Do extraligy 2007 zřejmě povede cesta pouze přes baráž

Slaný, Plzeň a Praha – 12. října
Baráž je zbytečné divadlo. Bude stát oba účastníky spoustu peněz na zahraniční hosty a zákulisní mafie se už stejně dávno dohodla na rozšíření extraligy 2007 na pět týmů. A to tím spíše, že legendární pardubický velkoklub si přece nikdo nedokáže představit v první lize! I takové názory lze zaslechnout nejen mezi diváky či na našem fóru, ale rovněž v plochodrážních kuloárech. Ovšem Mšeno předloni podobný vabank hrálo a přišlo o všechno. Magazín speedwayA-Z sondoval situaci a zjistil, že pokud se radikálně nezmění politické rozložení sil, bude se v extralize s největší pravděpodobností jezdit dle stejného modelu jako doposud.

O podobě soutěží pro rok 2007 se bude jednat na podzimním rozšířeném zasedání VV SPD, lidově zvaném kalendářní porada. Ovšem by počet delegátů ze všech subjektů čítá několik desítek lidí, už pár let rozhodují o podobě kolektivních soutěží výhradně její účastníci.

V případě extraligy tedy budou hlasovat Slaný, Plzeň, Praha a vítěz zítřejší baráže. Aby se změnil zavedený řád je třeba většiny hlasů. Pro extraligu v pěti tedy musí zvednout ruku hned tři ze čtveřice klubů. Magazín speedwayA-Z oslovil manažery přeživších celků, aby zjistil jejich postoj.

„Můj názor na extraligu v pěti je, že za prvé by extraliga ztratila své kouzlo,“ říká Milan Mach, který dovedl Slaný už k druhému titulu. „Hrůza z baráže a možného sestupu dělá divy a závody jsou pro diváky mnohem zajímavější. Třeba jako v letošním ročníku. Před posledním závodem mohla jít do baráže tři družstva. V současné době může být kdokoliv první a kdokoliv poslední. To dříve nikdy nebylo. Bylo by škoda to rozhodnutím u stolu zrušit.“

A Milan Mach prezentuje také další argumenty. „Za druhé by závody s pěti družstvy nebyly podle mě regulérní,“ poukazuje na nevýhodu volného losu. „Jedno družstvo vždy stojí. Každému týmu vyhovuje nebo naopak nevyhovuje určitá dráha a tím, že by se pauzovalo, by docházelo ke zvýhodnění nebo naopak znevýhodnění určitého družstva. Extraliga ve čtyřech toto vylučuje. A liga s pěti jezdci na startu je už úplný nesmysl. To se snad jezdí jen v Itálii a s tou se snad porovnávat nechceme.“

Slánský kouč se zamýšlí i nad druhou divizí. „Za třetí by rozšířením extraligy asi skončila první liga,“ argumentuje. „Kdo by ji jezdil? A to by byla nenahraditelná škoda. I tak je u nás nedostatek závodů hlavně pro seniory. A tím nemyslím dědky, ale jezdce nad jednadvacet let. Já se tedy přikláním k názoru jezdit extraligu ve čtyřech.“ V tom je Milan Mach zajedno s oficiálním názorem klubu, což magazínu speedwayA-Z potvrdil Petr Křikava, slánský šéf.

Ani v Plzni nejsou zastánci pětičlenné extraligy. „Náš názor je neměnný,“ říká stručně, ale jasně Leopold Klíma, předseda klubu. „I na zářijovém zasedání VV SPD v Praze jsem prohlásil, že budeme stále stát za extraligou ve čtyřech.“

Už jen postoj Slaného a Plzně, dvou nejlepších celků letošní extraligy, vylučuje při hlasování vítězství myšlenky pětičlenné extraligy. Ale pro pořádek se zeptejme ještě na názor z Prahy. A to tím spíše, hlasoval-li pražský Olymp předloni jako jediný pro pět týmů ve snaze spasit svého mšenského politického spojence po jeho rezignaci na baráž.

„Vzhledem k tomu, že jsem koučem extraligového týmu Olympu necelý rok a nevím, jakou strategii klub prosazoval dříve, mohu jen popsat svůj osobní názor na systém soutěží v plochodrážním sportu,“ pouští se Radomír Semela do diskuze. „Systém mistrovských soutěží je nevyvážený. Je to směs jednotlivých systémů, což je špatně. O titulech u nás rozhoduje jediná finálová jízda (dvojice, jednotlivci), dlouhodobý seriál, kde se škrtají dva nejhorší závody (junioři) nebo dlouhodobá soutěž, která naopak postrádá vrchol (extraliga). A to raději nezmiňuji devatenáctky a juniorská družstva.“

Radomír Semela se ovšem nespokojuje pouze s kritikou, ale vypracoval také své vize. S nimi se čtenáři mohou seznámit v samostatné tabulce na konci článku. „Hlavní mojí vizí je, aby každý šampionát měl svůj vrchol,“ vysvětluje. „Kromě dvou juniorských soutěží, kde musíme vytvořit nadějným jezdcům prostor pro sportovní růst.“

Výsledek možného rozšíření extraligy 2007 je tedy jasný. Pro Grepl Mšeno a ZP Pardubice to znamená jediné. Chtějí-li mít jistotu, že v příští sezóně budou bojovat o titul, musí v zítřejší baráži za každou cenu uspět. Diváci se vskutku mají, na co těšit.

Názory na rozšíření extraligy 2007 očima jejich jistých účastníků:

  názor manažera stanovisko klubu
AK Slaný NE NE
PK Plzeň NE NE
PSK Olymp Praha NE není známo

Vize Radomíra Semely:

jednotlivci Semifinále, finále. Zrušit finálovou jízdu, nechat klasický rozpis na 20 jízd.
Titul získá jezdec s nejvíce body. Odstranil by se tak možný prvek náhody,
jako je defekt, horší startovní pozice atd. ve finálové jízdě.
 
junioři do 21 Stejný systém jako jednotlivci: semifinále, finále na 20 jízd. A mohou o titul bojovat i ti nejlepší, jako jsou a byli Tomíčkové a Simotové, v budoucnu třeba Šitera, Kůs, kteří startují nebo budou startovat v zahraničních ligách a domácí šampionát v té dnešní podobě nemohou absolvovat celý. Rozhodně žádné závody neškrtat, pro diváky naprosto nesrozumitelné, kdo vlastně bojuje o medaile. Nikdo není schopen to přepočítávat.
 
junioři do 19 a družstva Tady bych dal prostor dlouhodobé soutěži, bez škrtání nejhorších výkonů, abychom podpořili nastupující generaci juniorů větším množstvím kvalitních závodů.
 
extraliga Netajím se, že dlouhodobě prosazuji systém jako je v Anglii nebo Polsku. Dvě (6-8členná) družstva proti sobě a pak systémem play off, třeba 1. se 4. a 2. se 3. po základní části o finálovou účast a pak dva závody doma-venku o titul. Totéž podobně o sestup dva nejhorší týmy. Vítěz 1. ligy postupuje automaticky do vyšší soutěže. Baráž v dnešní podobě je nesystémová, protože se přechází najednou ze čtyřčlenných týmů na sedmičlenné. Pokud by se zachoval letošní systém, tak bych ho doporučoval opět alespoň vylepšit systémem play off o titul, aby se bojovalo až do konce.

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)

Golden Spike 2007 má svůj program

Olching – 8. října
Při oslavách Roberta Bartha v německém Olchingu si dali dostaveníčko také zástupci všech pořadatelských zemí ledařského seriálu Golden Spike 2007, aby dojednali veškeré podrobnosti těchto prestižních závodů pro nadcházející sezonu. Své zastoupení zde samozřejmě měli i divišovští pořadatelé v čele se svým šéfem Milanem Hajným. A to přesto, že není jasné, jestli se letos Golden Spike vůbec uskuteční na českém území.

Promotéři letošního ročníku připravili několik podstatných změn, jak v systému závodu, tak se startovní listinou. Zvýšené finanční náklady na jednotlivé podniky a zvýšené odměny pro jednotlivé jezdce dávají záruku účasti kvalitního pole oproti minulému ročníku. Jezdci jsou smluvně vázáni . Novinkou je také systém, při kterém každý závod bude začínat kvalifikací, které se zúčastní osm jezdců a čtyři nejúspěšnější si vybojují právo účasti v hlavním závodě, který se bude skládat z dvaceti jízd.

Divišovská Jawa nabídla pro celkového vítěze nový motor, ale ostatní promotéři po dlouhé debatě toto gesto od českých pořadatelů nepřijali. Motor tedy zůstane jako cena pro vítěze divišovského podniku. Divišovští pořadatelé byli zároveň požádáni o výrobu hlavní ceny pro prvního muže celého seriálu závodu. Jedná se o 50 cm vysoký hřebík na podstavci.

Nejvíce emocí a problémů nadělala spojitost dvou závodů ve švýcarském Flimsu a bohužel našeho Divišova v krátkém časovém rozpětí jdoucím po sobě. V sobotu 20. ledna večer se má jet ve Švýcarsku a v neděli po poledni v Divišově. Tyto dvě míst jsou vzdálena od sebe zhruba 800 km.

Jak řekl Milan Hajný: „V tom je zakopaný pes. Hledali jsme jiná řešení, ale Flims si tvrdě stojí za svým termínem z důvodů pronajmutí stadionu. Byl nám nabídnut jiný termín, a to 29. prosince. Takoví blázni zase nejsme, nikdo nám nezaručí počasí a ještě k tomu je to mezi svátky. Jednoznačně si stojíme za lednovým termínem, který už se nám dvakrát osvědčil. Jediný náhradní termín pro nás možný je 4. února, ovšem se musíme ještě důkladně poradit na zasedání našeho pořadatelského týmu, který se koná příští pátek v Divišově. Na rozhodnutí máme do 5. prosince, kdy je termínová uzávěrka.“

Kalendář závodů:

6.1. St. Johan (Rakousko)
7.1. Steingaden (Německo)
20. 1. Flims (Švýcarsko)
21. 1. Divišov (Česká republika)
9. 3. Assen (Holandsko) – není jisté, zda se pojede
25. 3. Erfurt (Německo)

Startovní listina:

1 Antonín Klatovský, CZ
2 Markus Skabraut, A
3 Sebastian Gegenbauer, D
4 Jan Klatovský, CZ
5 Johnny Tuinstra, NL
6 Německo (Gunther Bauer, Stefan Pletschacher)
7 Holandsko (René Stellingwerf)
8 Rakousko (Franz Zorn)
9 Švýcarsko (Simon Gartmann)
10 Švédsko (Per-Olof Serenius, Stefan Svensson)
11 Finsko (Anti Akko, Jouni Seppänen)
12 volná karta pořadatele
13 vítěz kvalifikace
14 druhý z kvalifikace
15 třetí z kvalifikace
16 čtvrtý z kvalifikace
17 rezerva – pátý z kvalifikace
18 rezerva – šestý z kvalifikace

Kvalifikace:

1 Rakousko
1 Švýcarsko
1 Německo
1 Holandsko
1 Česká republika
3 volná místa pořadatele

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)