Pražané podlehli, ale ostudu neudělali

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Praha – 15. dubna
Porážkou domácího týmu skončil premiérový závod 2. polské ligy na pražské Markétě, kam zavítal polský klub Kolejarz Rawicz. Po odjetí prvních tří jízd za skóre 15:3 to sice vypadalo na pořádný výprask. Pak se však náš celek vzchopil a především zásluhou Richarda Wolffa, ale i druhé opory v podobě Pavla Ondrašíka dokázal klást favorizovanému polskému soupeři až do konce závodu tuhý odpor. Naši severní sousedé si nakonec odvezli jasné vítězství v poměru 55:37, přesto domácí fanoušci, kteří přišli na Markétu podpořit svůj celek, rozhodně neodcházeli zklamáni. Především viděli výborné a dramatické závody, navíc ve formátu tým proti týmu, který u nás, s výjimkou loňské extraligové baráže, nebyl dlouho k vidění.

Sluncem vyhřátá Markéta přivítala v neděli odpoledne početnou skupinku diváků, kteří se nenechali zlákat letním počasím a místo zahánění nudy na chatě, zahrádce nebo u vody se rozhodli vyplavit si adrenalin sledováním plochodrážních soubojů.

Úvodní rozjížďka závodu byla čistě juniorského složení. Na start se společně postavili Damian Balinski mladší, Marcel Kajzer, Martin Gavenda a Michal Matula. Už v první zatáčce demonstroval polský potěr svoji sílu a bez větších problémů opanoval první dvě pozice. Martin Gavenda se sice snažil držet vedoucí dvojice, ale druhou příčku Balinského ohrozit nedokázal. Michal Matula jezdil s velkým odstupem poslední. Pro první tři body za vítězství si tak dojel Marcel Kajzer a otevřel skóre hostí hodnotou 5:1. Trochu zbrzdit nápor soupeře mohl v následující jízdě nastoupivší Pavel Ondrašík. Společně s Dominikem Jechem se postavili polsko-německé dvojici Andrzej Zieja – Mathias Schultz. Po startu šel do čela Zieja před Ondrašíkem. Schultz zaútočil na druhou pozici vnějškem, ale náš kapitán před sebe dvojnásobného německého šampióna nepustil a do druhé zatáčky najížděl opět před ním. Radost publika však netrvala dlouho. Schultz si našel skulinku a ukázal našemu jezdci záda.

Druhá prohra v řadě nepůsobila na našem kontě příliš lichotivě a naději na zvrat nepřinášel ani pohled na složení třetí jízdy. Adam Vandírek s Patrikem Doubkem a proti nim v barvách Rawicze Rafal Kowalski a Robert Mikolajczak. Poslední dva jmenovaní potvrdili své kvality hned po startu. Mikolajzcak odstartoval ze třetí dráhy nejlépe a ujal se vedení před Kowalskim. Třetí jezdil v oblacích prachu Vandírek a za ním s pořádně velkým odstupem Doubek. Na pořadí se pak až do cíle nic nezměnilo a Poláci se mohli radovat z další výhry.

Skóre 15:3 pro hosty po třech odjetých jízdách vrátilo diváka – optimistu do reality. Ale náladu myslím nikomu nezkazilo. Nádherné počasí a kvalitní závody si vychutnávali všichni. Zatímco traktory a kropicí vůz uváděly vysušenou prašnou dráhu do sjízdného stavu, mohli diváci na tribuně přemýšlet, co asi udělá s nelichotivým výsledkem Richard Wolff. Ten se na start čtvrté jízdy postavil spolu s Michalem Matulou, vítězem první jízdy Kajzerem a největší údernou silou polského týmu Piotrem Dymem. Ten šel také po vylétnutí pásky do čela, ale jeho radost trvala jen do druhé zatáčky, kde ho Wolff excelentně podjel. Třetí Kajzer to v nájezdu trochu přehnal a seznámil svoji kombinézu s pražskou dráhou. Pohotově však vyskočil zpět do sedla pustil se do stíhací jízdy. Ta nakonec přinesla své ovoce a spolu s Matulovým skalpem zachránil i remízu pro svůj tým v této jízdě.

Jasnou záležitostí se stala pátá jízda pro duo Zieja – Schultz, kterým se Vandírek s Doubkem nedokázali ani přiblížit a s pořádným odstupem dokroužili pro jeden bod. Sotva si Richard Wolff trochu odpočinul, musel znovu na start. V boji proti Kowalskimu s Mikolajzcakem mu měl pomoci Martin Gavenda. První oblouk sice vynesl do čela oba Poláky, ale už ve druhé zatáčce si Wolff vyšlápl vnějškem na Kowalskiho a podobným manévrem připravil v úvodu třetího kola o vedení i Mikolajczaka.

Ale ani druhá výhra pražského borce neotřásla sebevědomím polského celku, který svůj šestnáctibodový náskok navýšil v následující jízdě o další dva body. Strůjcem výhry 4:2 byl Piotr Dym. Mezi něj a Damiana Balinského se však dokázal vklínit Pavel Ondrašík. Nebodoval Dominik Jech.

V osmé jízdě se manažer polského celku rozhodl experimentovat a ve stoprocentně úspěšné dvojici Zieja-Schultz vyměnil Poláka za mladou dánskou posilu Caspera Wortmanna. Proti těmto dvěma stanuli na startu Richard Wolff s Martinem Gavendou. A byl to právě Wolff, kdo šel v první zatáčce suverénně do čela. Za ním jel Schultz, který zůstal věrný své tradici druhých míst, a třetí příčku statečně hájil Gavenda před zle dotírajícím dánským jezdcem. Wortmann vyčerpal své útočné síly během prvních dvou kol a naše první vítězství bylo na světě.

A další triumf na sebe nenechal dlouho čekat. V následující, v pořadí již deváté, jízdě se o podobný kousek, by se štěstím, postarali Ondrašík s Jechem. Od startu odjel nejlépe Mikolajzcak, ale s Ondrašíkem v patách. První útok českého jezdce na vedoucí pozici v nájezdu do druhého kola sice nevyšel, ale ve druhé zatáčce si dobře najel a vnějškem se přes Poláka dostal. Ten však v zápětí defektoval a umožnil tak bodovat Dominiku Jechovi, který projel cílem jako třetí za Kowalskim.

V jízdě s číslem deset využil pražský celek svého práva na nasazení tzv. zlaté taktické rezervy. Tuto rezervu může nasadit družstvo, které prohrává alespoň o deset bodů. Body získané tímto jezdcem v dané jízdě se zdvojnásobují. A kdo jiný by mohl plnit úlohu zlaté rezervy než Richard Wolff. Poláci vyslali proti němu do boje Piotra Dyma s Damianem Balinskim. Dym perfektně odstartoval a celá čtyři kola dokázal odrážet Wolffovy útoky. Výborně si vedl Adam Vandírek, na něhož tentokráte nestačil dravý Balinski. Výsledkem byla třetí česká výhra, tentokráte v poměru 5:3. Družstvo Markéty se tak soupeři přiblížilo na rozdíl dvanácti bodů.

Tento výsledek pomohl udržet i Pavel Ondrašík, který se v prvním kole jedenácté jízdy ve výjezdu ze zatáčky u depa vnějškem přehnal přes Roberta Mikolajczaka a svým triumfem zajistil remízu 3:3. Pro jeden bod si dojel Wortmann před Gavendou. K další remíze napomohl pád Marcela Kajzera ve dvanácté jízdě. Polák se poroučel k zemi v tomtéž místě jako v jízdě s číslem čtyři a byl vyloučen. V opakované rozjížďce sice neohroženě kraloval Andrzej Zieja, ale pro nás bylo důležité, že si Vandírek dojel pro dva body a Doubek, který mezitím stihl spadnout a znovu nasednout, pro bod jeden.

Adam Vandírek startoval i v jízdě s číslem třináct, ale v ní se mu už tolik nedařilo. Odstartoval sice dobře a držel za sebou Caspera Wortmanna. Ten na něj však zaútočil v momentě, kdy se Vandírek ohlížel a příliš zvědavého českého jezdce předjel. Triumf Rawicze alespoň korigoval na 4:2 druhým místem za Dymem Richard Wolff.

O vítězství polského celku již nebylo pochyb, ale zbývaly odjet ještě dvě jízdy. Po odtajnění jejich jezdeckého obsazení se na start postavili: Rafal Kowalski, Mathias Schultz, Martin Gavenda a Pavel Ondrašík. Do první zatáčky najížděl jako první Kowalski následovaný Ondrašíkem a Schultzem. Tohle pořadí vydrželo skoro dvě kola, pak ale udělal Pražan drobnou chybu. Zatáčka u depa ho vynesla skoro až k mantinelu, čehož číhající Němec nemohl nevyužít a vnitřkem se protáhl na druhé místo.

Do poslední jízdy byl nahlášen vedle Wolffa opět Pavel Ondrašík, proto jí předcházela nutná pauza. Za soupeře byli českým jezdcům dosud neporažený Andrzej Zieja a Piotr Dym, který za celý závod ztratil jediný bod. Start byl jednoznačně v režii polské dvojice, která šla rychle dopředu. Vše se zdálo být již rozhodnuto, ale opak byl pravdou. Ve třetím kole se z mračen prachu náhle vynořil Wolff těsně za Ziejou, který jeho útoku nedokázal odolat. To však nebylo vše, protože o zatáčku později už Wolff visel na výfuku Dyma. Poslední útok na cílové rovince domácímu borci vyšel a pomyslnou cílovou čáru protnul jako vítěz. Svou roli zde možná sehrál i motocykl Piotr Dyma, pro který si na dráhu musel doběhnout mechanik.

Kolejarz Rawicz si tak nakonec z Prahy odvezl tři body za vítězství, jezdci Markéty cenné zkušenosti a spokojení diváci dobrý pocit z perfektních napínavých závodů. Podtrženo, sečteno: premiéra polské ligy v Čechách dopadla na výbornou.

Hlasy z depa:
speedwayA-Z: „Co říkáte premiéře polské ligy na Markétě?“
Pavel Ondrašík: „No, byla to taková příprava na sezónu, takový oukávání po zimě. Testuju
sebe i motorky. Poláci jsou rozjetý, my ne. Je to vidět. Je to dobrý hlavně
pro mladý. Jak říkám pro nás starší je to spíš takovej trénink, pro ty mladý
závody.“
Richard Wolff: „Kluci vokoukli, co je to polská liga, že to neni žádná sranda. Ta úroveň je
vidět, vždy to jsou jména z naší extraligy. No, musíme všichni tahat za
jeden provaz, hlavně až budeme na výjezdu.“

speedwayA-Z: „Co pro vás tyhle závody znamenají? Dobrou tréninkovou přípravu nebo je to opravdu o závodění?“
Richard Wolff: „Rozhodně to neberu jako trénink. Jasně, můžu si něco vyzkoušet, ale v týhle
lize je potřeba se trochu předvýst.“

SpeedwayA-Z: „Ta poslední jízda, to byla paráda. Jak to vypadalo z vašeho pohledu?“
Richard Wolff: „Ten přede mnou odcházel na ruce. Viděl jsem, jak na tom vlaje, jel vyloženě udržovačku a snažil se jet lajnu. To že jsem potom předjel Dyma byla spíš
náhoda. Měl něco s motorem. Dráha byla dost těžká, hrozně rozbitá. Chtěla
by trochu ztvrdit, aby to tady bylo taky trochu pro diváky.“

RKS Kolejarz Rawicz   55
Andrzej Zieja 3 3 3 1 10
Mathias Schultz 2 2 2 2 8
Rafal Kowalski 2 2 2 3 9
Robert Mikolajzcak 3 1 E 2 6
Piotr Dym 2 3 3 3 2 13
Damian Balinski jr. 2 1 0 3
Marcel Kajzer 3 1 X 4
Casper Wortmann 0 1 1 2
 
AK Markéta Praha   37
Pavel Ondrašík 1 2 3 3 1 0 10
Dominik Jech 0 0 1 1
Patrik Doubek 0 0 1 1
Adam Vandírek 1 1 1 2 0 5
Richard Wolff 3 3 3 4 2 3 18
Martin Gavenda 1 0 1 0 0 2
Michal Matula 0 0 0
Matěj Veselý   DNR

Foto: Jiří Bayer

Tomáš Topinka se vrací do české extraligy

Mšeno – 15. dubna
Kariéra Tomáše Topinky je do značné míry spojena se Mšenem. Vše začalo spoluprácí s někdejším mšenským šéfem Jiřím Opočenským. Jeho nástupci později vyřešili závodníkův problém s odchodem z Olympu. A dali mu šanci v extralize ve chvílích, kdy mu horliví britští úředníci odmítli vydat pracovní povolení. Tomáš Topinka vybojoval na mšenské dráze oba své individuální a jeden ze dvou párových titulů. Naposledy však oblékl mšenskou vestu v roce 2003. Nyní se však s klubem dohodl na startech v letošní extralize. Objeví se už pozítří v úvodním kole na pražské Markétě.

„Dvakrát jsme se s ním s panem Greplem setkali,“ říká Antonín Kasper na téma návratu Tomáše Topinky do svého družstva. „Domluvili jsme si finanční prostředky. Řekli jsme si každý svoje a zvážili to. Tomáš se znovu ozval a došlo k dohodě.“

A mohou se čeští diváci těšit také na další starty Tomáše Topinky? „Řekl, že pokud mu to vyjde, pojede všech osm závodů,“ pochlubil se mšenský kouč. „Hlavně soboty jsou pro něho bezvadné. Zastaví se tu na svých cestách do Švédska. A pro náš tým to bude určitě posila.“