadující mistr světa Nikolaj Krasnikov ukazoval, proč je třikrát po sobě králem ledových oválů. Blesková reakce na startu, a pokud se před něho náhodou dostal někdo jiný, netrvalo dlouho a stylově čistě a s elegantní lehkostí se protáhl na první místo. Zejména svými výjezdy ze zatáček konkurenci doslova drtil.
Domácí matador Günther Bauer byl jediný, kdo dokázal závodníkům z východu konkurovat. Nejlepší německý ledař historie se loni vracel k závodům po delší pauze způsobené zraněním, a by se prokousal do Grand Prix, sám přiznával, že to stále nebylo ono a o spokojenosti se nedalo mluvit. Letošním výkonem v Inzellu si zajisté spravil chu a navnadil davy svých příznivců na tribunách.
Otevřenou otázkou tak dlouho zůstávalo jen obsazení páté příčky, posledního postupového místa mezi ledařskou elitu. Z něho se nakonec radoval švédský padesátník Stefan Svensson. I proto, že v sobotu ho o dva jisté body připravil defekt, je úspěch spolehlivě bodujícího jezdce zasloužený.
Šesté místo je kvalifikačních kolech nejméně oblíbené. Zatímco ve Stockholmu a Saalfeldenu znamenalo alespoň roli náhradníka, z Inzellu měl šestý v pořadí postupovat přímo mezi nejlepší. Poté, co se do Grand Prix nekvalifikoval žádný Holanďan a jedním z pořadatelů je holandský Assen, FIM šestého postupujícího škrtla. Nejsmutnější z toho určitě byl Fin Tommy Flyktman. Stylově jezdící bojovný mladík mohl litoval hlavně slabšího nedělního úvodu, finišem v posledních dvou jízdách už postup nedohnal.
Své ambice na postup dost dlouho živil i Rakušan Markus Skabraut. Ten ještě před čtrnácti dny v Saalfeldenu nepřipouštěl možnost dřívějšího startu po zranění než v březnu. Nakonec ztrácel na postup pouhé tři body. V dobrém světle se v Inzellu představil i jeho stále se zlepšující krajan Martin Leitner a Švéd Per Anders Lindström.
Od našich závodníků se vzhledem k minimálnímu počtu závodů i technické vybavenosti nedal čekat výraznější atak čelních míst ve startovní listině. Jan Pecina poněkud slevil z nadějného sobotního výsledku a v neděli přidal jen dva body. Libereckého tvrďáka určitě mrzí milimetrová porážka na pásce po čtyři kola trvajícím dramatickém souboji s domácím Franzem Mayerbüchlerem. Ta znamenala nejen propad v celkovém pořadí za svého soka, ale znatelně menší finanční ohodnocení za dvanáctou příčku.
Andrej Diviš je mladý jezdec se zkušenostmi z motokrosu. Zatímco na sobotu by určitě nejraději zapomněl, v neděli bylo vystoupení i výsledek o poznání úspěšnější. Pro svůj další závodnický růst by určitě potřeboval větší počet startů než dosud. Protože počasí nejspíš nedovolí uspořádání plánovaných závodů v Čechách, čeká ho příští závod na ledovém ovále zřejmě až v půli března v Assenu, což z hlediska získávání zkušeností rozhodně není ideální.
Hlasy z depa
Jan Pecina: „Včera to ještě jakž takž šlo, ale dneska to byla bída. Uvidíme v Rusku.“
Andrej Diviš: „V sobotu byla úplná smůla, motorka nefungovala, jak jsem si představoval, a ještě do toho ten pád. Dneska jsem to už trochu dohnal. Dál mě čeká pohár Reolofa Thijse v Assenu a nevím, kdo z nás dvou pojede MS družstev v Rusku. Včera porazil Pecka mne, dneska já jeho, ale bodů má víc on.“
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)
Poklidné polské městečko bylo svědkem přepisování ledařských dějin
Sanok – 26. a 27. ledna
O uplynulém víkendu se v polském Sanoku přepisovala historie ledové ploché dráhy. Poklidné městečko, nacházející se poblíž ukrajinsko-slovenských hranic, se může do budoucna těšit na závody ještě většího kalibru, než je mistrovství Evropy. Polští pořadatelé se tím také vůbec netají a již příští sezonu chtějí požádat o pořádání jednoho z kvalifikačních kol mistrovství světa.
Franz Zorn našel svého prvního přemožitele
Podnět těmto všem ambicím dává útulný stadion v překrásném prostředí, který je součástí sportovního komplexu zahrnujícího mimo jiné i hokejovou halu a plavecký bazén. Čtyři sta metrů dlouhá rychlobruslařská dráha s umělým chlazením, osvětlením a výsledkovou tabulí nabízí pro tři tisícovky dokonalý zážitek.
Po oba dva dny mistrovského závodu byly ochozy zcela zaplněny. Již při slavnostním ceremoniálu vlajky zúčastněných států nesli žáci místního hokejového klubu a to v plné výstroji. V sobotním semifinále se bojovalo o osmičku volných míst pro finále. České barvy hájil mladší ze sourozenecké dvojice Klatovských, Jan.
Začal celkem dobře a v první jízdě si na své konto připsal dva body. Jenže poté přišla série vyloučení, defektu a pádu, která uala veškeré šance na postup. Tuto špatnou bilanci ovlivnilo zranění, které si způsobil již v pátek při druhém ročníku Sanok Cupu. Při souboji mu rakouský jezdec Harald Simon rozpáral botu a vše si vyžádalo lékařské ošetření v nemocnici.
Jak se svěřil český reprezentant, druhý den ráno mu noha hodně otekla a… „Prostě, i když jsem moc chtěl, tak to nešlo. Teď se musím dát dohromady a dobře se připravit na družstva do Ruska.“
Vítězství ukořistil Rakušan Frank Zorn v dodatkovém rozjezdu s Rusem Romanem Akimenkem. Do rozjezdu museli jezdci v souboji o třetí pozici. Úspěšnější byl Fin Antti Aakko, který udolal Němce Stefana Pletchachera.
Frank Zorn byl donucen své vítězství vydobýt v rozjezdu poté, co vůbec poprvé poznal svého pokořitele na dráze v Sanoku. Stalo se tak v sedmnácté jízdě po nádherném souboji. Rakouského fenoména zdolal Rus Igor Kononov, ten po dvou pádech v úvodu postup zachraňoval třemi vítěznými jízdami v řadě.
Antonín Klatovský želel čtvrté jízdy
Nedělní finále provázelo husté sněžení, to ale vůbec neovlivnilo hladký průběh závodu a dobrý stav ledového oválu přispěl k překrásným soubojům. Frank Zorn tentokrát nikoho nenechal na pochybách. Podporován svým nepřehlédnutelným fan klubem si připsal kompletních patnáct bodů a zaslouženě získal titul mistra Evropy, čímž narušil hegemonii ruských ledařů posledních let.
Z Rusů se nejlépe vedlo po oba dva dny Romanu Akimenkovi, který získal stříbrnou pozici. Bronzovou medaili si na svůj krk pověsil finský sympaák Antti Aakko. Pořadí obou závodů na stupních vítězů bylo totožné. Smutnit ze čtvrtého místa může naopak jeden z velkých favoritů Igor Kononov, který hned při své původní jízdě najel do pásky a byl vyloučen.
Toto ho stálo zisk z některých cenných kovů.
O místo na stupních vítězů dlouho bojoval také jediný český zástupce ve finálovém závodě Antonín Klatovský. Začal skvěle a ihned v první rozjížďce dne zvítězil a polské publikum mohlo ocenit jeho holubičku. Ve třetí rozjížďce opět protnul cílovou pásku jako první po volném výkonu ze třetí pozice po startu.
Osudným momentem se stala jeho v pořadí čtvrtá jízda. Horší start a volba dráhy nepřinesly kýžený efekt jako v jízdách předchozích. Nula na jeho kontě byla dozajista hořká pilulka. Po závodech se magazínu speedwayA-Z svěřil: „Je to pech, za všechno si můžu sám, zkoušel jsem to jet po lajně jako zkraje závodu, ale po úpravě dráhy se vše totálně změnilo.“
Celkové šesté místo je i tak velký úspěch české ledové ploché dráhy. Závěrečný ceremoniál obohatil překrásný ohňostroj. Na ledech neobvyklá záležitost.
Foto: Jiří Georgijev
Martin Málek se oklikou přes lodžského Orla vrátil k Vlkům
Racková – 30. ledna
Dalším českým závodníkem, který získal zahraniční angažmá, je Martin Málek. Slánský borec se včera podepsal pod kontrakt s krosenskými Vlky. V jejich barvách v polských ligách debutoval, nicméně loni odešel do Lodže. Tady se však ani jednou nesvezl. A v otázce svých letošních startů u našich severních sousedů nemá jasno ani dnes.
„Z Krosna se mi ozvali v pátek,“ vysvětlil Martin Málek okolnosti magazínu speedwayA-Z, které ho vedly k podpisu. „Vzhledem k tomu, že jsem do té doby žádnou jinou nedostal a je už konec ledna, tak jsem si to přes víkend rozmyslel a včera jim poslal podepsanou smlouvu. Nevím, co si od toho slibovat, protože loni jsem neodjel za Lodž ani jeden závod. Letos je v Krosně jezdců dost, hlavně Pražáků (smích), tak uvidíme, jestli mě na nějaký závod vůbec pozvou. Dráhu tam znám, a když pojedu, uvidíme, jak se mi bude dařit.“
V současné době svádí Martin Málek především boj na univerzitní půdě. „Končí mi zkouškové,“ svěřil se. „Zbývají mi ještě dvě zkoušky. Snad je příští týden obě udělám, a mám už aspoň chvilku klid.“
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)
Jaromír Otruba: „Pokud chodím po svejch a mám sponzory, u plochý dráhy zůstanu!“
Svitavy – 21. ledna
Pokud jste plochodrážní terminologií v laufu, nemáte problémy. Pozvánky na závody se vám jen hrnou a stav označovaný za personální krizi české ploché dráhy vás míjí. Jenže senioři výkonnostního středu nemají u nás na růžích ustláno. A nastává absurdní situace. Chcete závodit, nepožadujete horentní startovné, dokážete si opatřit sponzorské peníze, a přesto se často můžete jen dívat z depa. Jaromír Otruba, posledního mohykán svitavské líhně z počátku devadesátých let, nehovoří ovšem v exkluzivním rozhovoru pro magazín speedwayA-Z jen o chmurných stránkách závodění.
speedwayA-Z: „V loňském roce ses objevil ve službách třech celků – extraligového Mšena, Liberce ve tříčlenných družstvech a pražské Markéty ve druhé polské lize. Přišel i těžký pád během vzápětí zrušeného svitavského semifinále. Co ti sezona přinesla?“
Jaromír Otruba: „Zkušenosti v polské lize, v extralize a tříčlenných družstvech. Taky blbej pád. Hlavně jsem byl rád, že jsem se byl schopnej vrátit. Nepamatuju si z toho vůbec nic, doktoři mi vyčistili hlavu. Když jsem se ptal, proč mě uspávali, řekli, že jsem byl neklidnej, tak abych si neublížil. Dneska je to v naprostém pořádku. Hlavně hlava, o tu jsem měl největší strach. Zlomeniny jsem léčil bez sáder na ortézách. Mám dobrýho doktora, osobního sportovního lékaře. To je paráda, dělá to všechno bez sáder. Ty jsou na dlouho a já nejsem bolestín. Nejvíc si vytrpěla doktorka na dráze. Říkala, že je hrůza, když tam člověk, co zná, leží úplně mrtvej a neví, co s ním je. Ta už chudák o plochou dráhu ani nezavadí.“
speedwayA-Z: „Po triumfu v baráži jezdilo Mšeno v loňské extralize. Nebyla to však úspěšná sezona, protože přinesla jediné umístění na pódiu. Jak bys ji hodnotil ty?“
Jaromír Otruba: „Hrozně se mi v klubu ve Mšeně líbí. Je to příjemný, férový jednání. Taková rodina. Myslím, že to je dobrý. Škoda, že závodníci, od kterejch se čekalo hodně, tak strašně zklamali. Bylo těžký, když se rozpadal tým, ale naštěstí se to podařilo zase doplnit. Přibyl Vlado, Matys Hlaváček a Honza Jaroš. Extraligový rozjížďky každopádně přináší zkušenosti. Každá je dobrá. Bylo vždycky dlouhý čekání, jestli tě postaví, nepostaví, postaví, nepostaví. Pak je příjemný, když můžeš jet. Letos bych měl ve Mšeně pokračovat. Od pana Kaspera to mám slíbený a v tomhletom mu věřím.“
speedwayA-Z: „Nově vzniklý přebor tříčlenných družstev ti přinesl angažmá v Liberci. Celek šel tvrdě za titulem a tobě se mnoho příležitostí nedostalo…“
Jaromír Otruba. „Byly to dobrý závody. Jel jsem jen jeden ve Svitavách. Ale mám slíbený pokračování v tomhle týmu. Budu rád, když mi letos ty svitavský závody vyjdou oba a budou lepší bodíky. O změně klubu jsem nepřemejšlel. Kam? Je jasný, že bych to měl nejblíž do Pardubic. Ale tam moje jméno oblíbený není a moje šance by velký nebyly.“
speedwayA-Z: „Do mistrovství republiky jsi zasáhl se svým vlastním týmem. Co tě k tomu vedlo a jak na divišovský závod vzpomínáš?“
Jaromír Otruba: „Byla smůla, že jsem v pátek předtím měl pád ve Mšeně. Dost škaredě jsem si narazil žebra. To se podepsalo na výsledku v závodě. Jel jsem ho pod silnejma práškama, ale stejně žebra bolej. Byl jsem domluvenej s panem Kasperem, protože pan Moravec mi oznámil, že Mšeno má tři dvojice. Pan Kasper řekl, že můžu jet za Mšeno. A si někoho seženu, nebo že mi někoho dá. Na poslední chvíli mě s panem Greplem oznámili, že z personálních důvodů nejedou. Byl jsem přihlášenej, takže jsem to dotáhl do konce. Každej závod je dobrej a já jich moc nemám. Chtěl bych dvojice zase jet. Sehnal jsem si sponzora přímo na ně. Dokonce jsem se už přihlásil, akorát musím koupit licenci soutěžícího. Ještě nevím, s kým pojedu. Musím to nějak vyřešit, spíš bych vzal někoho z těch mladejch.“
speedwayA-Z: „Už druhým rokem jsi byl účastníkem mezinárodního seriálu MACEC Cup. Letos jsi ho kvůli pádu ve svitavském semifinále nedokončil celý. Jaké to bylo?“
Jaromír Otruba: „Super. Splnilo to nějaký moje očekávání. Byl průser, že jsem jel jen dva závody. Po svitavským pádu jsem nebyl schopnej tu druhou půlku odjet. Bylo Rumunsko a Lvov a jet takovou dálku, abys zjistil, že kvůli zlomené ruce nejseš schopnej objet čtyři kola, je pro jednoho člověka nákladný. Kdyby byli aspoň dva… Platěj‘ sto euro za cestu a něco za umístění. Je to málo a nikdo to chce jezdit. Určitě jsem měl našlápnutý k dobrýmu umístění.
V Debrecenu se spousta závodníků zranila. Tam se mi líbilo nejvíc. Měl jsem poctivě vyzávoděnejch pět bodů, což ocenil i můj mechanik Milan Sedláček. Dráha byla hnusná, rozbitá, ale moc se mi tam líbilo. Až na komedii s vyplácením peněz. Na to nezapomenu do smrti. Čekali jsme skoro dvě hodiny. Nejdřív, že to musej‘ spočítat, pak, že nemaj‘ eura. Nakonec nám dali forinty. Právě v Debrecenu jsem se seznámil jsem se tak s rodinou Bándziových. To je dobrá parta lidí a pro mě přínos. Doufám, že tento rok si s nima domluvím spolupráci a něco bude. Můj sen je jet v Žarnovici, kde jsem ještě nikdy nezávodil. Říkám otevřeně, že mi hodně chyběl Kuba Hejral. Předloni jsme pořád někde trénovali. Měl jsem 36 tréninků a loni jen šest. Zavolal mi, jedem‘ tam a tam. Utek‘ jsem i z práce a jeli jsme. Dneska trénování nikoho neláká. Stojí to prachy a nikdo je dávat nechce. Když máš ale málo závodů, musíš trénovat. Chceš závodit, nechceš nic za cesty a těch závodů je míň a míň. Někde je chyba a nikdo neví asi kde.“
speedwayA-Z: „Nedostatek závodnických příležitostí je obecně známým problémem, který systematicky nikdo neřeší. Napadlo tě, že kdybys jezdil motokros, mohl bys mít závody i dvakrát za víkend?“
Jaromír Otruba: „To vím, ale ve Svitavách mě k plochý dráze přived‘ táta. Ten ji budoval, když pracoval ve Vigoně. Párkrát mě tam vzal a motokros nikde tady nebyl. Každopádně přemejšlím, že až skončím s plochou dráhou, budu nějakej hobby motokros jezdit. Ale pokud chodím po svejch a mám sponzory, u plochý dráhy zůstanu. Baví mě a nedokážu si představit dělat jinej sport. Nejsem špičkovej závodník, ale o tom to není. Jak říká Věrouš Kollert, kdyby nebyli šílenci jako my, nebyla by plochá dráha. Špička musí někoho porážet. A kdybychom my řekli, že končíme, jde to do prdele. Nejsou lidi. Viděl‘s to minulej rok. Jela se kvalifikace o mistrovství republiky a nakonec i ti, co nepostoupili, jeli semifinále. Dokonce mi i volali, abych jel juniorský závody proti Polákům!“
speedwayA-Z: „Hodně jsi chtěl jet polskou ligu. Sen se ti splnil až na sklonku sezóny v Rawiczi a v Praze proti Miskolci, kde Markéta slavila jediné vítězství…“
Jaromír Otruba: „Závod v Rawiczi byl moje první posazení na motorku po pádu ve Svitavách. Pocit to byl dost na prd. Nebyl jsem schopnej dělat žádnej bod. Nebylo to úplně ono. I když si nic z pádu nepamatuješ a vlítneš do zatáčky, něco ti to vezme. V Praze jsem byl překvapenej sám. Stálo při mně velký štěstí. Tři body dobrý a určitě pomohly k vítězství. Je strašná škoda, že se to nejede dál. A že jsem dostal šanci jen na dva závody a nebylo jich víc.“
speedwayA-Z: „Do začátku nové sezony zbývá ještě takřka čtvrt roku. S jakými plány do ní vstoupíš?“
Jaromír Otruba: „Určitě bych se chtěl svýzt v extralize. Bude to jiná soutěž, zase další zkušenosti. Byl bych rád, aby se mi povedly trojky ve Svitavách a vedení Liberce mě postavilo na víc závodů. A pokusit se uspět v semifinále mistrovství republiky. Jel jsem ho potřetí a potřetí to nedopadlo. Nevím, co od Kopřivnice čekat. Ale je to sázka do loterie. I největší paliči tam můžou zklamat. Mám nesplnitelnej životní sen. Dělat náhradníka na Zlatý přilbě. Budu na tom pracovat.“
Jaromír Otruba děkuje:
„Velký dík patří doktorům za záchranu života a že su tak jak teď. Sponzorům, Milanu Sedláčkovi a kolegům z práce, že mi vyjdou vstříc.“
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II) a Antonín Škach