Poslední nalévání uzavřelo sezónu v Liberci

Liberec – 28. října
Pět plochodrážníků se v sobotu objevilo v Liberci při rozlučce s letošní sezónou nazvané Poslední nalévání. Na pavlovickou dráhu vyjeli také motokrosaři. Lidem se líbila výborná atmosféra. A nejlepší byl Lukáš Dryml alias Dáša.

Ještě před zahájením akce přišel na stadión podivný tvor. Na první pohled to nebyl ani chlap, ale ani žena. Po rozježdění všechny šokoval, protože se z něho vyklubal právě Lukáš Dryml. Poté se jen tak jezdilo a všichni si užívali dobrou zábavu. O tečku se však postaralo počasí. Chvilku po ukončení se obloha zatáhla a začalo cedit.

Výsledky jízd plochodrážních motocyklů:

1 Věroslav Kollert, Jaromír Otruba, Pavel Pučko
2 Pavel Pučko, Jaromír Otruba, František Liebezeit E
3 Pavel Pučko, Jaromír Otruba, Ondřej Polec
4 Pavel Pučko, Jaromír Otruba, Ondřej Polec
5 Pavel Pučko, Jaromír Otruba, Ondřej Polec
6 Pavel Pučko, Jaromír Otruba, Ondřej Polec
7 Pavel Pučko, Jaromír Otruba, Ondřej Polec

Pavel Pučko vyhrál také v rozjížďce proti motokrosařům.

Foto: Pavol Pučko

Divišov připravuje ledy a pouáky

Divišov – 30. října
Divišov má ve spektru činných českých klubů jeden primát. By jeho stadión sousedí se světoznámým výrobcem plochodrážních motocyklů, nikdy v padesátileté historii českých lig nenasadil své družstvo. Magazín speedwayA-Z hovořil s Milanem Hajným, divišovským předsedou, a zjistil, že ke změně nedojde ani v sezóně 2007. Vedle ledů nás v městečku pod Blaníkem čekají tři volné závody.

„Chtěli bychom zase jet Golden Spike,“ svěřil se Milan Hajný. „Jen jsou problémy s promotérem. Na náš už od loňska zablokovaný termín reagoval Flims tím, že si na něj udělal svůj Golden Spike. Cukli jsme o den na 21. ledna, ale tam je problém, zda budou jezdci schopni a mít zájem přejet všichni do Divišova. Za noc je to 800 kilometrů. Promotéři to negarantují. Proto mi jejich požadavek, který proti loňsku narostl o tři tisíce euro, připadá pošetilej. Aby mi sem za odpadlíky dojelo dvanáct Švýcarů, které má Fricke (jeden z organizátorů GSS – pozn. redakce) na telefonu, na to, a zapomenou.“

Jako případná náhrada se však rýsuje další kvalitní závod. „Počkáme do rozhodnutí UEM s termíny mistrovství Evropy,“ říká divišovský šéf. „A pokusíme se udělat jako první na světě evropský pohár družstev. Byly by to dvojice na ledě, aby se svezli všichni naši a byla to podívaná. Je to nápad mladšího Tondy Klatovského a myslím, že vůbec ne špatný.“

Dění na divišovském stadiónu by nemělo ustat ani v letních měsících. „Zatím jsou v plánu tři volný závody, jak ty rád říkáš pouáky,“ odhaluje Milan Hajný záměry svého klubu. „Jeden ke stému výročí narození Jaroslava Simandla, druhý tradiční Pohár města Divišova a třetí ve spolupráci s HBC fans Memoriál Josefa Leifra, první závod fanoušků. Co bude po kalendářce, se uvidí. Na to sté výročí už máme s Jawou předběžně dohodnuté dva tovární jezdce. A uvidíme, koho k nim. Rád bych ve spolupráci s HBC doladil sestavu, aby to byl závod na úrovni. Pozvánky obdrží i čtyři mistři světa, aby se toto výročí opravdu důstojně oslavilo. Z mistráků je tutovka zatím jen finále čtyřkolek.“

Jisté je také, že v lize nebude závodit tým pod hlavičkou AK Divišov. „Postavit vlastní tým není v našich úvahách,“ komentuje toto téma Milan Hajný. „I když kluci z HBC mají své návrhy, zbytek klubu se k tomu staví negativně. Za současné situace by se odjela možná jedna sezóna a bylo by po financích. A my tady začínali od nuly. Z techniky tu nebylo nic.“

Jako možné řešení se ovšem nabízí koalice s jiným klubem. „To ukáže čas,“ krčí Milan Hajný rameny. „Nikdo nás neoslovil a ani si neumím představit, za jakých podmínek bychom do toho šli. Bylo to vše o jednáních. Nebráníme se však ničemu, pokud nás někdo osloví, jednat můžeme.“

Nicméně není paradoxní, že v městě plochodrážních motocyklů není žádný plochodrážník? Od dob Tomáše Uhra, Roberta Krále, Aleše Filipa či v poslední době Jana Hlačiny už uplynulo v Sázavě hodně vody. „Teď se možná dozvíš něco, co ještě nikdo neví,“ slibuje divišovský předseda. „Divišov má svého prvního závodníka. Sice je to ledař, ale bude nastupovat pod hlavičkou AK Divišov. Je to Jan Klatovský a my jsme rádi, že za nás pojede. Je to taková první vlaštovka. Co dál, se ukáže.“

Milan Hajný zmínil také součinnost s Jawou. „Je nastavena velice vstřícná spolupráce,“ říká. „Ale nezapomínejme, že nejsme jediní, kdo je oslovuje. Každý z klubů má vlastně jezdce z Jawy. A už je to ve slevách, které dostanou, nebo v jakékoliv pomoci, které se jim ze strany podniku dostane. Oslovovat je ve směru, aby si založili vlastní tým, mi přijde dost nemístné. Pro Jawu by to možná vyšlo levněji, ale co pak? To by byl rachot, kdyby přestali podporovat i ostatní. Necháme tomu čas, kterého sice moc není, ale snad se plošina sebere a zase se dostane tam, kam patří. Nad všechny Pešky či Abrahámy a další, co se jim zpívají oslavné písně i za patnáctá či dvacátá místa. To je totiž v plošině neúspěch!“

Ligové doteky
By Divišov nikdy neměl ligové družstvo, neznamená to, že by ligové zápolení středočeské městečko míjelo. V prvním období (1956 – 1962) se šampionát jezdil na bázi krajských družstev, v nichž participovali závodníci i z více klubů na bázi geografické příslušnosti. Navíc RH Praha neměla až do roku 1961 svůj vlastní stadión. Během jejího duelu s Plzeňským krajem v říjnu 1958 se Divišov stal svědkem premiéry cizince v našich ligách. Start Švéda Curta Eldha, který návštěvu továrny spojil i se závoděním, se stal spíše raritou. A to tím spíše, když nastoupil za oba týmy.

Renesance české ligy v sedmašedesátém se už Divišova nedotkla vzhledem k uzavření stadiónu. Prvním závodem na nově postaveném oválu se v říjnu 1990 stalo finále mistrovství republiky družstev, nadstavbová soutěž všech lig z období 1987 – 1990. Spolupráce se Slaným přivedla do Divišova extraligu a Slaný v červnu 1992 dokonce těsně porazil favorizované Pardubice. V srpnu 1995 vidělo divišovské publikum prvoligový závod. A poslední ligovou epizodou se stal azyl pardubického Racku v sezóně 1999. Tehdy se však podařilo uskutečnit jediný ligový podnik, druhý uplaval.

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)

Matěj Kůs má zlatou přilbu

Glasgow – 30. října
By glasgowský Ashfield Classic s tisíci librami pro vítěze musel být včera pro problémy se sestavením startovní listiny už podruhé zrušen, Matěj Kůs se v největším skotském městě přece jenom dostal do akce. A v mítinku nazvaném Heathersfield Golden Helmet nemohl dopadnout lépe. Pouze ve dvou jízdách neprojížděl vítězně cílem, aby si nakonec ve finále zajistil zlatou přilbu. Bezprostředně po závodech se spojil s magazínem speedwayA-Z, aby se s jeho čtenáři podělil o první rychlé dojmy.

V základní části vybojoval Matěj Kůs jedenáct bodů (3 3 3 2). Díky semifinálovému druhému místu postoupil do finálové jízdy. „Ve finále mi to zastavili, když jsem jel první,“ řekl pražský junior. „Ale v opakovaným jsem je zase objel, protože jsem jel od prken. Více, až se vrátím!“

Ilustrační foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)

Kluby zatím využívají uzávěrky

Praha – 29. října
O podobě kalendáře bude VV SPD jednat až na svém rozšířeném zasedání v sobotu 2. prosince v Pardubicích. Řídící orgán ploché dráhy však ve snaze zajistit bezproblémový chod schůze distribuoval dokument s názvem Pořadatelský záměr 2007. V něm by všechny oslovené kluby měly dát najevo, o které závody mají v příští sezóně zájem. Protože však termín pro vrácení vyplněného formuláře je až 15. listopad, prozatím není o závodech sezóny 2007 známo prakticky nic. Ještě před zasedáním VV SPD se 6. listopadu v Divišově sejdou činovníci a jezdci ledové ploché dráhy a jejich jednání bude přítomen i Petr Moravec, předseda VV SPD.

Navzdory dluhům vnímá Jakub Hejral angažmá v Pile jako pozitivní

Semily – 28. října
Zprávy z Polska hlásají pohnutou budoucnost celku Polonia Pila. Tým už v posledních letech byl jen slabším odvarem éry účinkování Hanse Nielsena či pořadatelství velkých závodů ranku mistrovství světa. Letos skončil v druhé lize poslední, aniž by získal do tabulky jediný bod. Nyní je další pokračování ploché dráhy v Pile na vážkách. Hovoří se o konci ligového klubu, který by měl být nahrazen pouze výcvikovým centrem mládeže. Magazín speedwayA-Z se na situaci v Pile zeptal Jakuba Hejrala, který v jejích barvách letos odjel devět závodů.

„V Pile se toho asi teďka moc neděje,“ nemá dostatek informací ani Jakub Hejral. „Náš trenér mi asi tak čtrnáct dnů nezvedá telefon. Chvíli slyším, že Pila končí, pak zase, že příští sezónu pojede. Snažím se bejt v kontaktu s ostatníma závodníkama. Ale zatím mi nikdo z nich taky nedokázal odpovědět, jak to bude. Poslední informace, co mám, že při mikulášským závodě v prosinci nám všem řeknou, co bude za rok. Doufám, že neřeknou, že končej. Já se zatím nikde jinde v Polsku neptal. Tak, abych se příští sezónu vůbec svez‘!“

Proslýchá se, že finanční problémy Pily vznikly už v průběhu sezóny. „Krize byla asi celou sezónu,“ připouští mšenský závodník. „První tři závody nebyl problém s penězma. Ale pak to trošku víc vázlo. A od půlky sezóny to bylo v prdeli. Pila se sice pyšní tím, že sezónu dojela, ale bylo to díky nám, co jsme jezdili na závody za 300 zlotých. Třeba sis vyjel tři tisíce, ale to je asi teďka už jedno.“

Dal by se však v polském angažmá přesto vystopovat nějaký přínos pro kariéru? „Starty v Pile mi přinesly mnoho závodů navíc,“ bilancuje Jakub Hejral. „Nějaký byly dobrý, na jiný bych nejraději zapomněl. V Pile je trošku problém, že tam není žádnej hodně dobrej jezdec, aby se od něj dalo učit. Nebo aby ti poradil jak s převodem a tak. Jinak myslím, že parta je tam dobrá. Když s nima jdeš na pivko, určitě se nudit nebudeš.“

Jakub Hejral absolvoval v barvách Pily devět druholigových klání. „Dráhy v Polsku jsou docela dobrý,“ vzpomíná. „Teda až na tu v Pile, tam je to většinou dobrej zážitek. Nejhorších závodů jsem měl jistě dost. Myslím, že nejednou jsem dělal jeden, dva nebo pět bodů. Těch lepších už tolik nebylo. Třeba v Pile s Rovnem jsem dělal devět bodů, to bylo dobrý. V Miskolci deset a v Rawiczi jedenáct. Myslím si, že ale můj nejlepší závod byl ten poslední. Jeli jsme doma s Gdaňskem. Měl jsem devět bodů. Kdybych však neměl problémy s tuhnutím svalů na předloktích, měl bych jedenáct. Ve dvou jízdách jsem totiž přišel o bod v poslední zatáčce, kdy už jsem byl rád, že jsem vůbec schopnej udržet se řidítek. To jistě čtenáři znají z pohledu na mě, když jedu čtvrtý kolo a jsem rád, že jsem rád. Do příští sezóny se to, doufám, změní. Měl bych v zimě podstoupit operaci v USA.“

Jakub Hejral se netají, že by ve druhé polské lize rád závodil také napřesrok. „Je tam spousta kvalitních soupeřů,“ nezastírá. „A nejednou jsem měl dobrej pocit, že si s nima vůbec můžu zazávodit. Jestli Pila pojede dál a zaplatí, co mi dlužej, budu za ně rád jezdit. Zatím žádnou jinou nabídku nemám. Jinak bych asi chtěl jezdit za Rovno. Jezdí ve druhý polský lize, navíc i v ruský. Měl bych tam tím pádem víc příležitostí. Ale bohužel nevím, koho kontaktovat, takže mám asi smůlu.“

A co třeba postup o ligové patro výš nebo britská liga? „Do první ligy bych v Polsku nechtěl v žádným případě,“ odpovídá Jakub Hejral. „O Anglii bych rád přemýšlel, ale nevím, jestli bych se tam plochou dráhou uživil. Tady mám zaměstnání, co mě nijak neomezuje. A nemusím si dělat nervy, jestli si něco vyzávodím nebo ne. A proto mě plochá dráha tolik baví. Snažím se tím maximálně bavit. Ne se stresovat, že musím, musím. Něco jako Vlado Višváder. Ten si z toho vysloveně dělá prdel. A koukni, někdy taky zajede jako pánbožko. Líbí se mi, jak to bere. A rád bych k tomu měl někdy takovej postoj jako on.“

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)

Kostra české reprezentace pro sezónu 2007 je jasná

Praha – 27. října
Divišovská stávka závodníků před finálovým závodem mistrovství republiky v říjnu 2001 měla zásadní vliv na nominační proces do národní reprezentace. Jezdci tehdy odmítali na nebezpečné dráze nastoupit a vedení disciplíny ve vstřícné snaze o záchranu podniku slíbilo mimo jiné nebrat výsledky šampionátu v potaz při přidělování míst pro mistrovství světa a Evropy. Národní kvalifikace tak dostala nový rámec. S výjimkou obligátních divokých karet rozhodovala o všech reprezentantech. To je však už minulostí, protože VV SPD nyní preferuje výsledky národních šampionátů.

Myšlenka nespoléhat výhradně na národní kvalifikaci se objevila už loni na podzim. Po nečekaném ohlášení návratu kvalifikačního procesu o Grand Prix bylo jedno ze tří českých míst přiděleno Lukáši Drymlovi za jeho mistrovský titul ze Mšena. Nyní šli muži v čele disciplíny ještě dále a na svém červnovém zasedání schválili zbrusu novou filozofii.

A ta zvýhodňuje závodníky, kteří v uplynulém roce dosáhli finálového klání dané disciplíny. A v neposlední řadě otevírá prostor nejúspěšnějším z republikových šampionátů. „Změny byly přijaté po stížnostech, že o nominaci rozhoduje jeden závod,“ vysvětluje Petr Moravec, předseda Svazu ploché dráhy. „Obzvl᚝ letos, když jsme tady drželi závodníky s britským angažmá a místo tří juniorských závodů odjeli jen jeden.“

Národní kvalifikace 2007 bude ve své nabídce mít pouze jediné místečko pro kvalifikaci o Grand Prix. „V tomto závodě ti jezdci, co byli zranění, mají šanci vybojovat si účast v mistrovství světa,“ popisuje šéf české ploché dráhy. „Už potřetí bude název tohoto mítinku Národní kvalifikace o mistrovství Evropy. V něm už mají účast loňští finalisté, tedy Aleš Dryml a Bohumil Brhel. Vše ostatní v otázce nominace pro ME vzejde z národní kvalifikace.“

Jedno jediné místečko je k mání také v případě juniorského mistrovství světa. Zbývající kvóta byla obsazena na základě výsledků letošního domácího mistrovství, samozřejmě s přihlédnutím k věku. Ovšem šance, že by se do reprezentace dostal leader průběžné klasifikace prvních závodů příštího roku, je snížená. „Protože mistrovství světa začíná už v dubnu, jsem na základě letošních zkušeností pesimista, že stihneme odjet aspoň jeden závod mistrovství republiky,“ zní názor Petra Moravce.

Zatímco nominace na základě výsledků mistrovství republiky je na krátké dráze novinkou po mnoha letech, v případě ledů a dlouhé jde o běžnou praxi. Na ledových oválech je reprezentace jasná. Otázka se zatím vznáší nad dlouhými tratěmi. Dle výstupů z kongresu FIM by letošní challenge o finálovou část 2008 měla být přístupná pouze postupujícím z letošní kvalifikace, nikoliv letošním vyřazeným finalistům. Pokud mezinárodní federace skutečně toto potvrdí, Zdeněk Schneiderwind pro jistotu nastoupí i do kvalifikačních kol.

Systém české nominace pro mistrovství světa 2007:

  Kvalifikace o Grand Prix 2008:  
1 loňský finalista Aleš Dryml
2 mistr republiky Adrian Rymel
3 vítěz národní kvalifikace 2007  
4 2. z mistrovství republiky Josef Franc
5 3. z mistrovství republiky Zdeněk Simota
6 4. z mistrovství republiky Luboš Tomíček
náhradníci dle pořadí z MR Miroslav Fencl atd.
 
  Mistrovství světa juniorů:  
1 loňský finalista Luboš Tomíček
2 mistr republiky Filip Šitera
3 leader šampionátu 2007  
4 pořadí v MR Hynek Štichauer
 
  Mistrovství světa na ledové dráze:  
1 mistr republiky Antonín Klatovský
2 2. z mistrovství republiky Jan Klatovský
3 pořadí v MR Jan Pecina
4 pořadí v MR Vladislav Kunc sen.
 
  Mistrovství světa na dlouhé dráze:  
1 pořadí v MR Pavel Ondrašík
2 pořadí v MR Jaroslav Pták
3 pořadí v MR Richard Wolff
4 pořadí v MR Karel Kadlec

Poznámky:
Pravidlo o nasazení leadera průběžné klasifikace pro juniorské mistrovství světa bude uplatněno, pakliže se před začátkem MS (konec dubna) stihne odjet alespoň jeden závod šampionátu republiky.
Jiří Petrásek nefiguruje v nominaci na MS na ledech, protože ukončil kariéru.
Pokud se Zdeněk Schneiderwind rozhodne absolvovat i kvalifikaci pro finálovou část MS 2008, bude v nominaci jednička za základě výsledků domácího šampionátu.

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark )