Na úvod se prosadili hosté

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Liberec – 30. září
Dnešní první test match české juniorské reprezentace proti výběru polských mladíků do devatenácti let v Liberci skončil v neprospěch našich barev. Ještě před závodem jsme přišli o Věroslava Kollerta, který ulehl doma s nemocí. Hned v úvodní rozjížďce vyřadil pád Martina Vaculíka. Šestnáctiletý Slovák byl převezen na vyšetření do nemocnice, které naštěstí potvrdilo jen potlučeniny. Zbytek českého družstva urputně bojoval, nicméně vysokou prohru 28:61 odvrátit nedokázal.

České ztráty
Osud nebyl evidentně českému týmu nakloněn. Po Filipu Šiterovi, který se vracel z maratónu třech náročných závodů, vypadl ze sestavy i jeho kolega ze zlatého mšenského juniorského páru. Věroslav Kollert se necítil ve své kůži už o dva dny dříve během českého finále v Březolupech, avšak v pátek musel ulehnout s chřipkou na lůžko.

Zatímco se evidentně skvěle technicky vybavení Poláci připravovali na závod, Pavel Fuksa měl starosti. Z tréninku se vracel po svých. „Přestalo to jet,“ vysvětlil. „Asi zapalko…“ Naštěstí se našlo dost ochotných pomocníků, takže se mohl společně s Hynkem Štichauerem postavit na rošt úvodní rozjížďky.

Jenže v první zatáčce si oba Pardubáci do sebe ukli. A Mateusz Sczepaniak se Slawomirem Musielakem byli rázem v prachu. „Hynek se přede mnou přetočil,“ líčil krizový okamžik českého páru Pavel Fuksa. „Vyjely mně oči jak šnekovi. Trefil jsem ho jen nohou, ale lek‘ jsem se hezky.“ A jak to viděl Hynek Štichauer? „Přetočil jsem se, ale naštěstí jsme to ustáli.“

Úvodní prohru 1:5 mohl náš tým úplně eliminovat hned vzápětí. Zatímco Patrik Linhart se ujal vedení, Matěj Kůs vyřídil v první zatáčce Grzegorze Zengotu. Chtěl však více a ve druhé zatáčce třetího kola podjel svého kolegu. Ten ovšem něco podobného nečekal a tak propadl na třetí příčku.

Pravá pohroma však na náš tým dopadla v rozjížďce s číslem tři. Martin Vaculík stíhal Patryka Pawlaszczyka. Ve druhém kole se v nájezdu do první zatáčky dostal spodem do čela. Jenže zvolená kolej jej navedla přímo do mantinelu. Patryk Pawlaszczyk s Michalem Mitkem už neměli ani prostor, ani čas hromadné kolizi zabránit.

Slovenského závodníka odvezla sanitka na vyšetření do nemocnice, ovšem naštěstí jiné zranění než potlučeniny nebyly prokázány. Osud českého týmu se však naplnil. Jaký výsledek jej po vyřazení Martina Vaculíka čeká, ukázalo repete třetí jízdy. Polský manažer promptně vystřídal spadlé závodníky náhradníky. A ti hravě porazili Martina Gavendu.

Tři remízy českým maximem
Série českých porážek pokračovala i ve druhé pětině. Grzegorz Zengota brilantně odstartoval, zatímco Kamil Zielinski zavřel pardubickou dvojici. Hynek Štichauer však statečně bojoval a ve třetím kole se mu podařilo vklínit na druhou příčku. Rafal Klimek s Michalem Mitkem upadli v první zatáčce páté jízdy. Traoví komisaři měli tentokrát lepší postřeh než rozhodčí Jiří Hejtík. Zastavili jízdu sami a dočkali se arbitrova spílání přes mikrofon. Marek Smyla, špičkový polský sudí, nad počínáním svého českého kolegy jen kroutil hlavou.

Při repete jeli Patrik Linhart s Matějem Kůsem za zády Rafala Klimka na remízu. Jenže i tentokrát mezi nimi došlo k nedorozumění. A tak zatímco Slaňák atakoval vedoucí příčku, Pražan klesl v poslední zatáčce na čtvrtou příčku. Poláci tak rázem měli přesně jednou tolik bodů co čeští junioři.

A situace se ne a ne zlepšit. Hosté nám uštědřili dvě zdrcující porážky 5:1 za sebou. „Kurňa, už nevím, co tam mám dát,“ lamentoval Martin Šerý, mechanik Martina Gavendy. Jeho závodník se totiž vrátil z šesté jízdy s jediným bodem. „Je tam už čtvrtej převod!“ Hned na to si Poláci pohráli i s Hynkem Štichauerem a Pavlem Fuksou.

Po vítězství v rozjížďce s číslem dvě si čeští borci připsali už jen aktiva za tři smírné výsledky. První přišel v osmé jízdě. Patrik Linhart předvedl další povedený start. Mateusz Szczepaniak musel čelit náporu Matěje Kůse. Rychle se však pražského závodníka zbavil a na začátku třetího kola převzal vedení. „Poprvý jsem se svezl,“ říkal v cíli Patrik Linhart. „Dráha je tady pěkná.“

Jenže polský náskok narůstal. V deváté jízdě inkasovali Martin Gavenda s Michalem Dudkem jediný bod. Hned na to upadl Pavel Fuksa. „Stáhnul jsem předstih, bylo to hrozně poddušený a čaplo mi to,“ líčil okolnosti krocení svého stroje. „Nemoh‘ jsem z toho vystoupit. Jak jsem to dal na zem, řidítka mě rozpantovaly.“ Po restartu spadli Matěj Kůs a Slawomir Musielak. Na další start ovšem mohli oba a Polák měl tentokrát vrch. Naštěstí pro náš tým druhý z Poláků Maciej Piaseczynski odpadl ještě v prvním kole pro defekt.

Patrik Linhart měl na dohled remízu i v rozjížďce s číslem jedenáct. Rychlý start jej vynesl do čela, ovšem Mateusze Szczepaniaka nevyvezl. A tak další smírný výsledek dodal našemu týmu až Hynek Štichauer. V první zatáčce podjel Michala Mitka, v následující si podobným způsobem naservíroval Grzegorze Zengotu. „Připravoval jsem si ho,“ komentoval svou cestu do čela dvanácté jízdy pardubický závodník. „Tady se dá spíš vystrkávat. Jedeš vedle něj, až ho vyvezeš k prknům. Je to o startu, ale ty se mi nedaří.“

Poláci si však s druhou remízou nic nedělali. Rozjížďky s čísly třináct a čtrnáct jim navzdory snaze Patrika Linharta a Matěje Kůse přinesly deset bodů. Ukazatel skóre ukazoval už 58:25 v jejich prospěch. Manažer Miroslav Rosůlek poslal do poslední jízdy Patrika Linharta jako taktickou rezervu. Mateusz Szczepaniak sice vyhrál ve stylu start – cíl, ale slánský junior společně s Hynkem Štichauerem zajistil další remízu. Ta už však nemohla nic změnit na vysoké prohře. Nezbylo než doufat v úspěch při odvetě ve Slaném…

Hlasy z depa
„Hezky jsem se svezl,“ liboval si Patrik Linhart. „Až na tu agresivitu na začátku. Jsem zvědavej na zejtra. Dráha je tady pěkná, ještě nikdy jsem tu nejel. Takovýhle se mi líběj‘.“ A nebyl výsledek přece jenom ovlivněn i tím, že se líbila i hostujícímu týmu? „Nevím, jak by to dopadlo jinde,“ krčil Patrik Linhart rameny. „Ale myslím si, že oni poletí na čemkoliv. Snažil jsem se, dalo se s nima bojovat. Ale nechal jsem se taky předjíždět…“

„V rámci možností,“ odpověděl Hynek Štichauer na otázku magazínu speedwayA-Z, jak se mu jelo. „Měli jsme půlku bodů co oni. Loni ve Swietochlowicích to byl větší vejbuch. V Polsku je juniorská základna o dvě stě čtyřicet procent kvalitnější. Nad tím by se lidi měli zamyslet. Není to tak, že by Poláci měli větší závodnický střevo než Češi. Ale u nás se děje něco blbě.“ Ve Slaném bude pardubický junior českému výběru chybět. „Jdu se učit druhej maturitní okruh z literatury,“ vysvětlil důvody své absence.

„První jízda byla dobrá,“ vrátil se Matěj Kůs ke svému úvodnímu triumfu, aby vysvětlil také své nedorozumění s Patrikem Linhartem. „Myslel si, že jsem ho vyvezl a udělal prasárnu. Já jsem přesvědčenej, že ne. Zato já pak od něho čuchal prkna. Ale vyříkali jsme si to a na konci závodu se usmířili.“ Výsledek 28:61 asi nečekal, že? „Dostali jsme na prdel,“ připustil. „Bylo tady pár Poláků, s kterejma jsem už někdy jel. Chtěl jsem udělat víc. Na posledních závodech jsem v Liberci byl s motorem od Luboše Tomíčka. A teď jsem ho tu neměl a nějak jsem to nestačil vychytat, aby to strkalo dopředu.“

„Je to dobrá dráha,“ řekl Martin Gavenda na téma oválu v libereckých Pavlovicích, na němž startoval vůbec poprvé. „Je to tady hodně kontaktní a technický. Na začátku jsem měl problém se spojkou, jinak se jelo dobře.“ A co ta vysoká prohra? „Je vidět, že Poláci jsou dobří,“ zněl názor březolupského závodníka. „A jsou o krok před náma. Jak byl výsledek dráhy ovlivněn typem dráhy, nevím. Uvidí se zítra ve Slaném.“

„Mám čistý zero, ale dobrej pocit,“ nechal se slyšet Pavel Fuksa. „Zazávodil jsem si a trefil se do převodů. Jsme nasranej za tu nulu, ale přesto mám dobrej pocit. Jsem celej.“ A jak vlastně k pádu pardubického závodníka v rozjížďce s číslem deset došlo? „Zasek‘ jsem se,“ líčil Pavel Fuksa. „A nemohl z toho vystoupit. Krotil jsem to a už už jsem viděl, že jdu do prken. Jsem rád, že jsem to nakonec ukormidloval.“

1. Polsko   61
Mateusz Szczepaniak 2 3 3 3 3 14(1)
Slawomir Musielak 3 2 0 3 3 11(1)
Grzegorz Zengota 2 3 3 2 3 13
Kamil Zielinski 0 1 2 1 0 4(1)
Patryk Pawlaszczyk F/R – – – – 0
Michal Mitko F/R 1 2 1 2 6(3)
Maciej Piaseczynski 2 3 E 5(1)
Rafal Klimek 3 3 2 8(1)
 
2. Česká republika   28
Pavel Fuksa, Pardubice 0 0 0 X 0 0
Hynek Štichauer, Pardubice 1 2 1 3 2 9
Patrik Linhart, Slaný 1 2 2 2 1 1 9(1)
Matěj Kůs, Praha 3 0 1 2 1 7(1)
Martin Vaculík, Žarnovica X – – – – 0
Martin Gavenda, Březolupy 1 1 1 0 0 3
Michal Dudek, Slaný E 0 0
Radim Chod, Slaný 0 0

Vložené jízdy 125 ccm:

I Eduard Krčmář, Roman Čejka, Tomáš Habada F
II Eduard Krčmář, Roman Čejka, Tomáš Habada
III Roman Čejka, Eduard Krčmář, Tomáš Habada
IV Roman Čejka, Eduard Krčmář, Tomáš Habada

Foto: Marek Smyla a Antonín Škach (na materiálu Fujifilm dodaném redakci firmou Ultralab a syn Praha www.ultralab.cz)

Rastislav Bandzi pretekal v Rumunsku

Braila – 23. září
Ve¾ký štadión s krytou hlavnou tribúnou a ovál s pletivovými mantinelmi, nie tentokrát to nie je Anglicko, ale Rumunsko! Rastislav Bandzi cestoval až do, pre plochú dráhu, exotického
Rumunska, aby sa tu zúčastnil jedného z kôl MACEC Cupu. Miestom konania mal by jeden z dvoch v súčasnosti funkčných plochodrážnych štadiónov, Braila. Ten druhý sa nachádza v
Bukurešti. Pretek bol naplánovaný na sobotu 23. 9. o 15. hodine.

„Do Rumunska sme vyrazili v piatok doobeda zo Žarnovice. Mali sme totiž pred sebou 1200 kilometrov cesty, teda ak sa to čo je v niektorých častiach Rumunska, dá nazýva cestou“, začína svoje rozprávanie žarnovický junior. „Do Braily sme dorazili o 13.30, no problém bol v tom, že oni majú čas posunutý o hodinu dopredu, takže to bolo len len. Prebierku strojov som nestihol, ale to nikomu nevadilo.“

„Čo sa týka pretekov, tak atmosféra bola celkom dobrá, prišlo asi okolo tisíc divákov.“ O tom, že domáci pretekári sú len domáci, svedčí aj to, že „V jednej z jázd prišiel na štart Rumun Mircea Agrisan, tam motor zhasol, tak si ho išiel vymeni. Nič by na tom nebolo, len to, že oproti ostatným, na neho sa mohlo čaka asi aj pä minút“, smial sa Rastislav Bandzi.

Slovenský pretekár získal v preteku pä bodov, keď v dvoch jazdách došiel na druhom mieste a v jednej na treom. Ďalšie dve jazdy nedokončil pre pády, keď oba zaznamenal na tretej pozícii po vlastnom zavinení. Tak skončil na jedenástej pozícii. „Bolo to celkom v pohode. So svojim výkonom som úplne spokojný aj keď som mohol ma aj viac bodov. Štarty sa mi darili, no strácal som hlavne počas jazdy.“

O tom, že ani usporiadatelia v Rumunsku nie sú dokonalí, svedčí aj príhoda , keď
„Počas jednej jazdy nechali otvorenú bránu do depa, no našastie nič sa nestalo, hlavne, že tam mali tri sanitky“.

„Po hlavnom preteku nasledovali ešte vložené dve semifinálové a jedna finálová jazda pre najlepších ôsmich pretekárov o Memoriál E. Botezatu a G. Voiculescu“. Celkovým víazom pretekov sa stal Ukrajinec Andrij Karpov, za ním skončili Poliaci Janusz Slaczka a
Maciej Ciesielski.

Na pretekoch sa predstavili pretekári z Rumunska, Po¾ska, Slovenska, Maďarska a Milan Manev z Bulharska, jazdiaci za Rumunsko. Do Braily mali cestova aj zástupcovia z Českej republiky Jaromír Otruba a Jakub Hejral, no títo neprišli. Ďalšie, už posledné kolo MACEC Cupu je na programe 30.9. v ukrajinskom Lvove, kam cestuje aj Rastislav Bandzi.

Pardubice přijaly mšenskou výzvu

Pardubice – 29. září
Dnes odpoledne Evžen Erban, předseda AMK Zlatá přilba, oficiální cestou oznámil, že jeho klub přijímá výzvu Mšena utkat se v barážovém utkání o extraligovou příslušnost v roce 2007. Zároveň tím splnil podmínku danou řády. Dalším důležitým mezníkem na cestě k prolínacímu klání je pondělí 2. října. Nejpozději ten den musí oba zúčastněné týmy nahlásit hosty, a domácí či zahraniční, které v baráži použijí. Čtenáři magazínu speedwayA-Z mohou v naší nové anketě tipovat výsledek střetnutí naplánovaného na pátek 13. října.

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)

České juniory čeká nová výzva

Liberec a Slaný – 29. září
Další dva test matche během jediného měsíce čekají na naše juniory. Zatímco spojený tým Chorvatů a Slovinců nepředstavoval v srpnu výraznější problém, nyní naše mladíky čeká mnohem kvalitnější soupeř. Zítra v Liberci a pozítří ve Slaném s nimi změří síly výběr polských plochodrážníků do devatenácti let.

Český juniorský tým ani v jednom případě nenastoupí v plné síle. Úplně budou chybět Antonín Galliani a Martin Málek. Březolupský vicemistr republiky juniorů dokonce včera po finále českého šampionátu spekuloval o ukončení sezóny. V Liberci nepojede Filip Šitera, jenž si po extralize, mistrovství republiky jednotlivců a finále polského šampionátu juniorských družstev dopřeje den volna. A ve Slaném se nepředstaví Hynek Štichauer.

Zbytek české části startovní listiny je tvořen borci, kteří se vesměs umístili mezi nejlepšími osmi českého juniorského šampionátu. A to je zárukou kvalitního boje, protože polští závodníci jsou pověstní skvělými výkony i na drahách, které nikdy předtím neviděli. Největšími esy červenobílého týmu by měli být Mateusz Szczepaniak, letošní evropský finalista do devatenácti let, a Patryk Pawlaszczyk, který se mezi nejlepší šestnáctku Evropy probojoval loni.

Jak v Liberci, tak ve Slaném přijdou ke slovu také stopětadvacítky.

Startovní listiny obou test matchů:

Liberec, sobota 14:00:  
Česká republika Polsko
1 Věroslav Kollert, Mšeno 1 Mateusz Szczepaniak
2 Hynek Štichauer, Pardubice 2 Slawomir Musielak
3 Patrik Linhart, Slaný 3 Grzegorz Zengota
4 Matěj Kůs, Markéta Praha 4 Adrian Szewczykowski
5 Martin Vaculík, Žarnovica (SK) 5 Patryk Pawlaszczyk
6 Martin Gavenda, Březolupy 6 Michal Mitko
7 Michal Dudek, Slaný 7 Maciej Piaseczynski
  8 Rafal Klimek
 
 
Slaný, neděle 15:00:  
Česká republika Polsko
1 Filip Šitera, Plzeň 1 Grzegorz Zengota
2 Věroslav Kollert, Mšeno 2 Rafal Klimek
3 Martin Vaculík, Žarnovica (SK) 3 Mateusz Szczepaniak
4 Patrik Linhart, Slaný 4 Maciej Piaseczynski
5 Matěj Kůs, Markéta Praha 5 Patryk Pawlaszczyk
6 Martin Gavenda, Březolupy 6 Michal Mitko
7 Petr Babička, Slaný? 7 Slawomir Musielak
7 Michal Dudek, Slaný? 8 Adrian Szewczykowski
7 Radim Chod, Slaný?  

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II) a Radek Fanta

Adrian Rymel zasedl na uvolněný trůn

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Březolupy – 28. září
Názory, které před finálovým závodem českého šampionátu jednotlivců favorizovaly především Adriana Rymela, se ukázaly být jako oprávněné. Jednatřicetiletý závodník pražského Olympu, jehož přímo v Březolupech povzbuzovala záplava štramberských a kopřivnických sousedů, nenašel přemožitele už ani v jedné rozjížďce základního rozpisu. Ve finálové jízdě nakonec dokázal ve druhém kole předstihnout svého kolegu Josefa France. Tomu už podruhé patří stříbro. Také Zdeněk Simota dokázal obhájit svůj loňský bronz, zatímco pro čtvrtého Luboše Tomíčka jde o nejlepší výsledek kariéry. Čtveřice finalistů předčila své konkurenty. Filip Šitera s Mariánem Jiroutem doplatili na defekty, Jan Jaroš na pád a Richard Wolff na necitlivé uplatnění dvouminutového pravidla. A ostatní minimálně jednou zaváhali.

Adrian Rymel plní roli favorita
Jednatřicetiletý Adrian Rymel letos prožívá skutečně povedenou sezónu. Jeho výsledky v reprezentaci i na domácích oválech ho nakonec přivedly na divokou kartu do pražské Grand Prix. A nebylo divu, že zástup lidí favorizujících ho i pro březolupskou bitvu, byl pořádně dlouhý.

A Adrian Rymel skutečně začal plnit roli favorita už od počátku mítinku. Na dráhu se poprvé dostal v rozjížďce s číslem tři. Její start zvládl nejlépe Richard Wolff. Ovšem v první zatáčce upadl Jan Jaroš a rozhodčí Zdenek Jansa byl nucen rozblikat červená světla. K opakovanému startu přijeli všichni, ale ani tentokrát jim nebylo souzeno dojet až do cíle.

Adrian Rymel si svého pražského klubového kolegu po startu ohlídal. Jan Jaroš sotva stihnul dvouminutový limit a také ze startovního roštu odjížděl až jako poslední. Pustil se však do razantního útoku. Na protilehlé rovince pořádně naložil, nicméně v nájezdu do zatáčky do depa se mu zvedl motocykl na zadní kolo. Při své cestě k zemi podseknul také Martina Málka.

Jan Jaroš byl samozřejmě vyloučen. Martin Málek se při pádu bouchnul do zad a divoké extempore se zle podepsalo i na jeho stroji. V jeho boxu tudíž nastal shon, aby domácí borec včas stihnul restart. Stejně jako při poslední extralize ve Slaném, bylo i v Březolupech uplatněno pravidlo aplikované z Grand Prix. Čas dvou minut začal být odpočítáván v momentě, kdy se otevřela brána z depa a jezdci vyjeli na ovál. A v případě, že někdo upadne, dostane možnost adekvátní přípravu pro opakování.

Při druhém repete rozjížďky s číslem tři začal čas dvou minut plynout v okamžiku, kdy se na ovále objevil Martin Málek. Do problémů s limitem se však dostal Richard Wolff. Od depa odjížděl v momentě, kdy spíkr Miloslav Čmejla odečítal z hodin osmnáct sekund. Pražan pospíchal k pásce, kde zastavil efektním smykem. Místo šance na body jej ovšem očekávala černá vlajka.

„Chyběla mi vteřina,“ láteřil po návratu do depa. „A mi teď někdo řekne, jestli to v depu troubilo a blikalo. Třikrát opakovanej start, ty to ani jednou nezaviníš a vyloučej‘ tě za blbou vteřinu!“ A tak či onak, současný výklad dvouminutového pravidla je stejně účinný asi jako bodový systém nového českého silničního zákona. Místo zrychlení se závody prodlužují, protože náhradník Karel Průša samozřejmě dostal nové dvě minuty. Během nich by už závodníci dávno byli zpátky v depu a jela se další jízda.

Ani při třetím startu Adrian Rymel nezaváhal a vítězstvím ve stylu start – cíl si připsal své první tři body. Nikdo ho přitom příliš neobtěžoval. Potlučený Martin Málek, jemuž páteční rentgenové vyšetření nakonec odhalilo i naštípnuté žebro, stačil v první zatáčce objet pouze Karla Průšu.

Po osmé jízdě Adrian Rymel v čele průběžné klasifikace osaměl. Nejlépe sice odstartoval Luboš Tomíček, který dokonce v první zatáčce útok svého staršího kolegy odrazil. Jenže Adrian Rymel nesložil zbraně a jeho úsilí bylo ve druhé zatáčce korunováno úspěchem.

Panoptikum proher a smůly
Nikdo jiný než Adrian Rymel se po dvou sériích nemohl pochlubit čistým štítem neporaženého závodníka. Ostatní konkurenti se dočkali větší či menší porce smůly. Nedobrovolným králem se v tomto směru stal Filip Šitera.

Začal dvěma body, které ve třetím kole sebral Hynku Štichauerovi. Do rozjížďky s číslem pět se však kvůli defektu ani nerozjel. „Praskla hadička na hladinu a vytékal tudy metyl,“ popisoval nešastný závodník. „Je to pech, že jsem si toho nevšimnul. Teď to bude těžký.“ V tom měl plzeňský junior pravdu. A to ještě netušil, co jej čeká vzápětí. Ve dvanácté jízdě skončil už v první zatáčce. Tentokrát jen bezmocně zakroutil hlavou. Dobře si totiž spočítal, že dva body na jeho kontě budou po třech sériích málo.

Dvě poruchy vystavily vysoký účet i Mariánu Jiroutovi. Po dvou úvodních třech místech vedl jedenáctou jízdu, když v první zatáčce zavřel Martina Málka. Ve druhém kole ale musel zastavit. „Bylo to jako, když vytáhneš svíčku,“ popisoval. V další sérii se bohužel závada opakovala, takže se pardubický závodník musel smiřovat s umístěním ve druhé polovině výsledkové listiny.

O úvodní smůle Richarda Wolffa už byla řeč. Pražan se ovšem statečně pustil do eliminace své ztráty. V šesté jízdě mu však plány zkřížil Matěj Kůs. Pražský junior při svém prvním finálovém vystoupení skončil druhý, když jeho útok v první zatáčce zmařil jedině Miroslav Fencl. Hned na to ještě v prvním nájezdu objel Richarda Wolffa.

Zkušený Richard Wolff ale osnoval pomstu. Dlouho jezdil za výfukem Matěje Kůse, aby udeřil až v předposlední zatáčce. Nájezd venkem mu přinesl úspěch. „Připravoval jsem si ho,“ popisoval Richard Wolff po svém vítězném průjezdu cílem. „Matěj jel pěkně, ale brzdil mě. Ale jedna věc je někoho dojet, druhá ho předjet. Párkrát jsem mu ukázal lajnu a pak všechno vsadil na jeden venek.“

Matěj Kůs měl při svém debutu ve finále šampionátu jednotlivců po dvou startech čtyři body. O další dva ovšem přišel v rozjížďce s číslem devět. Dlouho jezdil za Josefem Francem a vzdoroval Zdeňku Simotovi. Jenže mu došly všechny slídy a za odhození brýlí zaplatil vším. „Když jsem zahodil všechny slídy, už jsem nevěděl co,“ líčil o chvilku později v depu. „A tak jsem zahodil i brejle. A to byla konečná. Dostal jsem takovou cejchu, že se z toho probírám ještě teď.“

Do problémů se dostal i Josef Franc. Suverénně vyhrál rozjížďku s číslem čtyři, leč ve druhé sérii nepřidal svým úvodním třem bodům vůbec žádné bratříčky. Po nezdařeném startu osmé jízdy dlouho atakoval třetího Mariána Jirouta, avšak pardubický závodník byl nepřekonatelnou hrází. Dalším přesvědčivým triumfem v deváté jízdě se však Josef Franc vrátil zpátky do hry.

Ve jménu finálové jízdy
Po třech pětinách závodu mohl být absolutně bez starostí pouze Adrian Rymel. V desáté jízdě přidal další vítězství ve stylu start – cíl a s devíti body se opět přiblížil finálové jízdě. Na začátku čtvrté série odvedl Zdeňka Simotu. „Jde o všechno,“ komentoval své čtvrté vítězství. „Dráha je dobrá a motorky jedou. Tfuj, tfuj, tfuj.“

S dvanácti body už byl v klíčové jízdě čtveřice nejlepších o titul. Přesto však nezaváhal a v předposlední rozjížďce přidal další triumf ve stylu start – cíl nad Matějem Kůsem a Filipem Šiterou.

Ostatní finalisté si však minimálně jednou svou dráhu ke stupňům vítězů zkomplikovali. Po třech sériích na tom byl vedle Adriana Rymela nejlépe Luboš Tomíček. Na úvod porazil Zdeňka Simotu, jehož objel ještě v nájezdu do první zatáčky. V osmé jízdě vodil takřka celé kolo Adriana Rymela, ale nakonec mu jako každý podlehl. V rozjížďce s číslem dvanáct odvedl Richarda Wolffa a zaokrouhlil své skóre na osm bodů.

Zdeněk Simota měl o jeden méně, protože vedle zmiňované prohry s Lubošem Tomíčkem se musel sklonit ještě před Josefem Francem. Po defektu Mariána Jirouta zdědil vítězství v jedenácté jízdě Martin Málek, jenž měl také na svém kontě sedm bodů.

Naděje domácího závodníka však zhasly hned v další sérii. Zaspal na startu a pak už neměl šanci dohnat trio Hynek Štichauer, Luboš Tomíček a Matěj Kůs. Právě tady se podruhé blýsknul Hynek Štichauer. Spodní stranou první zatáčky se rázem dostal z třetího místa do vedení, aby už podruhé inkasoval tři body. Luboš Tomíček za jeho zády na konci druhého kola konečně udolal Matěje Kůse, leč pardubický junior mu nedal ani náznak šance.

Tím pádem se Hynku Štichauerovi zjevila vidina finálového postupu. Jenže stejný sen snili v sedmnácté jízdě také Zdeněk Simota a Richard Wolff. Pražanovi však nevyšel start a nula mu po smolném úvodním vyloučení definitivně zabouchla dveře ke stupňům. Vážnost situace si uvědomoval i Zdeněk Simota. „Zatím to jde,“ řekl magazínu speedwayA-Z cestou na start. „Docela to skáče. Je to rozbitý. Ale bojuju.“

Plzeňský závodník bojoval také v rozjížďce s číslem sedmnáct. Po rychlém startu jej sice na okamžik v čele vystřídal Marián Jirout, ale vše se záhy vrátilo do režie Zdeňka Simoty. Dosáhl na finále stejně jako vzápětí Josef Franc. Na něho sice odstartoval Martin Málek, leč Pražan se ujal vlády už po průjezdu první zatáčkou.

A protože Adrian Rymel v devatenácté jízdě porazil Matěje Kůse, byl čtvrtým finalistou Luboš Tomíček. Pražský junior měl po čtyřech sériích deset bodů, zatímco Martin Málek a Matěj Kůs, jeho nejbližší pronásledovatelé, už zakončili závod s devíti body. Oba však nakonec v celkové klasifikaci předstihl Miroslav Fencl. Vyhrál poslední jízdu, když odrazil všechny ataky Jana Jaroše, a větší počet lepších umístění ho dostal na páté místo. Luboš Tomíček dodal jeden bod jistoty a začal se chystat na finále.

Mistr od druhého kola
Jako první si volil postavení na startu finálové jízdy Adrian Rymel. Dlouho váhal mezi první a druhou, ale pak zvedl modrý terč. „Vím, že když bude Pepa pode mnou, nezabije mě,“ vysvětlil. Josef Franc skutečně hned na to sáhl po červené. Zdeněk Simota zvolil bílou, takže na Luboše Tomíčka zbyla prkna.

Po vylétnutí pásky vystřelil dopředu Josef Franc. Hned za ním Adrian Rymel, zatímco Zdeněk Simota je v prvním nájezdu o malinký kousek nestihnul. Sám však držel na uzdě Luboše Tomíčka.

Adrian Rymel však větřil životní šanci. Zaútočil v prvním oblouku, ovšem Josef Franc se držel vedoucí příčky jako klíště. Ve druhém kole svůj manévr zvnějšku první zatáčce zopakoval. Znovu se však nedočkal kýženého výsledku. A tak v zatáčce u depa vyzkoušel vnitřní stopu.

Uprostřed oblouku se skutečně dostal do čela. Josef Franc se na chvilku vrátil dopředu, ale už mu bylo souzeno být opět mistrem necelých dvou kol. Stejně jako před rokem ve Mšeně, kdy mu za podobných okolností sebral zlato Lukáš Dryml.

Do třetího kola se Adrian Rymel přehnal jako první. Závěrečná dvě kola si už hlídal a po půl minutě slavil titul. „Nevím, jestli nemám špinavý trenky,“ smál se šastně v cíli. „Ale dvakrát jsem si cvrknul!“ Poklonu novému mistru vysekl i první poražený Josef Franc: „Na Aďu v týhle době nikdo nemá. Vyhrává ten lepší. A já jel včera ve Slaným dobrý závody poprvý po dlouhý době.“

Slavit mohl i třetí Zdeněk Simota, by v jeho případě šlo o zopakování loňského výsledku. Zato Luboš Tomíček byl trošku posmutnělý, i když právě zaznamenal svůj životní výsledek. Není divu, komu by se líbilo být čtvrtý… Důvod k úsměvu však měla dvojice Miloš Plzák – Josef Mizera, pohonné soustrojí organizačního štábu. Prakticky sami dva dali dohromady tým, který dokázal, že i na Moravě jsou schopní lidé pro pořádání vrcholných závodů.

Hlasy z depa
„Dobré,“ zářil Adrian Rymel cestou od stupňů vítězů. „Dráha mi sedla a Bobo Brhel dal dohromady úplně nový tým. Viděl jsi to včera ve Slaným. Je to náš nový tuner. Všechno vycházelo, až na ty poslední jízdy. Tam jsem musel předjíždět.“ Účast ve finálové jízdě si ovšem zajistil už po čtyřech startech. „Přemýšlel jsem o jedničce nebo dvojce,“ líčil novopečený šampión své dilema s volbou postavení na startovním roštu. „Ale vím, že Pepa mě nezabije. Jsme kamarádi a je lepší mít pod sebou jeho než nějakého kokota.“ Po vylétnutí pásky se mu však musel dívat na výfuk. „Po startu mi uletěl,“ připustil Adrian Rymel. „Chvíli to vypadalo, že už ho nechytím. Jenže pak to zjebal. Možná bych ho ale udělal i tak. Dnes jsem to totiž vyladil perfektně. Díky za to Bobovi.“

„Nadmíru spokojenej,“ odpověděl Josef Franc na otázku magazínu speedwayA-Z, jak se cítí. „Jednu jízdu jsem zkazil, ale to se stává. Finále pak byla bomba. Zase jsem byl kolo a půl mistr jako loni ve Mšeně. Snažil jsem se, ale Aďa byl rychlejší. Můj start byla bomba a jel jsem taky dobrou lajnu, ale on byl nechytatelnej.“ Takže trošku zklamání? „Ne, jsem po tý bídě letos spokojenej,“ nesouhlasil pražský borec. „Ale ve finále jsem si myslel, že už to ohlídám. Ale Aďa byl prostě lepší. Starty mi šly a ještě díky BoBr tuningu.“

„Poslední dobou jsem rozházenej a unavenej,“ narazil Zdeněk Simota na vrtochy českého kalendáře s nabitým zářím. „Je toho dost. Pořád lítat sem a zpátky do Anglie.“ Plzeňský junior se stejně jako loni dostal do finálové jízdy a zopakoval své umístění na nejnižší příčce pódia. „Šel jsem z trojky,“ vrátil se ve svých vzpomínkách ke klíčovým momentům. „A když Pepa vyvez‘ Aďu, o kousek jsem to nestihnul. Nakopávaly mě díry, bylo to fakt těsně. Podruhý za sebou jsem třetí, doufám, že příští rok mi to vyjde.“

„Získal jsem nevděčný čtvrtý místo,“ posteskl si Luboš Tomíček. „Bedna je bedna. Doplatil jsem na start. Zbyla na mě čtyřka. A navíc se mi poslední dvě tři jízdy nedařily starty. Možná jsem mohl zkusit druhou motorku. Ale to je to kdyby, kdyby…“ Bramborová medaile je však nejlepším umístěním Luboše Tomíčka v šampionátu vůbec. „Je to můj nejlepší výsledek, takže spokojenej určitě jsem,“ reagoval pražský závodník. „Ale pořád je na čem makat. A doufám, že ty výsledky půjdou ještě dál. Příští rok bych chtěl hlavně ty juniory ve světě…“

„Pátej flek je pěknej,“ řekl Miroslav Fencl magazínu speedwayA-Z. „Ale zase o to víc mrzí, když se teď dívám, jak se připravujou na finálovou jízdu. Rozhodla ta nula. Nepovedl se mi start. A pak se mi rozpůlila plechovka. Na začátku mi ještě ulítali štefty u spojky. Trošku smůla.“ Nicméně dnes by se našli borci, kteří by s ním rádi měnili. „Letos to zatím byl nejlehčí mistrák,“ komentoval slánský závodník toto téma. „Hodně jezdců bylo omarozenejch. A v minulosti jsem už ve větší konkurenci pátej byl. Takže nevím… Když se daří, daří se, když je smůla, je smůla.“

„Před závodem jsme se bavili, že do šestýho místa to bude úspěch,“ bilancoval Hynek Štichauer. „A jsem šestej. A jsem rád. Nasadil jsem si laku hodně vysoko.“ Ale ta mohla být klidně ještě výše… „Mohlo to bejt vejš,“ souhlasil pardubický junior. „Kdybych mohl bejt třetí a skončil šestej, mrzelo by mě to. Takhle ne.“

„Dneska to bylo hodně se štěstím a trošku s neštěstím,“ filozofoval Martin Málek. „Jak jsem spadl s Honzou, hodně jsem se bouchl do zad. A čím dál víc mě začíná bolet. Poslední dvě jízdy už byly trošku trápení.“ Přesto měl březolupský závodník na dohled finále, o nějž ho připravila nula z rozjížďky s číslem šestnáct. „Škoda té jízdy,“ litoval Martin Málek. „Zaspal jsem u startu. Zapomněl jsem si natáhnout budík (smích). Ale s výsledkem jsem spokojený. Speciální díky Pepovi Mizerovi, takovi, Láďovi Šímovi a Mirkovi Brdíčkovi.“

„Zaříz‘ mě rozhodčí,“ vrátil se Richard Wolff k osudnému vyloučení zkraje závodu. „Z tý první jízdy jsem nasranej. To je pak hrozná ztráta, když víš, že to mohlo bejt jinak. Tady jde o to udělat finálovku a pak to může bejt všechno obráceně.“ Navzdory diskvalifikaci však Richard Wolff dlouho držel naději na postup mezi nejlepší čtveřici. „Posral jsem tu poslední jízdu,“ přiznal. „Až na ní to bylo všechno dobrý. Zvedlo se to. Bylo to nachcaný a už jsem je nestačil objet.“

„První finále a jsem desátej,“ liboval si Matěj Kůs. „A tak jsem spokojenej. Před závodem jsem to nečekal.“ Ovšem po dvou sériích mohl pražský junior myslet na ještě lepší výsledek. „Po první jízdě jsem čekal o hodně víc,“ přitakal. „Škoda. Byla to moje vlastní blbost. Doufám, že se mi už povede dotahovat všechno do konce. Ale jsem spokojenej.“

„Zkurvenej den,“ ulevil si zklamaný Filip Šitera pěkně od plic. „Nic víc ti k tomu nemůžu říct. Podruhý to udělalo to samý. Celá elektrika je vyměněná. Nevím, čím to je. Nejhorší je, že odsud jedu do Polska. A na druhý motorce byl kus ventilový pružiny nalepenej na ventilu.“ Problémy technického rázu přišly v ten nejméně vhodný okamžik, takže se Filip Šitera umístil až ve druhé polovině startovní listiny. „Co naděláš?,“ pokrčil plzeňský junior rameny. „Když to nezkurvíš ty, posere to technika. Motor je dělanej stejně jako od začátku sezóny, ale pak se to vysere.“

      FIN
1. Adrian Rymel, Olymp Praha 3 3 3 3 3 15 1.
2. Josef Franc, Olymp Praha 3 0 3 3 3 12 2.
3. Zdeněk Simota, Plzeň 2 3 2 2 3 12 3.
4. Luboš Tomíček, Olymp Praha 3 2 3 2 1 11 4.
5. Miroslav Fencl, Slaný 3 1 2 R 3 9  
6. Hynek Štichauer, Pardubice 1 3 1 3 1 9  
7. Martin Málek, Březolupy 2 2 3 0 2 9  
8. Richard Wolff, Olymp Praha M 3 2 2 0 7  
9. Jan Jaroš, Mšeno X 2 1 2 2 7  
10. Matěj Kůs, Markéta Praha 2 2 R 1 2 7  
11. Filip Šitera, Plzeň 2 E E 3 1 6  
12. Marián Jirout, Pardubice 1 1 E E 2 4  
13. Jakub Hejral, Mšeno 0 0 2 1 0 3  
14. Věroslav Kollert, Mšeno 1 1 0 1 0 3  
15. Antonín Galliani, Markéta Praha 0 1 1 1 0 3  
16. Jaroslav Petrák, Pardubice 0 0 1 0 1 2  
17. Karel Průša, Mšeno (res) 1 1  
18. Martin Gavenda, Březolupy (res)   DNR  

Pozn.: finálová jízda se uskutečnil jako 3. ročník Slováckého oválu. Z finalistů nestartovali Bohumil Brhel (zraněný v srpnu v ruské lize) a Tomáš Suchánek (zraněný během poslední extraligy ve Slaném). Bohumila Brhela nahradil Richard Wolff a toho na postu náhradníka Karel Průša. Místo Tomáše Suchánka startoval Jakub Hejral. Vzhledem k minimu času na operativní změnu se jako traová rezerva objevil domácí Martin Gavenda. Ten by se na dráze objevil pouze v případě, že by Karel Průša odjel pět jízd nebo naskočil do závodu za v první sérii zraněného, ale nevyloučeného závodníka.

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)

Mšenská Super Prix se vrací k rozpisu jednotlivců

Mšeno – 28. září
Mšenská Super Prix je už tradiční součástí českého plochodrážního kalendáře. Není ani divu, vždy příští pátek se uskuteční její už sedmý ročník. Tentokrát však nepůjde o závod sponzorských dvojic, nýbrž jednotlivců. Na první pohled revoluční změna má však historické kořeny. První ročník tohoto závodu se v říjnu roku 2000 uskutečnil také jako individuální klání. Magazín speedwayA-Z se zeptal Antonína Kaspera na důvody a zjistil přitom i předběžnou podobu startovní listiny.

„Loni byly problémy se sponzory,“ vysvětlil mšenský kouč. „Přihlásili se, ale pak odstoupili. A klub za ně musel jejich dvojice platit. To bylo zbytečné, takže jsme se rozhodli jet Super Prix jako závod jednotlivců.“

Super Prix však nepřijde o svůj mezinárodní rámec. V předběžné startovní listině figurují vedle českých jmen i závodníci z Polska, Německa a Slovenska. Antonín Kasper samozřejmě využívá příležitosti a dává příležitost svým závodníkům, s nimiž může počítat pro baráž proti Pardubicím.

7. Super Prix Mšeno (6. října 18:00) – předběžná podoba startovního pole:

Polsko Marek Mroz
  Maciej Jader
 
Německo Marco Müller
  Christoph Demmel
  2 další závodníci z Míšně
 
Slovensko Martin Vaculík
 
Česká republika Richard Wolff, Olymp Praha
  Luboš Tomíček, Olymp Praha?
  Hynek Štichauer, Pardubice
  Miroslav Fencl, Slaný
  Adrian Rymel, Olymp Praha
  Filip Šitera, Plzeň
  Věroslav Kollert, Mšeno
  Jan Jaroš, Mšeno
  Jakub Hejral, Mšeno

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)