Richard Wolff je účastníkem finálové série na dlouhé dráze 2008

Vechta – 22. září
Už druhý týden létá český závodník do vzduchu. Po Lukáši Drymlovi se hobla od fanoušků dočkal před malou chvilkou také Richard Wolff. V challenge v německé Vechtě skončil osmý a postoupil do finálové série mistrovství světa na dlouhé dráze pro rok 2008. Závod pro něho přitom začal nešastně. Při tréninku zadřel svůj lepší motor. Přesto se dokázal prokousat až do finále B a skončit v něm druhý, když mu na vítěze chyběl jediný bod! Pavel Ondrašík v průběhu klání našel optimální nastavení svého motocyklu. Skončil desátý a je druhým náhradníkem seriálu, který začne v květnu v Mariánských Lázních. Bohužel vypadl Zdeněk Schneiderwind, který se zraněným ramenem odstoupil po své druhé rozjížďce.

Rozjížďka poslední šance:

1. Daniel Rath (D), 2. Toni Kröger (D), 3. Sönke Petersen (D), 4. Christian Hülhorst (D), 5. Gabriel Dubernard (F), 6. Paul Bauer (D) – defekt

1. Paul Hurry, GB 5 1 5 4 15 1.
2. Dirk Fabriek, NL 2 4 5 4 15 2.
3. Matthias Kröger, D F 5 4 3 15 3.
4. Glen Phillips, GB 3 3 4 5 15 4.
5. Daniel Bacher, D 4 2 4 5 15 5.
6. Daniel Rath, D 4 5 2 3 14 E
7. Jannick de Jong, NL 5 4 3 2 14 1.
8. Richard Wolff, CZ 1 2 5 4 14 2.
9. Erik Eijbergen, NL 2 3 3 5 13 3.
10. Pavel Ondrašík, CZ 5 3 3 3 14 4.
11. Jörg Tebbe, D E 5 2 1 7 5.
12. Herbert Rudolph, D 3 4 1 2 10 6.
13. Jerome Lespinasse, F 1 2 2 2 7 1.
14. Toni Kröger, D 0 0 1 F 1 2.
15. Christian Hülhorst, D (res) 1 1 3.
16. Benjamin Hegener, D 4 0 1 F/R 5 4.
17. Kenneth Borgenhaug, N 1 1 0 0 2 5.
18. Bernd Diener, D 2 1 0 1 4 6.
19. Zdeněk Schneiderwind, CZ 0 E – – 0  
20. Sönke Petersen, D (res) 0 0  

Martin Málek a Patrik Linhart vzali česko – polský souboj osobně

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Slaný – 22. září
Protože Matyáš Hlaváček a Pavel Fuksa zadřeli své motocykly už v tréninku a Petr Babička v první jízdě, měli ve startovní listině dnešního osmého Memoriálu Antonína Vildeho kvantitativní převahu polští závodníci. Nicméně do klíčového finále postoupili i dva naši. Patrik Linhart, který se loučil s aktivní kariérou, a Martin Málek. Ten se ve svých prvních dvou rozjížďkách nemohl trefit do správného nastavení. Nakonec jej však našel a v pětičlenném finále pronikl do čela už po průjezdu první zatáčkou. Až do cíle jej nepustil ze svých rukou. Patrik Linhart jezdil dlouho druhý, avšak v poslední zatáčce před šachovnicovou vlajkou ho nakonec přestihl v základní části neporažený Tomasz Jedrzejewski. Patrik Linhart vyhrál zvláštní rozlučkovou jízdu Františka Liebezeita. Ve znamení loučení proběhly i stopětadvacítky. Roman Čejka proměnil svůj zřejmě poslední závod v této kubatuře ve třetí místo za Danielem Hádkem a neporaženým Eduardem Krčmářem.

Závod ještě nezačal a ze startovní listiny vypadla dvě jména. Obvyklý rambajs při nahřívání motocyklů se náhle ozvala rána jako z děla. Pocházela z boxu Pavla Fuksy. A všem bylo jasné, že se právě stali akustickými svědky zadření jeho motoru. Pardubický junior vyrazil s prosbou o zápůjčku motocyklu za Františkem Liebezeitem. Loučící se Liberečák přikývl, jenže pardubický závodník jeho GM původně půjčené Petru Babičkovi musel do depa dotlačit.

„Můj motor zadřenej na stojánku a teď jsem Fandovi zadřel jeho dží emo,“ bědoval s hlavou v dlaních. Ze závodu vzápětí vycouval také jeho kamarád Matyáš Hlaváček, který je oba do Slaného dovezl svým bílým fordem. „Včera jsem trénoval v Plzni a zadíralo se to,“ vysvětloval. „Vydrželo to dvacet kol. A pak z výjezdu jak, když jedeš na pionýru. A tenhle motor teď dělá to samý.“

Seznam technických obětí osmého ročníku Memoriálu Antonína Vildeho však neměl být ještě u konce. Když Petr Babička projížděl cílem rozjížďky s číslem tři jako poslední, jen on sám věděl o své dnešní derniéře. „Raflo se to,“ řekl o chvilku později v depu. „A je to bez komprese!“ Mítink posléze nedokončil ani Lukasz Kielbasa. Po dvou úvodních triumfech, přišly dvě poruchy a byl konec.

Mítink se nesl v duchu souboje českých a polských závodníků. Naše barvy od samého počátku nejlépe hájil Patrik Linhart. Nezničitelný slánský borec na dnešek ohlásil definitivní tečku za svojí kariérou. Před začátkem seděl ve svém boxu jako zařezaný. Ovšem nostalgie ze závodnického důchodu za tím nevězela. „Mám horečku a je mi blbě,“ líčil svůj stav a sarkasticky dodal: „A tak si to skvěle užívám.“

Jízda na plochodrážním motocyklu se však ukázala jako zázračný lék. Patrik Linhart nejlépe odstartoval do rozjížďky s číslem dvě. V prvním výjezdu ho dokázal objet jen Marcin Jedrzejewski, který vzápětí vyhrával jednu jízdu za druhou jako na běžícím pásu. Vzápětí Patrik Linhart dvakrát vyhrál.

V páté jízdě odvedl Michala Dudka. A to samé provedl v o pět rozjížděk později trojici Poláků Pawla Zmarzlika, Adriana Szewczykowskeho a Lukasze Kielbasu. Po přestávce navíc vyhrál extra rozlučkovou jízdu Františka Liebezeita. I tady sehrál klíčovou roli start Patrika Linharta. Liberečák na něho sice útočil, avšak ve druhém oblouku se ocitnul na zemi.

V hlavním závodě pak Patriku Linhartovi stačila dvě druhá místa a byl ve finále. Přesvědčivější cestou se mezi nejlepší čtyři dostal jen patnáctibodový Marcin Jedrzejewski. Zato Martin Málek na tom nebyl po úvodních dvou sériích nikterak skvěle. V rozjížďce s číslem tři nedokázal překonat vedoucího Macieje Cesielskeho. Mnohem horší však bylo poslední místo za polským triem Marcin Jedrzejewski, Marcel Kajzer a Adrian Szewczykowski v sedmé jízdě.

„Špatně jsem odstartoval a pak to nechtělo jet dopředu,“ líčil Martin Málek, zatímco nechával svůj motocykl osazovat těžším převodem. Změna se vyplatila a přinesla smrš třech trojek. V jedenácté jízdě objel Mateusze Mikorskemu už v první zatáčce. V rozjížďce s číslem čtrnáct jezdil jako první od startu až do cíle. A když na samotný závěr v úvodním výjezdu překonal Patrika Linharta, byl přece jen ve finále.

V něm na pohyb pásky nejrychleji zareagoval Marcel Kajzer. Jenže Martin Málek letěl po venku první zatáčky jako namydlený blesk. Dostal se do čela a vytáhl za sebou také Patrika Linharta a Marcina Jedrzejewskeho. Jejich vzájemný souboj dopřál Martinu Málkovi na čele relativní klid.

A na druhou stranu udržel diváky v napětí až do cíle. Polák si Patrika Linharta dlouho oukával, aby nakonec udeřil vnějškem poslední zatáčky. Ve výjezdu byl rychlejší a nakonec uchvátil druhé místo.

Hlasy z depa
„Bylo to parádní, jsem spokojený,“ zářil Martin Málek. „Měl jsem nový motor. A jelo to. První dvě jízdy jsem měl trošku jiný převod než na zbytek závodu. Pak jsem dal těžší a bylo to lepší. Ta druhá jízda mě zaskočila.“ S třemi následujícími triumfy Martin Málek dokázal postoupit do finále. „Před ním mi upadl šteft ze spojky,“ popisoval. „Nevěděl jsem, jak odstartuju. Táhlo to, ale neodjel jsem nejhůř a pak se to venkem docela rozjelo. Z prvního výjezdu jsem byl první a už si to pohlídal až do cíle.“ A tak se diváci mohli těšit z triumfu slánského závodníka. „Jsem spokojený,“ těšil se také Martin Málek. „Hlavně, aby mi to jelo i o extralize. Takhle by to bylo perfektní. Jsem rád, že jsem vyhrál ve Slaným. Skoro doma.“

„Rozloučil jsem se pěkně,“ svěřil se Patrik Linhart. „Zabojoval jsem si, byla i strkanice. Finále jsem posral. Už jsem neměl sílu. Jsem vůbec rád, že mě předjel jen jeden. Tenhle výjezd mi nejde, jezdím ho přetočenej. Ale na to, že mám horečku, dobrý.“

„Zajezdil jsem si pěkně,“ řekl magazínu speedwayA-Z Michael Hádek. „Ale po startu mi to mydlilo. Ale táta říká, že jsem jel blbě. Tu padesát osmičku jsem tam měl dát dřív. Ale aspoň aby to jelo na Zlatý stuze. Jinak to bylo dobrý, zajezdil jsem si.“

      FIN
1. Martin Málek, Slaný 2 0 3 3 3 11 1.
2. Tomasz Jedrzejewski, PL 3 3 3 3 3 15 2.
3. Patrik Linhart, Slaný 2 3 3 2 2 12 3.
4. Adrian Szewczykowski, PL 3 1 1 3 3 11 4.
5. Marcel Kajzer, PL 2 2 3 3 2 12 5.
6. Pawel Zmarzlik, PL 1 3 2 2 3 11  
7. Maciej Cesielski, PL 3 1 2 1 E 7  
8. Jan Holub, Plzeň 0 2 1 2 2 7  
9. Michael Hádek, Plzeň 2 2 2 E 1 7  
10. Lukasz Kielbasa, PL 3 3 E E – 6  
11. Mateusz Mikorski, PL 1 0 2 2 1 6  
12. Michal Dudek, Slaný 1 2 1 1 1 6  
13. Pavel Pučko, Praha 0 1 1 1 0 3  
14. Petr Babička, Slaný 0 – – – – 0  
15. Pavel Fuksa, Pardubice – – – – –  
16. Matyáš Hlaváček, Mšeno – – – – –  

Rozlučková jízda Františka Liebezeita:

Patrik Linhart, Pavel Pučko, Michal Dudek, František Liebezeit (F)

Vložený závod 125 ccm:

1. Eduard Krčmář, Slaný 3 3 3 3 12
2. Daniel Hádek, Plzeň 2 2 2 2 8
3. Roman Čejka, Slaný 1 1 1 1 4
4. Michal Průcha, Slaný 0 0 0 0 0

Foto: Pavol Pučko www.speedway-foto.ic.cz a Jiří Berenda

Nicki Pedersen je mistrem světa

FOTO

Krško – 22. září
Nicki Pedersen před malou chvílí dobyl slovinské Krško. Už před semifinálovými rozjížďkami dnešní slovinské velké ceny nemohl být v celkové klasifikaci seriálu Grand Prix předstižen. A podruhé ve své kariéře se stal individuálním mistrem světa. Triumfální sérii dotáhl až do konce, protože se vyhrál celou velkou cenu. Na stupních vítězů mu společnost dělali Scott Nicholls a Rune Holta.

1. Nicki Pedersen, DK 23
2. Scott Nicholls, GB 16
3. Rune Holta, PL 16
4. Jason Crump, AUS 13
5. Tomasz Gollob, PL 10
6. Leigh Adams, AUS 9
7. Bjarne Pedersen, DK 9
8. Wieslaw Jagus, PL 9
9. Chris Harris, GB 8
10. Andreas Jonsson, S 6
11. Jaroslaw Hampel, PL 6
12. Matej Žagar, SLO 6
13. Greg Hancock, USA 5
14. Jurica Pavlic, CRO 4
15. Hans N. Andersen, DK 3
16. Antonio Lindbäck, S 1
res Izak Šantej, SLO DNR
res Jernej Kolenko, SLO DNR

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)

Trénink v Abensbergu skončil u Grand Prix

Abensberg – 22. září 21:00
Český juniorský nároďák má za sebou dnešní trénink na finále juniorského mistrovství světa. Luboš Tomíček, Filip Šitera, Matěj Kůs, Hynek Štichauer a Martin Gavenda si dnes vyzkoušeli bavorskou dráhu. A jejich kouč Milan Špinka se magazínu speedwayA-Z svěřil se svými dojmy.

„Trénink proběhl bez problémů,“ řekl Milan Špinka. „Nejrychlejší jsou zatím Poláci. Uvidíme zítra, teď se všichni koukáme na Grand Prix.“

Lukáš Dryml se vrací mezi elitu

Vojens – l5. září
Po tříleté odmlce se mohou příznivci české ploché dráhy opět těšit na účinkování českého jezdce v celém seriálu Grand Prix. Potřetí ve své kariéře se dokázal prokousat sítem kvalifikací Lukáš Dryml. Pojďme se za rozhodujícím závodem prostřednictvím magazínu speedwayA-Z ohlédnout ještě jednou slovem a obrazem.

Trénink finálového závodu, který měl být na pořadu již v pátek, zrušil d隝 a byl přesunut na den závodu. V sobotu ráno se pořadatelé se rozhodli zrušit trénink definitivně z obav o kvalitu dráhy. Jak se ukázalo v samotném závodě, tak toto gesto závodu prospělo, jelikož dráha byla výtečně připravena bez jediné díry. Horší to měli všichni účastníci finálového klání. Obrovskou loterií pro jezdce bylo nastavení převodů do úvodní série jízd.

Účast v kvalifikačních kolech si vybojovala česká dvojice Lukáš Dryml a Luboš Tomíček. V nabitém startovním poli patřili mezi hlavní favority a adepty na tři postupová místa především Polák Krzysztof Kasprzak, Švéd Fredrik Lindgren a domácí jezdci Kenneth Bjerre, Niels Kristian Iversen a Bjarne Pedersen.

Na ovále 300 metrů dlouhém vstoupil do závodu Luboš Tomíček nad očekávání dobře a po vítězné jízdě nabyl sebevědomí. Ostřílenými borci sváděl nádherné souboje. Po čtyřech jízdách měl na svém kontě neskutečných deset bodů a velice blízko k postupu.

Naopak druhý český reprezentant Lukáš Dryml po špatném startu z první jízdy přivezl pouze jeden bod. Poté zabojoval, jak je mu vlastní, a před závěrečnou jízdou bylo na jeho účtu devět bodů. Lukášovi a přítomným českým fanouškům nejvíce zatrnulo když samotný jezdec při výjezdu z první zatáčky v deváté jízdě strčil do Poláka Damiana Balinskeho. Ten naštěstí kontakt ustál a pokračoval v jízdě.

Vítězem a prvním postupujícím se stal Dán Niels Kristian Iversen, který závodem procházel hladce až do závěrečné jízdy, kde nejprve upadl a v opakované jízdě se třemi jezdci po vyloučení Fredrika Lindgrena kroužil na třetí pozici. Avšak v závěrečném okruhu jeho krajan Charlie Gjedde, nastoupivší za vyloučeného Švéda, očividně zpomalil a pustil Iversena před sebe.

Drama až do samotného konce s možností několika kombinací měly rozluštit poslední dvě jízdy základního rozpisu. Devatenáctá jízda z Českého pohledu veledůležitá poslala proti sobě oba naše reprezentanty. Po startu upadl bez zavinění Kyle Legault a byl vyloučen. Při opakovaném startu do čela vyletěl Lukáš Dryml.

Za jeho zády se strhla nádherná bitva, kterou sváděli Švéd Jonas Davidsson a Luboš Tomíček. Lukáš Dryml jízdu suverénně vyhrál. Za ním v cíli byl o pár centimetrů dříve k neradosti Luboše Tomíčka švédský jezdec. Všichni museli čekat, jak dopadne dvacátá jízda, kde stále byla trojice adeptů na postup.

Nejlepší výchozí pozici měl s devíti body měl Polák Rafal Dobrucki, který po startu se ocitl až na posledním místě, přestože v závěru předjel Rusa Renata Gafurova, tak s deseti body na postupová místa nedosáhl. V čele jízdy sváděli souboj Dánové Bjarne Pedersen a Kenneth Bjerre ve stejném pořadí protnuli pásku.

Pedersenovi to stačilo na jedenáct bodů, čímž si vybojoval dodatkovou jízdu o závěrečné postupové místo proti Luboši Tomíčkovi. Kenneth Bjerre se připravil o postup v patnácté jízdě, kde spadl z první pozice bez cizího zavinění a byl vyloučen arbitrem závodu Britem Mikem Batesem.

V rozjezdu si český plošinář vylosoval vnitřní dráhu. Odstartoval lépe, avšak v první zatáčce příliš vyjel k mantinelu a Dán se dostal před něho. Po zbytek jízdy jeli v těsném kontaktu a sváděli neúprosnou bitvu. A se Luboš Tomíček snažil sebevíce, nakonec skončil druhý. Celkové čtvrté místu v závodě mu zaručuje pro příští sezonu post prvního náhradníka Grand Prix.

V případě, že ve zbývajících dvou závodech letošního seriálu Grand Prix Bjarne Pedersen skončí do osmého místa, na které ztrácí deset bodů, se stane jednadvacetiletý Čech pravidelným účastníkem Grand Prix 2008.

Pohled na ovál po skončení dodatkové jízdy i přesto byl nádherný. Lukáš Dryml s českým praporem běhal po ovále a slavil postup. Luboš Tomíček v náručí svých fanoušků lítal vzduchem, ač měl v očích slzy a komentář: „Moc mne to mrzí.“ Přesto se stal velkým hrdinou a zajel životní závod. Zajímavostí je, že postup ve všech kvalifikacích si vyjel vždy v dodatkovém rozjezdu. Škoda, že do třetice všeho dobrého, to nevyšlo.

Hlasy z depa z bloku Zdeňka Flajšhanze
Lukáš Dryml: „V první jízdě jsem vůbec nevěděl, co jet. Šel jsem do tmy a měl blbě nastaveno. Ve druhé jízdě jsem zkusil druhou motorku, ale nebyl jsem úplně spokojenej. Ve třetí jsem byl za Dobruckim, ale netáhlo to dopředu, tak jsem se zpět vrátil k první motorce a jelo to jako svině. V prvních třech sériích mi navíc nešly starty, pak to bylo lepší.“

Nešastný Luboš Tomíček tak tak zadržoval slzy zklamání: „Strašně mi to mrzí, dával jsem do toho všechno. Viděl si to sám, myslel jsem, že už tam jsem, takový kousek. Možná už nikdy nebudu tak blízko, vždy víš, jak těžké je jenom prokousat se pavoukem až sem. Dával jsem tomu maximum, šel jsem do toho na sto deset procent, vše jsem podřizoval tomuhle závodu. Jsem hrozně zklamanej.“

Rafal Dobrucki: „V první jízdě jsem tápal a byl z toho jen bod. Pak to bylo lepší, škoda, protože jsem do poslední jízdy měl pořád šanci na postup.“

1. Niels Kristian Iversen, DK 3 3 3 3 2 14
2. Lukáš Dryml, CZ 1 3 2 3 3 12
3. Bjarne Pedersen, DK 3 1 3 1 3 11+3
4. Luboš Tomíček, CZ 3 2 2 3 1 11+2
5. Kenneth Bjerre, DK 2 3 3 X 2 10
6. Rafal Dobrucki, PL 1 3 3 2 1 10
7. Joonas Davidsson, S 0 2 1 3 2 8
8. Krzysztof Kasprzak, PL 1 1 1 2 3 8
9. Renat Gafurov, RUS 3 2 0 2 0 7
10. Fredrik Lindgren, S 2 1 2 2 ex 7
11. Denis Gizatulin, RUS 2 0 0 1 3 6
12. Damian Balinski, PL 2 2 1 E – 5
13. Rory Schlein, AUS 0 0 1 1 2 4
14. Steve Johnston, AUS 0 1 2 0 0 3
15. Tobias Kroner, D 1 0 0 E 1 2
16. Kyle Legault, CDN X 0 0 1 0 1
17. Charlie Gjedde, DK (res) 1 1

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)