Březolupy vážou své rozhodnutí na podobu ligy

Březolupy – 20. října
Březolupy patřily léta k inventáři českých lig. Avšak po problémech na sklonku tisíciletí musely na svou účast rezignovat. Svůj comeback zaznamenaly loni coby farma extraligového Slaného. Ten však nyní začal o zřízení farmy vyjednávat i v Chabařovicích. Magazín speedwayA-Z se na stanovisko zeptal také Miloše Plzáka. Březolupský šéf zůstává v otázce zachování plochodrážních závodů na Moravě optimistou. Navíc nastínil, že se nebrání dalšímu působení svého klubu jako farmy.

„Čekáme, až se rozhodne, jak bude vypadat prvoligová soutěž,“ vysvětlil Miloš Plzák. „Jestli se pojede ve třech nebo ve čtyřech. Já jsem byl tím motorem, co chtěl mít v Březolupech první ligu. A byl jsem rád, že s tím pomáhal Luboš Vozár. Pokud Slaný jedná s Chabařovicemi, je to jejich věc. Spolupráci se Slaným se nebráníme, ale zatím z nich nikdo nenavázal kontakt.“

Konečné stanovisko bude zřejmě známé až po prosincovém rozšířeném zasedání VV SPD, kde se bude projednávat také podoba ligových soutěží pro rok 2007. „Rozhodující pro nás bude podoba první ligy,“ komentoval toto téma Miloš Plzák. „Ta se bude odvíjet od extraligy. Pokud zůstane ve čtyřech, liga se pojede normálním způsobem. A to bychom klidně mohli působit jako něčí farma. Pokud se extraliga rozšíří, půjdeme do první ligy tříčlenných družstev.“

A tak či onak, plochodrážní motory by na březolupské návsi měly bouřit i nadále. „I kdybychom nejeli ligu, plochá dráha by u nás nezanikla,“ slíbil březolupský šéf. „Usilovali bychom o nějaké semifinále, máme svůj Slovácký ovál a pořádali bychom případně i další závody.“

Napříč všemi ligami novodobé ligové historie
Vznik samostatného ligového družstva Březolup lze vysledovat v roce 1967. Tehdy se po čtyřleté pauze vrátilo na naše ovály ligové zápolení. Soutěž ještě neměla statut mistrovství republiky, ale konala se jako Pohár Světa motorů. Březolupy nastupovaly v nejslabší skupině bez nároku na postup do finálové části. Během první půle sedmdesátých let patřili Moravané do nižší první ligy, kde se vypracovali do pozice lepšího středu. Jednou spadli do druhé ligy, avšak probili se zpět. Hospodářský delikt jejich tehdejšího předsedy však znamenal roční pauzu.

Svůj comeback Březolupy nastartovaly roku 1981. Po příchodu Miloše Plzáka na post trenéra se tým probil až do extraligy 1991. I když z ní jednou vypadl, etabloval se mezi absolutní jezdeckou špičkou. Zlatá léta klubu nastala ve druhé půli devadesátých let. V sezóně 1996 skončil klub jen těsně druhý, rok na to zůstal na Moravě bronz. V sezóně 1998 však Březolupy kvůli finanční otázce musely rezignovat. Svůj návrat vyšperkovaly dalším bronzem (1999), ale v sezóně 2001 opět odstoupily. V uplynulých svou sezónách závodily v první lize jako farma Slaného.

Foto: Lubomír Hrstka a archív autora

Filip Šitera opět letí na druhou stranu Zeměkoule

Mladá Boleslav – 20. října
Stejně jako v předchozích dvou letech zamíří Filip Šitera do Oceánie také letos. Na podzim 2004 závodil v Austrálii, loni v zimě na Novém Zélandu a koncem tohoto měsíce odlétá podruhé do Austrálie. Magazín speedwayA-Z zjistil další podrobnosti.

„Odlétám z londýnského letiště Heathrow 30. října a vracím se zpátky 17. prosince,“ prozradil Filip Šitera své plány. Zatímco loni závodil na Novém Zélandu, letos zvolil Austrálii i za cenu menšího počtu závodů. „Austrálie dostala přednost, protože novozélandský promotér si chce tenhle rok udělat prázdniny a nic nepořádá,“ vysvětlil plzeňský junior. „Čeká mě asi osm závodů. Ještě nevím kde. Spíš od toho očekávám dovolenou doplněnou závodama.“

Filip Šitera se už vydává na svou třetí cestu k protinožcům. Vzhledem k pravidelnému zkracování závodnické pauzy na úplné minimum se nabízí otázka, zda necítí potřebu na chvilku vypnout. „Necítím,“ odpovídá upřímně. „Plochá dráha je můj život a chci v ní dosáhnout maximum. Proto do toho dávám všechno. Od plochý dráhy nemůžu vypnout. Stačí mi týden nejezdit a už mě svrbí ruce.“

Memoriál Luboše Tomíčka byl jeho posledním závodem na starém kontinentě. „Ještě mi volali, abych v neděli jel v Ostrowě,“ vysvětlil Filip Šitera. „Odmítl jsem, protože musím postavit motorku a zařídit ještě další věci do Austrálie. A nechtěl bych se ještě předtím zranit.“

Filipa Šiteru bude tentokrát na cestě do Austrálie doprovázet bratr. K výpravě se připojí také Petr Vandírek.

Foto: archív magazínu speedwayA-Z